Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Ditt syn på nasjonaleprøver

Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?  

260 stemmer

1. 1. Er det rett å boikotte de nasjonale prøvene?

• Ja
      138
    • Nei
      105
    • Nei, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      6
    • Ja, men jeg skal/har skrevet et lite "brev" om det jeg mente.
      11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er så smålig. Jeg skjønner at du vil ha fri, men det er en nødvendighet å finne ut om noen skoler trenger bedre lærekrefter, om private skoler er bedre enn offentlige (som i år ;) ) etc. Når foreldre/elever skal velge skoler, har de rett til å vite hva de velger.

Jeg oppfordrer alle til å delta med godt humør under disse prøvene. Ihvertfall for meg og mine klassekamerater, teller prøvene på karakteren vår i tillegg.

Heia Kristin Clemet! Dette er et steg på riktig vei!

Lenke til kommentar

Nasjonale prøvene er jo nesten bare lagd for å kartlegge "idiotskoler" og "smartingskoler".

Det de snakker om at de vil tilpasse undrevisnings nivået er bare vrøvl, de gidd ikke det de. De vil få ressultatene og si til "idiotskolene" at de må forbedre seg, og resten må dere klare selv.

Pluss at de bruker massevis av penger på dette som dem heller kunne ha brukt på å pusse opp skoler.

Boikott

Endret av jack_
Lenke til kommentar
JoachimR: Nei, prøvene teller IKKE på karakterene i norge!

det er bare staten og rektoren din som får vite hva _du_

fikk på den prøven. Men gjennomsnitte i klassen blir offentlig gjort.

Jeg skal ha diverse nasjonale prøver fra neste uke av, og de skal telle på min skole. Og skolen min ligger i Norge..

Det de snakker om at de vil tilpasse undrevisnings nivået er bare vrøvl, de gidd ikke det de.

Jeg ser at du har fått dårligere norskundervisning enn fortjent, men kanskje den nasjonale prøven kan bidra til å sette fokus på nettopp det. :)

Lenke til kommentar

Nasjonale prøver _teller_ på karakterer, her på skolen er det faglæreren vår som retter prøvene. OG hun har sagt rett ut at hun ser vurderer den som en vanlig prøve, bare ikke så betydningsfull.

Lenke til kommentar

Nasjonale prøver _teller_ på karakterer, her på skolen er det faglæreren vår som retter prøvene. OG hun har sagt rett ut at hun ser vurderer den som en vanlig prøve, bare ikke så betydningsfull.

da følger dere ikke det staten mente med nasjonale prøver, nasjonale prøver skal være anonyme for andre folk en rektor og div. folk som jobber i staten. ekskludert lærere.

Lenke til kommentar
Altså joachimR du har tydeligvis ikke skjønt det, eller prøver lærerne å lure dere med det så dere ikke boikoter det.. altså hvis du mente de poengene så er det ikke karakterer som teller, men de kalles poeng i en bokstav vurdering.

Jeg vet det, men vi vil i tillegg få en normal karakter som teller som en vanlig to timers egenslk prøve i egenslk, som en vanlig to timers prøve i matte, og som en vanlig heldagsprøve i norsk.

Lærerne lurer oss nok ikke, men de vil vel heller motivere oss til å gjøre det bra på prøven. Skolen min var så vidt jeg har forstått best i Norge på nasjonale prøver fra i fjor, og angående karaktersnittet fra i forfjor aller best i landet. Karaktersnittet for i fjor er enda ikke sluppet.

Nasjonale prøver _teller_ på karakterer, her på skolen er det faglæreren vår som retter prøvene

Samme her.

Lenke til kommentar

da følger dere ikke det staten mente med nasjonale prøver, nasjonale prøver skal være anonyme for andre folk en rektor og div. folk som jobber i staten. ekskludert lærere.

Nettopp, ekskludert lærerne.

Lenke til kommentar
Oi skrev feil, ment at lærere skal ikke få vite ressultatet.

Du skrev feil, temmelig grunnleggende også, og det er tydelig at skolen din trenger mer ressurser til norskopplæringen. Rett og slett..

Ellers kan det sies at du har lest deg grønn på propagandaen fra Elevorganisasjonen. Streik i vei, men min sympati når du får nedsatt orden og atferds-karakter, og og nedsatt karakter i fagene det gjelder, kan du glemme.

Lenke til kommentar
Oi skrev feil, ment at lærere skal ikke få vite ressultatet.

Du skrev feil, temmelig grunnleggende også, og det er tydelig at skolen din trenger mer ressurser til norskopplæringen. Rett og slett..

Ellers kan det sies at du har lest deg grønn på propagandaen fra Elevorganisasjonen. Streik i vei, men min sympati når du får nedsatt orden og atferds-karakter, og og nedsatt karakter i fagene det gjelder, kan du glemme.

de kan ikke sette ned fag karakterene mine, det var meningen at prøven ikke skulle gå ut over. Så med mange foreldre bak min rygg så er jeg trygg på den siden.. Men orden og oppførsel er en annen sak. Har det ikke vært for att min rektor er opptatt av å henge min skole i ett godt lys så har hun også boikotet prøven. Hun er stolt av skolen og takler ikke negativ omtale om den, og for at den skal bli hengt ut trenger den ett dårlig ressultat på den prøven, siden ressultatet kommer i avisen..

Min skole ligger 1-2 karakterer over gjennomsnitte i norge.

Lenke til kommentar
Nasjonale prøvene er jo nesten bare lagd for å kartlegge "idiotskoler" og "smartingskoler".

Det de snakker om at de vil tilpasse undrevisnings nivået er bare vrøvl, de gidd ikke det de. De vil få ressultatene og si til "idiotskolene" at de må forbedre seg, og resten må dere klare selv.

Pluss at de bruker massevis av penger på dette som dem heller kunne ha brukt på å pusse opp skoler.

Boikott

Så du mener at det ikke er vits å prøve en gang? Det er et skritt i riktig retning spør du meg, at man kartlegger hvordan det står til på skolene så man har mulighet til å gjøre noe med det.

Men at de ikke trenger å offentliggjøre resultatene for allmennheten er jeg enig i.

Denne boikottingen er i alle fall bare tullete. Vil tippe at så mye som samtlige av de som gikk på min skole som boikottet denne prøven i fjor gjorde det for å få fri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...