Gå til innhold

Installere XP på gammel maskin (98SE)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den vil kunne klare det greit, er i hvert fall bedre enn min gamle. Søsteren min bruker fortsatt den til daglig, og den fungerer visst fint. Det eneste som er så veldig rart er at plutselig litt etter jeg har skrudd den av, så skrur den seg på av seg selv igjen :) . Litt merkelig det der, men det er sikkert sjeldent.

Det er muligens litt lite ram, men det holder til minimumskravet så vidt jeg kan huske. Og om du skrur av alt sånn fargerikt drit, vil også det hjelpe bra.

Lenke til kommentar

Det er ikke størrelsen på harddisken din som avgjør om maskinen egner seg for XP eller ikke. Det er hovedsaklig to ting som avgjør den saken; Prosessoren (CPU) og mengden RAM. Microsoft selv sier at man bør ha minst 300 MHz cpu og 128 mb ram. Har selv installert XP på en slik maskin en gang, og den fungerte faktisk ganske greit, etter at jeg skrudde av visual styles og alt annet som trekker ressurser. men skulle jeg gjort det på nytt, hadde jeg nok ikke installert XP på noen maskin med under 700 mhz og 256 mb ram. Ellers blir det vanvittig tregt etter hvert. Og det passer dårlig til utolmodige meg...

Ok, nå ser jeg at du har 600 mhz cpu og 128 mb ram. Burde gå greit det, hvis du kan leve med en ganske treg maskin da.... Hvis ikke bør du satse på win 2000

Endret av pmarius
Lenke til kommentar

på en sånn pc ville jeg heller gått for Windows 2000 Pro enn XP. kan ikke helt se for meg at XP skal gå noe særlig bra på en sånn pc. ellers er jo Linux et godt alternativ, men det diskusjonen tar vi ikke nå. om du har en Windows 2000 cd liggende så tror jeg heller at du skal legge inn denne. hva skal du gjøre i XP når du har en så liten pc da? på min laptopp som er en 800 MHZ så går det kjempe treigt hvis jeg gjør mer enn 3 oppgaver. da henger den å greier. ikke morsomt. sånne maskiner tror jeg har det bedre hvis de har Windows 2000 Pro på disken istede.

Lenke til kommentar

Den vil kunne klare det greit, er i hvert fall bedre enn min gamle. Søsteren min bruker fortsatt den til daglig, og den fungerer visst fint. Det eneste som er så veldig rart er at plutselig litt etter jeg har skrudd den av, så skrur den seg på av seg selv igjen :) . Litt merkelig det der, men det er sikkert sjeldent.

Det er muligens litt lite ram, men det holder til minimumskravet så vidt jeg kan huske. Og om du skrur av alt sånn fargerikt drit, vil også det hjelpe bra.

Lenke til kommentar
på en sånn pc ville jeg heller gått for Windows 2000 Pro enn XP. kan ikke helt se for meg at XP skal gå noe særlig bra på en sånn pc. ellers er jo Linux et godt alternativ, men det diskusjonen tar vi ikke nå. om du har en Windows 2000 cd liggende så tror jeg heller at du skal legge inn denne. hva skal du gjøre i XP når du har en så liten pc da? på min laptopp som er en 800 MHZ så går det kjempe treigt hvis jeg gjør mer enn 3 oppgaver. da henger den å greier. ikke morsomt. sånne maskiner tror jeg har det bedre hvis de har Windows 2000 Pro på disken istede.

Problemet er at jeg har valget mellom 98SE og XP....

Lenke til kommentar
Windows 2000 og XP er veldig like, men tror faktisk 2000 er litt mer stabilt...

men anbefalt minimum RAM på XP er 128 MB, det funker sikkert under, men ikke noe å stole på.

Velg XP, er du ikke fornøyd, bytt.

Lurt.. Tror jeg prøver jeg....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...