Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt syn på nasjonaleprøver


Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?  

260 stemmer

  1. 1. Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?

    • Ja
      138
    • Nei
      105
    • Nei, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      6
    • Ja, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      11


Anbefalte innlegg

Herregud, ta nå bare prøven. Er skole, prøver er en del av det. Hvis dette er det eneste ungdommen har å klage over nå til dags så har de det for godt.

 

Er tydeligvis "inn" å syte og klage over det meste for tiden. Stor ståhei for ingenting syntes jeg.

 

Men jeg er tross alt blitt 25 så jeg er vel for gammal til å sette meg inn i situasjonen :roll:

 

Nei, de som har så store problemer med en enkel prøve vil få sjokk når de kommer ut i den voksne verden som ikke tollererer sutring på barnehage nivå. Er bar å bli vant til å bli stilt krav til, først som sist.

 

Man må ta av seg bleien og gå på do en gang. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herregud, ta nå bare prøven. Er skole, prøver er en del av det. Hvis dette er det eneste ungdommen har å klage over nå til dags så har de det for godt.

 

Er tydeligvis "inn" å syte og klage over det meste for tiden. Stor ståhei for ingenting syntes jeg.

 

Men jeg er tross alt blitt 25 så jeg er vel for gammal til å sette meg inn i situasjonen :roll:

 

Nei, de som har så store problemer med en enkel prøve vil få sjokk når de kommer ut i den voksne verden som ikke tollererer sutring på barnehage nivå. Er bar å bli vant til å bli stilt krav til, først som sist.

 

Man må ta av seg bleien og gå på do en gang. :thumbup:

Kunne ikke sagt meg mer enig:)

Lenke til kommentar
La inn en liten poll :)

Ser jeg er den første som svarte ja.

Jeg kommer ikke til å boikotte torsdagens leseprøve, dette fordi jeg har blitt truet med nedsatt standpunktkarakter. Jeg har ikke råd til å gå ned èn karakter for å komme inn på det jeg vil, så det vil jeg ikke risikere.

 

Ser forøvrig at en gruppe elever truer med å legge ut prøven på nettet hvis ikke prøven blir avlyst innen klokka 22:00....Hm, får sitte oppe og vente litt til.

Kilde: http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article336086.ece

 

EDIT: Nå glemte jeg hovedgrunnen for at jeg ikke er for disse prøvene:

Resultatene som nå ble lagt ut for all offentlighet viser at skolen min er den nest dårligste i nærområdet, og dette er slikt vi får høre både som morsomheter og hets på fritiden. Personlig har det ikke noe å si for meg, men jeg syntes det er galt at skolene skal rangeres med nummer etter hvor flinke elevene deres er.

 

Jeg tror ikke at disse forholdvis enkle prøvene kan hjelpe til med å forandre hvordan skolen skal undervise elevene. Jeg tror ikke lærerstaben ved vår som, som har en gjennomsnittsalder på rundt 50-60 år, vil begynne å forandre sine læremetoder de har brukt hele sin karriere. Hvert år er det et nytt kull med forskjellige personligheter med forskjellige basiskunnskaper. Jeg tror ikke disse kunnskapene som blir testet ved hjelp av disse prøvene sier noe om læringsforholdene på den enkelte skole, jeg tror heller det sier noe om hvor forskjellige mennesker er, og at noen år har en skole et utmerket årskull, mens det neste året er de ikke like "heldige".

 

Heisann, dette ble en ganske lang edit :roll:

 

Men jeg er tross alt blitt 25 så jeg er vel for gammal til å sette meg inn i situasjonen rolleyes.gif

Ja, helst ikke uttal deg så sterkt om en annen generasjon som er i en annen situasjon enn deg :cool:

Bleie sluttet jeg nemmelig å gå med for 3 år siden! :p

Endret av Thompzen
Lenke til kommentar
Herregud, ta nå bare prøven. Er skole, prøver er en del av det. Hvis dette er det eneste ungdommen har å klage over nå til dags så har de det for godt.

 

Er tydeligvis "inn" å syte og klage over det meste for tiden. Stor ståhei for ingenting syntes jeg.

 

Men jeg er tross alt blitt 25 så jeg er vel for gammal til å sette meg inn i situasjonen :roll:

 

Nei, de som har så store problemer med en enkel prøve vil få sjokk når de kommer ut i den voksne verden som ikke tollererer sutring på barnehage nivå. Er bar å bli vant til å bli stilt krav til, først som sist.

 

Man må ta av seg bleien og gå på do en gang. :thumbup:

Jeg vil bare understreke at jeg ikke har noe i mot prøver generelt. Jeg synes faktisk at prøver som skal oppsummere temaet vi har hatt om er veldig bra. En veldig god måte å lære seg temaets hovedpunkter da du må øve til prøven og dermed husker stoffet bedre.

 

Det jeg ikke liker er at den prøven som min klasse skulle hatt om stråling og radioaktivitet går ut grunnet de nasjonale prøvene. Dette har jeg sagt før og jeg synes fortsatt at det blir meningsløst å klage på realfagkunnskapene til norske elever for så og gi oss en nasjonal prøve som gjør at vi lærer ennå mindre N&M.

 

Skulle gjerne sett at vi skulle hatt den prøven om stråling og radioaktivitet da jeg vet med meg selv at jeg jobber mye bedre og lærer mye mer når jeg må pugge til en prøve med karakter som vil få innvirkning på vitnemålet (selv om vitnemålet på ungdomsskolen teller lite).

 

På den nasjonale prøven i engelsk på tirsdag skrev jeg at jeg oppfordrer alle de som boikotter å gjøre det med en mening, og prøve å rette på det dårlige rykte norske elever har. Derfor leser jeg N&M og Matte i de timene vi har prøvene (og dette var før jeg fikk vite at prøven om stråling og radioaktivitet går ut) fordi jeg mener det er her ressursene burde brukes og ikke til en nasjonal prøve utenfor pensum.

 

Edit: Småpirk.

Endret av FM
Lenke til kommentar
JoachimR: Nei, prøvene teller IKKE på karakterene i norge!

det er bare staten og rektoren din som får vite hva _du_

fikk på den prøven. Men gjennomsnitte i klassen blir offentlig gjort.

er redd for at du har misforstått litt her.

karakteren KAN telle om læreren synes det. OG hvis mer en 10% boikotter vil ikke resultatet legges ut på nettet.

 

De første nasjonale prøvene ble gjennomført våren 2004 med lesing og matematikk på 4. og 10. trinn og engelsk på 10. trinn. Resultater fra disse prøvene blir lagt ut på skoleporten.no fra tirsdag 18. januar kl. 13.00.

 

hvis dere hadde vært så elskværdig å lese dette hadde nok noen også skjønnt at når man offentliggjør resultater 1 ÅR etter prøvene er tatt, sier det seg selv at dette har mindre påvirkning på de (påfunnende) A og B skolene. At A og B skoler har eksistert i en årrekke allerede, er noe de fleste som går i 9. og oppover har visst en stund. men dette er en helt annen diskusjon.

 

jeg er selv motstander av at prøvene offentliggjøres internett, men ikke ellers. det må jeg få sakt med en gang.

 

Det er kun matte, norsk og engelsk som prøvene består av, så også her er det ikke NOEN SOM HELST grunn til å si at en skole er dårlig. det er tross allt flere fag på ungdomskolen spessielt. men også på grunnkurs.

 

etter nå å ha lest en del omsaken, både fra EO(ElevOrganisasjonen) og fra det offentlige, er jeg, som en av de få på skolen hvor jeg går(uten og nevne navn) av den oppfatning om at det er fler enn Clemet(eller er det med K) som har opptrådt Uproffesjonelt. *stygg setning*. EO har tydeligvis også fyrt opp litt mye under sine egene synspunkter og sett så lite objektivt på saken at en som både er døv, blin, lukthemmet og stokk senil kunne gjordt dette bedre. jeg sier på ingen måte at staten er en from engel, men vær så snill å prøv å se en sak fra to sider.

 

jeg er også av den oppfatning at mange av dere som boikotter denne prøven gjør det for å få litt ekstra fritid, men også fordi vennen/vennina gjør det. huskler selv at jeg gjorde det, og jeg skammer meg over dette. dere som boikotter MÅ ha ett argument som dere hvertfall kan utenatt. jeg går GK og i dag spurte jeg noen i klassen om hvorfor de boikottet. gjett hva svaret var?

 

joda... du gjettet kansje riktig her, svaret ver fra de fleste at det var fordi dette var en dårlig ordning, og at pengene kunne vært brukt til noe annet(enig i at pengene kunne vært sendt til asia i stede). dette argumentet holder for meg ikke mål, og jeg spurte litt til, da fikk jeg selvfølgelig ikke andre svar en det de andre hadde sakt høyt. Moralen for dette er: Gruppepress nytter!

 

for alle tvilere ser jeg gjerne at dere leser litt om saken OGSÅ på www.skoleporten.no ikke bare en eller annen sosialistisk skoleavis. (som jeg er så heldig å få i A4 format hver månede. :hrm: )

 

da sier jeg takk for meg, og håper noen av dere "frihetskjempere" og "boikottere" tenker to tanker, ikke bare sidemannen sin.

 

NB! dette ble svært uryddig og jeg kommer tilbake med en revidert utgave ;)

Lenke til kommentar
Dotten: Støttes. Det er EN prøve det er snakk om. Det er mange langt viktigere ting relatert til skolesystemet en burde bruke energi på å krangle om.

Det er fire prøver.

 

Norsk lesing, norsk skriving, engelsk og mattematikk.

Jeg tror det er norsken som er mest omtalt.

og det er vel fortsatt 5 prøver:

 

Norsk: lese og skrive

Engelsk: lese og skrive

Matte: matte

 

Edit:

 

Altså joachimR du har tydeligvis ikke skjønt det, eller prøver lærerne å lure dere med det så dere ikke boikoter det.. altså hvis du mente de poengene så er det ikke karakterer som teller, men de kalles poeng i en bokstav vurdering.
Fra Ati-Radeon

 

jeg tror ikke du har lest sæli mye om dette annet en at du ikke gidder å gjøre en prøve. venligst ikke utal deg om noe du tydeligvis ikke har så god greie påsom du tror.

Endret av Imposter
Lenke til kommentar

Deler av prøven som 10. skal ha i morgen ligger ute på nett :-)

 

EDIT: Angående at det bare er en prøve, så ja. Det er bare en/to prøver, det er ingen som tyter og bærer seg fordi det er en prøve, det er prøveformen og offentligjøringen man klager på.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Hele greia er jo latterlig!

Spurte lærerene mine hvor mye prøvene telte. (Skolen min har valgt å la prøvene telle) En lærer sa at de telte litt mindre enn tentamen. En annen lærer sa at læreren selv kunne velge å se på den. En annen lærer sa at den ikke ville telle stort. Så fikk vi vite av avdelingslederen at prøvene fikk vi ikke karakter på, men en kommentar. Og den vil telle like mye som en vanglig prøve.

 

Altså skal en kommentar på en prøve jeg ikke fikk øvd på telle på kortet mitt? Ikke engang skolen min har fått nok info om dette. Dette er helt latterlig!

Lenke til kommentar

Disse prøvene, som det er fire av ikke fem, har egentlig ikke noe grunlag for å bli satt karakter på. Oppgavene måler grunnferdighetene til elevene, og har ingen ting med L-97 å gjøre.

 

Hvis noen her på forumet har fått tak i dagens prøve på nettet, kan dere sende meg PM med dem? :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...