Novec Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Jeg lager en filserver som også skal kjøre som MP3/DivX-spiller. Snasen liten sak i Hi-Fi format. Det ligger WinXP (snakk om å banne i kjerka...) på den i dag, men det er selvfølgelig ingen holdbar situasjon. Jeg har nettopp dratt ned Mandrake 8.2 og trenger "litt" starthjelp. Vet ikke om det er riktig distro til dette, men... Minimaskina skal: - være filserver for WinXP maskiner (inntil jeg får tid til å LÆRE Linux) - spille MP3/WMA som styres realtime av WinXP maskin - dvs. XP-maskina må kunne redigere _aktiv_ playlist - spille DivX/MPEG i 640x350 på egen skjerm (det eneste skjermen vil brukes til), derfor - kunne i all hovedsak kontrolleres gjennom remote desktop over ethernet, mens video og lyd blir værende på minimaskina - kunne kontrolleres (MP3+DivX) av IR fjernkontroll - vise musikk- og filminformasjon på et 20x2 VF display Jaja. Jeg veit ikke om det er noen stor utfordring for dere, men jeg skjønner i alle fall ikke bæret. Til å begynne med kan jeg vel spørre om helt basic oppstartshjelp - partisjonering og installasjon. Maskina er en PIII 800 med 256 RAM, og skal brukes utelukkende til det jeg har nevnt, men gjerne med litt headroom for eventuell nett-TV (ikke surfing) etterhvert. Hovedkort er Shuttle FV24 m/firewire og TV-ut - disse funksjonene trengs forsåvidt ikke, men kan jo være greit å ha ettersom de er der. Gleder meg til å ta fatt på det - og få filserver/DivX/MP3-spiller igjen! Setter pris på all hjelp. UPDATE: Jeg bruker et Abit UA11 USB-lydkort med optisk utgang. Ifølge et amerikansk forum, det eneste stedet jeg har sett dette kortet nevnt med Linux, var det lite håp om å få det til å fungere. _________________ Lars Bjerke Ansvarlig leder og redaktør, Overklokking.no2002-06-25 17:09 [ Denne Melding var redigert av: CannoliBoy på 2002-06-25 17:13 ] Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 >Tja, vet ikke helt hvordan du har tenkt dette. Mp3 er greit, >har ingen WMA noen steder og vet heller ikke om dette har >support i none playere. Tror mplayerhq.hu støtter det. Men formatet suger (iallefall i Linux), bruk mp3/ogg vorbis. [ Denne Melding var redigert av: sumptrollet på 2002-06-18 04:14 ] Lenke til kommentar
Novec Skrevet 25. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2002 Jeg har egentlig fått svar på det meste, men jeg har også fått vite at lydkortet (Abit UA11, USB til optisk) ikke fungerer i det hele tatt i linux... Da er noe av poenget borte med ei musikk- og filmmaskin. Problemet er beskrevet på dette forumet. Quote: Sett opp samba, bruk gjerne SWAT (det er enkelt) Øhh? Husk, jeg her helt n00b Er dette forskjellige distroer, eller programmer for filserver? Quote: Tja, dette fungerer greit, men tror du skal revurdere bruken av remote dektop. SSH, VNC eller X er sannsynligvis greiere. Godt mulig, men jeg har ikke peiling på hva det er for noe :wink: Poenget er som sagt at jeg skal kunne kontrollere MP3-spiller fra en annen maskin via LAN, samtidig som serveren skal være operativ lokalt. Quote: Skal du partisjonere. Trenger du noe annet OS enn Linux?Nei? Da trykker du stortsett "yes" hele veien og bruker automatisk partisjonering / formatering. Forsåvidt riktig det der, men jeg har allerede for mye filmer og stash på disken til at jeg får plass til det andre steder. Partisjonen det ligger på er dessverre NTFS...Det går selvfølgelig an å brenne ut/slette det som blir til overs om det trengs. Jeg vil også ha lagringspartisjonen i et filsystem som Windows kan lese direkte, så jeg kan bruke disken der. _________________ Lars Bjerke Ansvarlig leder og redaktør, Overklokking.no <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: CannoliBoy på 2002-06-25 17:15 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: CannoliBoy på 2002-06-25 17:22 ] Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Quote: Den 2002-06-25 17:08, CannoliBoy skrev:Jeg har egentlig fått svar på det meste, men jeg har også fått vite at lydkortet (Abit UA11, USB til optisk) ikke fungerer i det hele tatt i linux... Da er noe av poenget borte med ei musikk- og filmmaskin. Problemet er beskrevet på dette forumet. "Forumet" du snakker om er faktisk lkml(Linux Kernel Mailing List). Der henger Linus, Alan Cox mfl. Finner ikke de ut av det, så blir det neppe støttet. Send mail til Abit. Lagde ikke de en egen Linux-distro? Quote: Quote: Sett opp samba, bruk gjerne SWAT (det er enkelt) Øhh? Husk, jeg her helt n00b Er dette forskjellige distroer, eller programmer for filserver? Det er et program for å konfigurere Samba.(Web-grensesnitt). Quote: Quote: Tja, dette fungerer greit, men tror du skal revurdere bruken av remote dektop. SSH, VNC eller X er sannsynligvis greiere. Godt mulig, men jeg har ikke peiling på hva det er for noe :wink: Poenget er som sagt at jeg skal kunne kontrollere MP3-spiller fra en annen maskin via LAN, samtidig som serveren skal være operativ lokalt. Da kan du alltid lage et web-grensesnitt som lar deg styre mp3-spilleren din. Du kan også søke rundt på nettet og se om du finner Quote: Quote: Skal du partisjonere. Trenger du noe annet OS enn Linux? Nei? Da trykker du stortsett "yes" hele veien og bruker automatisk partisjonering / formatering. Forsåvidt riktig det der, men jeg har allerede for mye filmer og stash på disken til at jeg får plass til det andre steder. Partisjonen det ligger på er dessverre NTFS...Det går selvfølgelig an å brenne ut/slette det som blir til overs om det trengs. Jeg vil også ha lagringspartisjonen i et filsystem som Windows kan lese direkte, så jeg kan bruke disken der. Hmm. Bruker du Linux-filsystemer, så kan du eksportere til Wintendo via Samba. Fungerer som vanlig "Network neighborhood" eller hva det nå enn heter. Lenke til kommentar
Novec Skrevet 25. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2002 Quote: "Forumet" du snakker om er faktisk lkml(Linux Kernel Mailing List). Der henger Linus, Alan Cox mfl. Finner ikke de ut av det, så blir det neppe støttet. Send mail til Abit. Lagde ikke de en egen Linux-distro? Satan... Er vel ikke rare hjelpa å finne her, da :wink: Husker Abit-distroen jeg også, det kan jo hende de har et eller annet i et skjorteerme. Quote: Det er et program for å konfigurere Samba.(Web-grensesnitt). Da ble jeg så mye klokere... Husk at jeg har like lite peiling på Linux som et nyfødt marssvin, Mathias :smile: Quote: Da kan du alltid lage et web-grensesnitt som lar deg styre mp3-spilleren din. Du kan også søke rundt på nettet og se om du finner Yup, bør vel gå an å få til et eller annet der. Det er jo forsåvidt bare aktiv playlist jeg må kunne jobbe med, gjerne ut fra en MP3-database (ut fra ID3-tag). Selve spillekommandoene går via IR-fjernkontroll. Blir moro å leke med... Quote: Hmm. Bruker du Linux-filsystemer, så kan du eksportere til Wintendo via Samba. Fungerer som vanlig "Network neighborhood" eller hva det nå enn heter. Det er klart, men jeg tenkte på å flytte disken fysisk over i ei Wintendo-maskin. Tar en gang i blant med disken over til kamerater for kjappere fildeling (LAN er tregt på flere GB). Kan for den del hende jeg investerer i en ny disk, 80GB blir snaut i en filserver. Da er jo problemet løst. Med fer sjau... Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Det finnes flere fjernstyringsprogrammer til XMMS. De er vel stort sett kommandobaserte, evt basert på en simpel TCP protokoll hvor du kan lage en egen fjernstyringsklient etter egen smak (console/GUI/web) Titt på http://www.xmms.org Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå