Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt syn på nasjonaleprøver

Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?  

260 stemmer

1. 1. Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?

• Ja
      138
    • Nei
      105
    • Nei, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      6
    • Ja, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      11

Anbefalte innlegg

Skoler som skolen min har et godt og bredt tilbud til minoritetsspåklige, som ligger en del etter oss som har norsk morsmål.

DETTE BLIR IKKE TATT HENSYN TIL

I hvilken sammenheng er ikke dette tatt hensyn til?

Noe som vil gå utover vår skoles snitt. Og om skolen kommer så dårlig ut som vi frykter, vil det gå utover søkningen, som kan gi uheldige konsekvneser.

På hvilken måte? Vil det for eksempel bli færre minoritetsspråkelige som ønsker dette tilbudet som skolen kan gi?

Kan du utdype hva du mener med disse sammenhengene og konsekvensene?

Det at det er mange minoritetsspråklige på skolen hans går ut over poenggjennomsnittet, og det er ikke tatt hensyn til slike faktorer i utformingen av prøven og ved offentliggjøringen av resultatet. Folk vil kunne gå ut ifra at det er mange dårlige elever, og vil muligens trekke slutningen at det er dårlige lærere/et dårlig læringsmiljø på skolen, og vil dermed ikke søke dit. Ved at skolen mister de søkerne (som fortrinnsvis har gode nok karakterer til å komme inn andre steder) så vil de få inn enda flere svake elever, og dette går definitivt ut over læringsmiljøet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe som vil gå utover vår skoles snitt. Og om skolen kommer så dårlig ut som vi frykter, vil det gå utover søkningen, som kan gi uheldige konsekvneser.

På hvilken måte? Vil det for eksempel bli færre minoritetsspråkelige som ønsker dette tilbudet som skolen kan gi?

Det at folk vil gå på gode skoler er ikke noe å nekte for, og et eks er i Oslo. Pga fritt skolevalg så det elver som søker seg til de "gode" skolene som kanskje bor 30km unna. Mens elver som bor 5min unna skolen blir tvunget til å gå på en skole med kanskje 1-2t reisetid hver dag.

Det at det er gode/dårlige skoler er ikke det noe å nekte på, men at elever må reise i over 1 time til en annen skole pga fritt skolevalg er for dårlig. (dette er faktisk en direkte konsekvens av offentligjøringen av resultatene)

Lenke til kommentar

Imposter:

nei. sorry der bommer du nok litt. da må det hvertfall være fordi ladeskole ikke har lærer med høy nok utdannelse til å rette prøver.

Jeg veit at du gikk på lade skole, du var vell ikke helt fornøyd men lade har en del lektorer som retterprøven. Men tilfellet var at faktisk min rektor løyg til meg så at jeg skulle ta prøven.

Og ja stemmer det med karisvingen, og jeg bor rundt det omerådet :) jeg er stortsett fornøyd.

Lenke til kommentar
Årsaken til at man stempler andre mennesker som 'tapere' og 'vinnere' er en helt annen, nemlig mangel på respekt ovenfor mennesker som en anser som dårligere enn en selv.

Det er sant. Men hvorfor da gi disse menneskene denne informasjonen?

Det blir jo omtrent som å si at alle kan få skytevåpen gratis, for det er jo folkene som dreper, ikke våpenet. Riktig nok kraftig overdrevet eksempel, men poenget er det samme.

Jeg skjønner absolutt argumentene dine, og er helt enig i at det meste av informasjon må ut til folket. Men ikke alt. Dette er (synes jeg) et godt eksempel på informasjon som befolkningen har vist seg å være for barnslige for å håndtere. Bare se på media. Ukentlig er det avisoppslag av typen "dette er taperskolene" osv. Personlig hadde jeg trodd (og håpet) at media hadde lært seg normal folkeskikk, men akk nei.

Vi må også huske på at denne informasjonen ikke nødvendigvis trengs å offentliggjøres for at politikere, skolens ledelse osv. skal få tilgang på den. Det er det faktum at hvem som helst kan få vite det som jeg reagerer på.

Lenke til kommentar

Skoler som skolen min har et godt og bredt tilbud til minoritetsspåklige, som ligger en del etter oss som har norsk morsmål.

DETTE BLIR IKKE TATT HENSYN TIL

I hvilken sammenheng er ikke dette tatt hensyn til?

Det at det er mange minoritetsspråklige på skolen hans går ut over poenggjennomsnittet, og det er ikke tatt hensyn til slike faktorer i utformingen av prøven og ved offentliggjøringen av resultatet. Folk vil kunne gå ut ifra at det er mange dårlige elever, og vil muligens trekke slutningen at det er dårlige lærere/et dårlig læringsmiljø på skolen, og vil dermed ikke søke dit. Ved at skolen mister de søkerne (som fortrinnsvis har gode nok karakterer til å komme inn andre steder) så vil de få inn enda flere svake elever, og dette går definitivt ut over læringsmiljøet.

2+2=4 (og da har jeg ikke tatt hensyn til om det regner ute eller ikke) HUH?

En slik prøve tar ikke hensyn til elevenes bakgrunn. Men det skal heller ikke prøven gjøre. Elevenes bakgrunn er en ikke-sak i denne sammenheng.

Det er når skolen skal vurderes, enten for å vurdere tiltak som bedrer skolen, eller for de som skal vurdere å søke plass der, at man må ta hensyn til andre opplysninger.

Da kan det være greit for myndigheten å se at skolen gjør det dårlig i norsk, se at det har en sammenheng med stor andel fremmedspråkelige elever, og iverksette tiltak. Men for å kunne foreta slike vurderinger så er det en fordel å ha tall som kan vise at det faktisk er et slik behov.

Men OOPS! Nei, de talla har vi boikotta. Så myndighetene kan bare, for å sette det på spissen, drite i hele problemet. Skolen kan ikke vise til tallene og be om mer midler. Og foreldre og elever har ingen tall å slå i bordet med når de krever ekstra innsats. For de opplysningene og den informasjon, den ville de ikke ha.

Knowledge is power. Ignorance is bliss.

Så synd at så mange velger ignoranse fremfor makt.

Lenke til kommentar
Imposter:

nei. sorry der bommer du nok litt. da må det hvertfall være fordi ladeskole ikke har lærer med høy nok utdannelse til å rette prøver.

Jeg veit at du gikk på lade skole, du var vell ikke helt fornøyd men lade har en del lektorer som retterprøven. Men tilfellet var at faktisk min rektor løyg til meg så at jeg skulle ta prøven.

Og ja stemmer det med karisvingen, og jeg bor rundt det omerådet :) jeg er stortsett fornøyd.

løyg den pokkers rektor'n også nå? haha.

kan du ikke utdype dette litt for meg :D

Edit: sorry, glemte at jeg netopp hadde postet :blush:

Endret av Imposter
Lenke til kommentar

Ati: morro da. :p

men dette blir visst bestemt av skolen også. ikke noe i loverket som motsier en anmerkning når man boikotter en prøve. lovverket er til for å tolkes, altså, det er ikke skrever direkte.

på skolen vår (Trondheim Katedralskole) får vi en ordensanmerkning pr. boikott. dette synes jeg er helt ok, både siden jeg ikke boikotter men også fordi det skal svi litt å "tale Clemet midt imot" (haha ;) ) det er vel også for å prøve å moderere antall som boikotter for en ekstra fritime.

Lenke til kommentar

Ved dagens nasjonale leseprøve i norsk (bokmål for meg), fikk vi kun 1 og en halv time (90 min) på oss pga. en lærer/vikar (prøvevakt) som åpenbart ikke hadde peiling på hva hun gjorde. Vi ga flere ganger beskjed til læreren/vikaren (vakten) da "tiden" (de 90 minuttene) holdt på å renne ut, men hun stod bastant på sine meninger og argumenterte med at "i fjor var det 90 min så i år må det da også være 90 min. Hysj...ti stille nå...". Når de 90 minuttene var gått var alle nødt til å levere selv om kun halvparten av klasse ble ferdig, vi protesterte og sa at hun måtte skjekke det med ledelsen, men det "hadde hun ikke tid til" og tok bare inn alle besvarelsene og gikk.

Jeg for min del ble akkurat ferdig med besvarelsen, men hadde da svart helt ræva på de 4 siste sidene. Vil denne prøven da telle like mye som om vi hadde fått 120 minutter, og vil prøveresultatene i det hele tatt bli sendt inn?

Jeg håper denne denne læreren (prøvevakten) virkelig får høre det av ledelsen, da hun har ødelagt en såpass viktig prøve.

Hun gir forøvrig ingen gutter mer enn 4+ i K&H, som egentlig er hennes fag.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at de innfører slikt på katta. Ellers vil jo alle boikottet der.

Disse "truslene fra Clemet" som EO så fint kaller det er helt greit spør du meg. De fleste som boikotter er bare en gjeng elever som synes at å slippe noen prøver er helt greit. Så når EO vil boikotte prøvene føler elevene at det plutselig er "lovlig" å droppe de.

La oss droppe alle prøver og karakterer. Det skaper forskjell på skoler, og ikke minst folk :ohmy:

Lenke til kommentar
Søstra mi boikotta den nasjonale prøva i dag...

ooo... tøff søster du har.

kan ikke du spørre henne hvorfor?

ooo... Så tøff i kjeften du er da!!

Men ok...

Ho sier:

Prøva teller ikke på karakterene, det er ikke noe vits i å ha en prøve bare for og lage et gjennomsnitt... Og dessuten blir det 20 timer med retting for lærern

Jeg driter i det... Jeg skal ikke ha den prøva uansett (går på yrkesfag (elektro))

Lenke til kommentar
Søstra mi boikotta den nasjonale prøva i dag...

ooo... tøff søster du har.

kan ikke du spørre henne hvorfor?

ooo... Så tøff i kjeften du er da!!

Men ok...

Ho sier:

Prøva teller ikke på karakterene, det er ikke noe vits i å ha en prøve bare for og lage et gjennomsnitt... Og dessuten blir det 20 timer med retting for lærern

Jeg driter i det... Jeg skal ikke ha den prøva uansett (går på yrkesfag (elektro))

hahaha :!: :innlegget til Imposter

Lenke til kommentar
på skolen vår (Trondheim Katedralskole) får vi en ordensanmerkning pr. boikott.

Så du er stolt over at skolen din krenker ytringsfriheten? Hadde jeg vært deg så ville jeg ikke giddet å tatt den prøven uansett, i og med at kun 1/30 tok prøven så vil den ikke kunne sendes inn etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Så du er stolt over at skolen din krenker ytringsfriheten? Hadde jeg vært deg så ville jeg ikke giddet å tatt den prøven uansett, i og med at kun 1/30 tok prøven så vil den ikke kunne sendes inn etter hva jeg har hørt.

Hva har det med ytringsfriheten å gjøre?

Lenke til kommentar

Ytringsfrihet meg her og ytringsfrihet meg der du liksom... får du nedsatt om du skulker en vanlig prøve? -JA

Bør dette også gjelde denne prøven? -JA

Er de fleste protestererne ute etter å få noen timer fri? -JA

Lenke til kommentar

Hva har det med ytringsfriheten å gjøre?

Ungdommene er imot å prøvene (og nei, ikke alle har lyst på en fritime. Vi må uansett sitte der tiden ut, uten å si et ord), som ikke har noe med læreplanen L-97 å gjøre. Disse ungdommene prøver å få frem dette; noen ved hjelp av brev, andre ved hjelp av boikotting. Når da en skole gir anmerkinger for at en elev boikotter mener jeg i hvertfall at det er et brudd på ytringsfriheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...