Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ditt syn på nasjonaleprøver


Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?  

260 stemmer

  1. 1. Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?

    • Ja
      138
    • Nei
      105
    • Nei, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      6
    • Ja, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      11


Anbefalte innlegg

Jeg vet at og du vet tydeligvis også, at det vil bli et skille mellom skolene som vil bli tydligere og tydligere. Særlig på Videregående. Der det er fritt skolevalg på ungdomsskolen vil det også oppstå et skille, men av en helt annen karakter.

 

Privatskoler gjør det bra fordi de 1. har mer penger å rutte med (i mange tilfeller), 2. Færre elever, 3- Mer motiverte elever som ikke aktivt går inn for å sabotere undervisningen. Det kan være mange årsaker til at privatskoler gjør det bra. En mulighet er også at de jukser.

 

Angående de lave beløpene på skolepenger så antar jeg kjeden henter ut litt hjemlig kapital for å posisjonere seg godt i markedet. Ellers så får jo skolene enormt med statsstøtte, penger som blir tatt rett fra den offentlige skolen. FYSJ!

Offentlige skoler blir betalt 100 % av staten/kommunen. Private skoler får bare 85 % tilskudd, og dette tilskuddet går ikke på husleien.

 

Faktisk er det bevisst at kommunene SPARER PENGER på at foreldre sender barna på privatskole. SPARER PENGER! Ergo, TJENER penger. Det er det du klager over, at de stjeler penger fra den offentlige skolen... :ermm:

 

Private skoler har ofte veldig stram økonomi, men det er vel også her begge deler. Imidlertid er det nok stramt i de fleste tilfeller.

 

Færre elever hjelper, det kan jeg selv si fra min skolegang på private skoler. Joda, færre elever i klassen bedrer undervisningen. Tror jeg. Det er jo blandt annet det man betaler for. Og det er tydelig at det virker (undersøkelsene på skoleporten..)!

Mer motiverte elever kan i mange tilfeller stemme. Og ikke minst, de har foreldre som interreserer seg for skolen. Men ofte er det også at man først søker privtskoler når man ikke har kommet inn på de offentlige man vil. Og da snakker vi ikke om de beste elevene..

 

DU sier at de kanskje jukser, hvilket er en UTROLIG utbredt tankegang i dette landet. Men herregud, de gjør faktisk ikke det, ingen kan kjøpe seg til karakterer.. Det er bare noe RV liker å tro.

 

Joda, selvsagt blir det et skille på skolene, men det er der også i dag. Alle foreldre vet hvor det er bra og sende barna sine, og der hvor det ikke er det.. Fritt skolevalg har vi i PRINSIPPET på alle klassetrinn fra første klasse, i Oslo. Merk I PRINSIPPET.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så ikke denne posten før nå, men jeg får vel poste her da... Har allered postet det samme som jeg nå skriver, i denne posten.

 

Jeg skal ikke boikotte, men det er utelukkende fordi jeg vil få nedsatt karakterer hvis jeg gjør det.

 

Jeg er for nasjonale prøver, men ikke i den formen de har nå. Nå blir elever kun testet i norsk, matte og engelsk, om hvis man har en dårlig dag, ja da får du et dårlig resultat. Ingen skal kommer her og fortelle meg hvor god jeg er i et av de fagene, når jeg vet at jeg egentlig er bedre.

Å være god på skolen er jo så enormt mye mer enn å være flink i disse tre fagene, så jeg synes at enten skal man testes ordentlig, eller så er det bare å droppe det.

En slik "halvveis-ordning" som praksiseres i dag er helt patetisk.

 

Kristin Clemet sier at alle som boikotter prøvene vil få nedsatt standpunktkarakterer, og dermed kanskje ikke komme inn på den videregående skolen man vil.

Hun lar ingen elever fortelle henne om hva de mener om nasjonale prøver, så dette virker på meg som et slaks diktatur. Alle som forsøker å si noe i mot henne, vil få nedsatt karakterer, og dermed kanskje ikke få den jobben de håper på.

 

Skolene bruker også enormt mye tid på disse nasjonale prøvene, tid som kunne vært brukt til mye annet.

Forøvrig så er det helt idiotisk av Kristin Clemet å tro at vi skal få gode resultater, når de aller fleste skoler i landet sliter med enorme pengeproblemer.

For eksempel på min egen skole, hvor 2-3 må dele bøker. Jeg går på en ny og flott skole, men det hjelper lite når det ikke finnes penger til skolemateriell.

 

Hun bruker jo også det at Finland er mye bedre enn Norge i Naturfag som eksempel, men hvorfor er de så mye bedre? Jo, det er fordi de har dobbelt så mye naturfag på skolen. Selvfølgelig lærer man mer da.

Jeg synes det er på tide at hun og de andre politikerne kan ta selvkritikk for at skolene i Norge ikke får spesielt gode resultater, det hjelper ikke å skylde på oss elever og på skolens ledelse. Jeg har fortsatt til gode å se en høyrepolitiker si at opplegget kanskje kunne vært gjort annerledes.

 

Jeg reagerer også sterkt på offentliggjøringen av testresultatene, jeg kan ikke se et eneste godt argument for å gjøre dette. Hvis skolene vil vite hvordan de står i forhold til landsgjennomsnittet, ja da kan de få vite det. Men å publisere de enkeltes klassenes resultater på nettet, slik at alle kan få tilgang på informasjonen? Det er rett og slett helt hårreisende.

Det er noe som heter personvern!

Endret av @kd
Lenke til kommentar
Skolene bruker også enormt mye tid på disse nasjonale prøvene, tid som kunne vært brukt til mye annet.

Forøvrig så er det helt idiotisk av Kristin Clemet å tro at vi skal få gode resultater, når de aller fleste skoler i landet sliter med enorme pengeproblemer.

For eksempel på min egen skole, hvor 2-3 må dele bøker. Jeg går på en ny og flott skole, men det hjelper lite når det ikke finnes penger til skolemateriell.

 

Hun bruker jo også det at Finland er mye bedre enn Norge i Naturfag som eksempel, men hvorfor er de så mye bedre? Jo, det er fordi de har dobbelt så mye naturfag på skolen. Selvfølgelig lærer man mer da.

Jeg synes det er på tide at hun og de andre politikerne kan ta selvkritikk for at skolene i Norge ikke får spesielt gode resultater, det hjelper ikke å skylde på oss elever og på skolens ledelse. Jeg har fortsatt til gode å se en høyrepolitiker si at opplegget kanskje kunne vært gjort annerledes.

 

Er litt morsomt dette med naturfag. For i dag i timen hadde læreren forelesning om radioaktiv stråling. Da timen nærmer seg ferdig spør en av elevene: - Skal vi ha prøve i dette? Læreren svarer: - Jeg hadde tenkt det, men dessverre. Nå kom nemlig disse nasjonale prøvene i veien og gjør at vi går glipp av mye N&M-timer fremover. Derfor får vi ikke tid til prøven.

 

Jeg tok meg tiden til å snakke litt med læreren etterpå, og ja, han bekreftet at det var grunnet de nasjonale prøvene at vi ikke fikk tid til N&M. Både fordi vi mister N&M-timer på skolen og fordi læreren skal rette mengder av nasjonale prøver i matte.

 

Til de av dere som sier at de nasjonale prøvene ikke går ut over undervisningen: Vel, i min klasse gjør det i alle fall det!

 

PS! Jeg er for at det burde være langt mer N&M-undervisning i skolen.

Lenke til kommentar
Jeg er for nasjonale prøver, men ikke i den formen de har nå. Nå blir elever kun testet i norsk, matte og engelsk, om hvis man har en dårlig dag, ja da får du et dårlig resultat. Ingen skal kommer her og fortelle meg hvor god jeg er i et av de fagene, når jeg vet at jeg egentlig er bedre.

Hvis du er så god som du sier, hvorfor kan du ikke bevise det da? Det gjør du enkelt ved å ta prøven..

 

Og ikke skyll på å ha en dårlig dag, du mener ikke seriøst at du alltid får dårlig dager de fem forskjellig dagene det er satt opp nasjonale prøver. Dårlig unnskyldning i såfall.

 

Kristin Clemet sier at alle som boikotter prøvene vil få nedsatt standpunktkarakterer, og dermed kanskje ikke komme inn på den videregående skolen man vil.

Det er en obligatorisk del av skolen, slik andre prøver er. Boikotter du en vanlig prøve, vil du også kunne få lavere standpunkt. Synd for deg.

 

Hun lar ingen elever fortelle henne om hva de mener om nasjonale prøver, så dette virker på meg som et slaks diktatur. Alle som forsøker å si noe i mot henne, vil få nedsatt karakterer, og dermed kanskje ikke få den jobben de håper på.

Unnskyld, meg, det er bare å kontakte henne og fortelle hva du mener. Men må du gjøre dette når du egentlig skulle hatt skole og prøve? Hvis du gjør det på fritiden din er det ingen som setter deg ned noen karakterer, og de vil høre på deg. Men det er så useriøst og boikotte..

 

Skolene bruker også enormt mye tid på disse nasjonale prøvene, tid som kunne vært brukt til mye annet.

Foreksempel vanlig prøver. :)

 

Forøvrig så er det helt idiotisk av Kristin Clemet å tro at vi skal få gode resultater, når de aller fleste skoler i landet sliter med enorme pengeproblemer.
Norge er likevel det landet i Europa/verden som bruker mest penger per elev på utdanning. Da kan vi faktisk forvente oss litt!

 

For eksempel på min egen skole, hvor 2-3 må dele bøker. Jeg går på en ny og flott skole, men det hjelper lite når det ikke finnes penger til skolemateriell.

Nettopp. Dette må det settes fokus på, og det vil en nasjonal prøve bidra til.

 

Hun bruker jo også det at Finland er mye bedre enn Norge i Naturfag som eksempel, men hvorfor er de så mye bedre? Jo, det er fordi de har dobbelt så mye naturfag på skolen. Selvfølgelig lærer man mer da.
Det vet jeg ikke, men uansett skal alle norske elever ha visse basiskunnskaper innen naturfag, og har de ikke det får vi eventuellt finne ut at vi må forbedre oss og legge til flere timer. Også dette setter en nasjonal prøve ytterligere fokus på.

 

Jeg synes det er på tide at hun og de andre politikerne kan ta selvkritikk for at skolene i Norge ikke får spesielt gode resultater, det hjelper ikke å skylde på oss elever og på skolens ledelse. Jeg har fortsatt til gode å se en høyrepolitiker si at opplegget kanskje kunne vært gjort annerledes.

Minner om at skolene i dag følger Gudmund Hernes' Reform 97, som ikke er laget av en Høyre-politiker.. Det tar tid og gjøre forandringer, og av Reform 97 ser vi først nå konsekvensene. Kristin forsøker å rydde opp, og skal ha applaus for det!

 

Jeg reagerer også sterkt på offentliggjøringen av testresultatene, jeg kan ikke se et eneste godt argument for å gjøre dette. Hvis skolene vil vite hvordan de står i forhold til landsgjennomsnittet, ja da kan de få vite det.

Nettopp.

 

Men å publisere de enkeltes klassenes resultater på nettet, slik at alle kan få tilgang på informasjonen? Det er rett og slett helt hårreisende.

Det er noe som heter personvern!

Unnskyld meg, det er trist og se hvor uopplyst du er. De enkelte klassenes resultater blir jo ikke offentliggjort, det offentliggjøres klassetrinents resultat. Og det strider ikke mot personvernet. Er det få elever i klassen blir det heller ikke offentliggjort noe, nettopp av hensynet til personvernet.
Lenke til kommentar
Skolene bruker også enormt mye tid på disse nasjonale prøvene, tid som kunne vært brukt til mye annet.

Forøvrig så er det helt idiotisk av Kristin Clemet å tro at vi skal få gode resultater, når de aller fleste skoler i landet sliter med enorme pengeproblemer.

For eksempel på min egen skole, hvor 2-3 må dele bøker. Jeg går på en ny og flott skole, men det hjelper lite når det ikke finnes penger til skolemateriell.

 

Hun bruker jo også det at Finland er mye bedre enn Norge i Naturfag som eksempel, men hvorfor er de så mye bedre? Jo, det er fordi de har dobbelt så mye naturfag på skolen. Selvfølgelig lærer man mer da.

Jeg synes det er på tide at hun og de andre politikerne kan ta selvkritikk for at skolene i Norge ikke får spesielt gode resultater, det hjelper ikke å skylde på oss elever og på skolens ledelse. Jeg har fortsatt til gode å se en høyrepolitiker si at opplegget kanskje kunne vært gjort annerledes.

 

Er litt morsomt dette med naturfag. For i dag i timen hadde læreren forelesning om radioaktiv stråling. Da timen nærmer seg ferdig spør en av elevene: - Skal vi ha prøve i dette? Læreren svarer: - Jeg hadde tenkt det, men dessverre. Nå kom nemlig disse nasjonale prøvene i veien og gjør at vi går glipp av mye N&M-timer fremover. Derfor får vi ikke tid til prøven.

 

Jeg tok meg tiden til å snakke litt med læreren etterpå, og ja, han bekreftet at det var grunnet de nasjonale prøvene at vi ikke fikk tid til N&M. Både fordi vi mister N&M-timer på skolen og fordi læreren skal rette mengder av nasjonale prøver i matte.

 

Til de av dere som sier at de nasjonale prøvene ikke går ut over undervisningen: Vel, i min klasse gjør det i alle fall det!

 

PS! Jeg er for at det burde være langt mer N&M-undervisning i skolen.

Det er jo leit, men viser dårlig arbeidskapasitet fra lærerens side. Dette burde han klare uten at det går ut over dere. Unnskyld meg, det er din lærers feil, ikke Kristins.

Lenke til kommentar
Unnskyld meg, det er trist og se hvor uopplyst du er. De enkelte klassenes resultater blir jo ikke offentliggjort, det offentliggjøres klassetrinents resultat. Og det strider ikke mot personvernet. Er det få elever i klassen blir det heller ikke offentliggjort noe, nettopp av hensynet til personvernet.

Beklager, ordla meg litt feil. Er fullt klar over at det kun er resultatene til de forskjellige klassetrinnene som blir offentliggjort.

Men allikevel, jeg synes ikke denne ordningen er god. Som jeg skrev i den andre posten, dette bidrar til hetsing av de som går på en skole som får veldig gode/dårlige resultater. Media har mye av skylden for dette.

Endret av @kd
Lenke til kommentar
Skolene bruker også enormt mye tid på disse nasjonale prøvene, tid som kunne vært brukt til mye annet.

Forøvrig så er det helt idiotisk av Kristin Clemet å tro at vi skal få gode resultater, når de aller fleste skoler i landet sliter med enorme pengeproblemer.

For eksempel på min egen skole, hvor 2-3 må dele bøker. Jeg går på en ny og flott skole, men det hjelper lite når det ikke finnes penger til skolemateriell.

 

Hun bruker jo også det at Finland er mye bedre enn Norge i Naturfag som eksempel, men hvorfor er de så mye bedre? Jo, det er fordi de har dobbelt så mye naturfag på skolen. Selvfølgelig lærer man mer da.

Jeg synes det er på tide at hun og de andre politikerne kan ta selvkritikk for at skolene i Norge ikke får spesielt gode resultater, det hjelper ikke å skylde på oss elever og på skolens ledelse. Jeg har fortsatt til gode å se en høyrepolitiker si at opplegget kanskje kunne vært gjort annerledes.

 

Er litt morsomt dette med naturfag. For i dag i timen hadde læreren forelesning om radioaktiv stråling. Da timen nærmer seg ferdig spør en av elevene: - Skal vi ha prøve i dette? Læreren svarer: - Jeg hadde tenkt det, men dessverre. Nå kom nemlig disse nasjonale prøvene i veien og gjør at vi går glipp av mye N&M-timer fremover. Derfor får vi ikke tid til prøven.

 

Jeg tok meg tiden til å snakke litt med læreren etterpå, og ja, han bekreftet at det var grunnet de nasjonale prøvene at vi ikke fikk tid til N&M. Både fordi vi mister N&M-timer på skolen og fordi læreren skal rette mengder av nasjonale prøver i matte.

 

Til de av dere som sier at de nasjonale prøvene ikke går ut over undervisningen: Vel, i min klasse gjør det i alle fall det!

 

PS! Jeg er for at det burde være langt mer N&M-undervisning i skolen.

Det er jo leit, men viser dårlig arbeidskapasitet fra lærerens side. Dette burde han klare uten at det går ut over dere. Unnskyld meg, det er din lærers feil, ikke Kristins.

Det kan du si, men 13 timer er ganske mye tid. Dersom de timene brukes riktig er det fullt mulig å gå igjennom et kapittel, kanskje til og med to, i N&M. I tillegg er det dette med retting. Slik jeg har forstått det så får ikke lærerne noen ekstra kompensjasjon for å rette de nasjonale prøvene (noen som kan avkrefte dette?). Når i tillegg prøvene tar ganske lang tid å rette er det forståelig at lærerene i Norge blir ganske oppgitt og at det fort kan gå utover annet viktig pensum som vi skal lære før vi skal opp til eksamen.

 

Er egentlig ikke så veldig i mot nasjonale prøver, fritt skolevalg irriterer meg mer. Og nå skal vi ha fritt skolevalg i Hordaland også. Jeg tviler at det direkte vil gå ut over meg, men enkelte av vennene mine som har litt dårligere karakterer kan risikere at de ikke kommer inn på den skolen som ligger rett i nærheten. Likte ordningen som var før mye bedre. Da kunne man skrive opp ett ønske, og folka som bestemmer hvilken skole man kommer innpå kunne se om det var til det beste eller om en annen elev med høyere snitt som bodde lengre vekke heller burde komme inn. I dag er det slik at uansett hvor man bor i Hordaland skal man ha lik rett på å komme inn. Vet at jeg sporer av nå så velger å gi meg der.

 

Tilbake til de nasjonale prøvene:

 

Hun bruker jo også det at Finland er mye bedre enn Norge i Naturfag som eksempel, men hvorfor er de så mye bedre? Jo, det er fordi de har dobbelt så mye naturfag på skolen. Selvfølgelig lærer man mer da.
Det vet jeg ikke, men uansett skal alle norske elever ha visse basiskunnskaper innen naturfag, og har de ikke det får vi eventuellt finne ut at vi må forbedre oss og legge til flere timer. Også dette setter en nasjonal prøve ytterligere fokus på.

Den siste setningen din her, stemmer den? Det er da ikke nasjonale prøver i N&M, dermed kan de ikke sette yterligere fokus på norske elevers basiskunnskaper i N&M. Og da kommer vi inn på det som @kd sa tidligere:

Nå blir elever kun testet i norsk, matte og engelsk (...) Å være god på skolen er jo så enormt mye mer enn å være flink i disse tre fagene, så jeg synes at enten skal man testes ordentlig, eller så er det bare å droppe det.

Og det er jo et viktig poeng. Skal vi forbedre noe med norske elevers ferdigheter så er det vel realfagene som er viktigst og også der vi har mest å hente i forhold til resten av verden!

Lenke til kommentar
Det kan du si, men 13 timer er ganske mye tid. Dersom de timene brukes riktig er det fullt mulig å gå igjennom et kapittel, kanskje til og med to, i N&M.
Nå mister man jo tross alt ikke bare naturfagstimer, man mister tilfeldige timer.

 

Slik jeg har forstått det så får ikke lærerne noen ekstra kompensjasjon for å rette de nasjonale prøvene (noen som kan avkrefte dette?).

Lærere skriver ikke overtid for å rette andre prøver heller. Derfor går også lærerne inn for at disse prøvene skal telle for elevene.

 

fritt skolevalg irriterer meg mer. Og nå skal vi ha fritt skolevalg i Hordaland også. Jeg tviler at det direkte vil gå ut over meg, men enkelte av vennene mine som har litt dårligere karakterer kan risikere at de ikke kommer inn på den skolen som ligger rett i nærheten. Likte ordningen som var før mye bedre. Da kunne man skrive opp ett ønske, og folka som bestemmer hvilken skole man kommer innpå kunne se om det var til det beste eller om en annen elev med høyere snitt som bodde lengre vekke heller burde komme inn. I dag er det slik at uansett hvor man bor i Hordaland skal man ha lik rett på å komme inn. Vet at jeg sporer av nå så velger å gi meg der.

Herregud, du er seriøst I MOT Fritt skolevalg? IMOT valgfrihet? Hjelpes. Her i Oslo er det fullt opprør etter at man kan komme inn bare på bosted, på en del skoler som ellers holder høyt snitt. Men for all del, gå i mot frihet og mangfold du. Skap vestkantskoler du. Gjerne for meg.

 

Den siste setningen din her, stemmer den? Det er da ikke nasjonale prøver i N&M, dermed kan de ikke sette yterligere fokus på norske elevers basiskunnskaper i N&M. Og da kommer vi inn på det som @kd sa tidligere:
Trodde man hadde nasjonal prøve i naturfag i syvende eller noe? Mulig det er Osloprøve da..
Lenke til kommentar

Er litt morsomt dette med naturfag. For i dag i timen hadde læreren forelesning om radioaktiv stråling. Da timen nærmer seg ferdig spør en av elevene: - Skal vi ha prøve i dette? Læreren svarer: - Jeg hadde tenkt det, men dessverre. Nå kom nemlig disse nasjonale prøvene i veien og gjør at vi går glipp av mye N&M-timer fremover. Derfor får vi ikke tid til prøven.

 

Jeg tok meg tiden til å snakke litt med læreren etterpå, og ja, han bekreftet at det var grunnet de nasjonale prøvene at vi ikke fikk tid til N&M. Både fordi vi mister N&M-timer på skolen og fordi læreren skal rette mengder av nasjonale prøver i matte.

 

Til de av dere som sier at de nasjonale prøvene ikke går ut over undervisningen: Vel, i min klasse gjør det i alle fall det!

 

PS! Jeg er for at det burde være langt mer N&M-undervisning i skolen.

Det er jo leit, men viser dårlig arbeidskapasitet fra lærerens side. Dette burde han klare uten at det går ut over dere. Unnskyld meg, det er din lærers feil, ikke Kristins.

Du liker tydeligvis Kristin Clemet's diktaturprøver.Hvordan skal skolen forbedres,hvis den får karakter under gjennomsnittet?Skal lærerne jobbe fortere og samtidig skjerpe seg grundig?Alt av fagfolk vurdere prøven som ubrukelig,enda blir den presset igjennom.

Rejeringen startet en "stopp mobbingen" kampanje.

Det er jo nettopp mobbing av skoler/klasser som skjer.Går det dårlig på nasjonalprøven,vises resultatene offentlig.

Nå er det heldigvis valg til høsten og det er lite som tyder på at regjeringen blir sittende. :w00t:

 

Men det nytter vel ikke å forandre ditt syn på nasjonalprøven,det virker som du er like lite mottagelig for kritikk som Kristin Diktator Clemet er.

Lenke til kommentar
Du liker tydeligvis Kristin Clemet's diktaturprøver.Hvordan skal skolen forbedres,hvis den får karakter under gjennomsnittet?

Er du rett og slett bare dum? Er det at en skole får karakterer under gjennomsnittet grunn god nok til å sette seg ned på baken og ikke gjøre noen forsøk for forbedring?? Du kan ikke være helt god, beklager at jeg sier det, men er du sikker på at du mener det du skrev?

 

Skal lærerne jobbe fortere og samtidig skjerpe seg grundig?

Ja.

 

Alt av fagfolk vurdere prøven som ubrukelig,enda blir den presset igjennom.

Fagfolk fra SV? Jeg har ikke sett disse "ekspertvurderingene".

 

Det er jo nettopp mobbing av skoler/klasser som skjer.Går det dårlig på nasjonalprøven,vises resultatene offentlig.

Nuja.. Det tror jeg også.. Det bare øker konkuranselyste og stimulerer skolene til å strebe mot høyere mål. Mobbing? Nei.

 

Men det nytter vel ikke å forandre ditt syn på nasjonalprøven,det virker som du er like lite mottagelig for kritikk som Kristin Diktator Clemet er.

Jeg kan love deg at Kristin Clemet ikke er noen diktator. Hun er et meget sympatisk menneske som vet meget godt hva hun driver med.

Lenke til kommentar

Siden jeg er lat gidder jeg ikke å lese gjennom 10 sider, men:

 

På min skole. U.Pihl VGS (bergen) så er alle norsklærere i mot nasjonale prøver. Min norsklærer sier at dette bare er ekstra jobb for dem, og at dette går utover undervisningn. Og de prøvene som er, er så meningsløse at hun ikke vil at de skal telle. Og siden det er hun som setter standpunkt karakteren så er det INGEN i vår klasse som riskierer å gå ned. I vært fall ikke i muntlig.

 

Og på skolen min er det sånn at hvis mer enn 20% av elevene boikotter så legges ikke resultatet offentlig.

Lenke til kommentar
Det kan du si, men 13 timer er ganske mye tid. Dersom de timene brukes riktig er det fullt mulig å gå igjennom et kapittel, kanskje til og med to, i N&M.
Nå mister man jo tross alt ikke bare naturfagstimer, man mister tilfeldige timer.

Joda, men hadde det vært opp til meg så kunne Clemet innført en realuke hvor elevene skulle ha realfag i en hel uke. Dette for å forbedre realkunnskapene til norske elever. Jeg føler det er viktigere å gjøre noe med problemene i stedet for å konstatere problemene hele tiden. For vi vet hva resultatet vil bli: Norske elever er alt for dårlig, og spesielt i realfag. Dette har vi vel hørt en del ganger. På tide å gjøre noe med det nå!

 

fritt skolevalg irriterer meg mer. Og nå skal vi ha fritt skolevalg i Hordaland også. Jeg tviler at det direkte vil gå ut over meg, men enkelte av vennene mine som har litt dårligere karakterer kan risikere at de ikke kommer inn på den skolen som ligger rett i nærheten. Likte ordningen som var før mye bedre. Da kunne man skrive opp ett ønske, og folka som bestemmer hvilken skole man kommer innpå kunne se om det var til det beste eller om en annen elev med høyere snitt som bodde lengre vekke heller burde komme inn. I dag er det slik at uansett hvor man bor i Hordaland skal man ha lik rett på å komme inn. Vet at jeg sporer av nå så velger å gi meg der.

Herregud, du er seriøst I MOT Fritt skolevalg? IMOT valgfrihet? Hjelpes. Her i Oslo er det fullt opprør etter at man kan komme inn bare på bosted, på en del skoler som ellers holder høyt snitt. Men for all del, gå i mot frihet og mangfold du. Skap vestkantskoler du. Gjerne for meg.

Ja, jeg er i mot fritt skolevalg. Her i Hordaland har vi ikke hatt "valgfrihet", nå derimot skal vi få det og jeg tviler på at det vil gjøre det bedre. Det går spesielt utover de med dårlige karakterer da de ikke kommer inn på den skolen i nærheten og heller må ta til takke med en annen skole i fylke med lavere snitt og dermed har vi skapt A- og B-skoler. Dersom du ikke forstår det, så kan jeg forklare det ennå mer.

 

Er tydelig at Oslo og Hordaland er forskjellig da. I Hordaland (i alle fall Bergen) har det vært slik at du kan skrive ditt ønske og dermed, hvis du har jobbet hardt og fått gode karakterer, komme inn på den skolen. Men nå blir det slik at ønske skal gå foran alt som heter fornuft. Har du 4.95 i snitt, bor på voss og søker til Langhaugen (120km vekke) kommer du inn før en som bor 0,5km fra Langhaugen med 4.94 i snitt. Synes det blir feil, men helt greit at vi er uenig.

 

Den siste setningen din her, stemmer den? Det er da ikke nasjonale prøver i N&M, dermed kan de ikke sette yterligere fokus på norske elevers basiskunnskaper i N&M. Og da kommer vi inn på det som @kd sa tidligere:
Trodde man hadde nasjonal prøve i naturfag i syvende eller noe? Mulig det er Osloprøve da..

Vel, det er tydligvis noe Oslo-greier det også. Jeg referer til den fancye brosjyren til utdanningsdirektoratet (og den var nok ikke gratis å lage til samtlige elever ved 4. 7. 10. og GK i Norge). Der står det at det er norsk, matematikk og engelsk det skal testes i. Greit å vite slike ting før man uttaler seg om det ;)

Lenke til kommentar
Nasjonal prøve i engelsk var vanskelig. Eksempeloppgavene var mye enklere. Rakk ikke å bli ferdig med den siste oppgaven. 3avsnitter og 2 linjer, og oppgaven var 5-8avsnitter :no::(

VANSKLIG? Det var kanskje den enkleste to timers-prøven i engelsk jeg noen gang har hatt.. :p Skrev tre kvart side på task 1 og 2, og ca. halvannen side på den siste oppgaven. Fylte akkurat ut de opptrykkete arkene på prøvearket.

Lenke til kommentar

Jeg er som sagt tidligere ikke i mot nasjonaleprøver, men det er virkelig synd det som skjer på skolen vår i disse dager; ganske mange timer er gått tapt fordi lærere blir sendt på "kurs i nasjonaleprøver" og at de "ideotene" (er ikke ment som en fornærmelse) fra elevorganisasjonen ikke klarer å "lære" opp elevrådet på skolen til å informere riktig og godt nok, så faktisk flere timer er gått tapt fordi vi må stå å høre på hvorfor vi skal boikotte.

 

Det er latterlig: vi går glipp av timer fordi vi må høre på noen folk snakker om hvorfor vi skal boikotte prøven, og at disse personene forøvrig stoler blindt på elevorganisasjonen og at det lyser inkometanse og uvitenhet så jeg får gåsegud.

Lenke til kommentar
Siden jeg er lat gidder jeg ikke å lese gjennom 10 sider, men:

 

På min skole. U.Pihl VGS (bergen) så er alle norsklærere i mot nasjonale prøver. Min norsklærer sier at dette bare er ekstra jobb for dem, og at dette går utover undervisningn. Og de prøvene som er, er så meningsløse at hun ikke vil at de skal telle. Og siden det er hun som setter standpunkt karakteren så er det INGEN i vår klasse som riskierer å gå ned. I vært fall ikke i muntlig.

 

Og på skolen min er det sånn at hvis mer enn 20% av elevene boikotter så legges ikke resultatet offentlig.

Nå er heller ikke U.Pihl ansett som en spesielt bra skole... kjenner selv folk fra området i nærheten av U.Pihl som valgte å ta buss 1 time hver vei hver dag for å gå på en annen skole.

Lenke til kommentar

Selv stiller jeg meg nøytral i denne diskusjonen,

men jeg syns det bør startes en poll i denne tråden:

 

Har/skal du boikotte(t) de nasjonale prøvene?

Ja

Nei

Nei, men jeg skrev et lite "brev" om det jeg mente.

 

TSP :) - Mitt forslag ©

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Nei, men jeg skrev et lite "brev" om det jeg mente.

Var for så vidt det jeg gjorde, men jeg skrev brevet på innleveringen av prøven og skrev derfor ikke noen prøve. Ergo: "Ja, jeg boikottet, men skrev i stedet et "brev" om det jeg mente." bør også være et svaralternativ i pollen. Jeg er vel ikke den eneste som gjorde det/ville gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...