Gå til innhold

Modding av MSI K8N Platinum - lav og ustabil volt.

Anbefalte innlegg

Modding av MSI K8N Platinum-54G - lav og ustabilt volt til cpu.

Jeg har problemer med å komme over 292mhz HTT stabilt, har testet det meste. Slappere timings , bios v1.36b,v1.40,v1.41b, v1.51b og mye annet.

Med Amd 64 "winchesters" under volting på 0.1v blir 1.85v i bios(1.71v, målt med coresenter) for lite, stiller ned til 1.80v i bios(1.66v i coresenter) og maskinen blir straks mer ustabilt.

Litt mer volt gjør nok susen, variable motstander er på vei. :thumbup:

Men det som virkelig plaget meg var volt droppen, med all takk til "pc ice" på xtremesystems.org har jeg nå byttet ut de fleste kondisene og "chok 1" ved 12volt aux med hyggelig resultat.

Har dessverre ingen målinger fra før jeg utførte modden, men husker slikt som 0.03-0.04volt dropp under load.

Om jeg nå stiller volten til 1.85v i bios(v1.36b) blir volten målt med multimeter på hovedkort 1.731-1.732v idle og 1.747-1.748v ved load. Legg merke til at den øker ved load? se bildene..

031.jpg041.jpg

Bilde en er idle og bilde to er load..

Dårlige bilder, men kan skimte "3DMark"2001se på bunnen av skjermen på bilde to.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legger til flere bilder av mens jeg moddet..

6601small.jpg6602small.jpg

Her har jeg fjernet kondensatorene til cpu(merket rødt) og montert de rundt minne og agp. Og chok1 er fjernet(merket med rød ring).

6603small.jpg6604small.jpg

Her har jeg montert de nye 3300uf kondensatorene, mot de gamle på 1800uf og ny chok.

Lenke til kommentar
Niffty :) Noe bedre overklokkings resultat da?

Og litt ut av nyskjerrighet. Hvordan fikk du av kondensatorene? Har prøvd å få av noen på ett død HK. Men de sitter som støpt selv når jeg har fjernet alt synlig loddetinn.

Ikke så stor forskjeld 3mhz :p , men det har sikkert mer å si når jeg får volt moddet cpu og rundet 2.0volt.

For å fjerne kondisene så varmer du opp det ene lodde punktet så vipper du litt på kondisen slik at benet løfter seg en mm for så å gjenta dette på det andre benet, gjør dette noen ganger og kondisen er løs.

Selv gjorde jeg det motsatte for å feste de nye kondisene etterpå også, bare pass på at benene er rene for loddetinn.

Har plukket kondiser fra Abit KD7A, Abit KR7A, ASUS A7N-266-E, ASUS P4533 og ASUS A7V8X. Disse hadde alle kvalitets kondensatorer som Taicon, Sanyo, Rubycon, ST og Teapo.

En nøkkelregel er å se etter de som har specs. på 105c og med lav motstand.

Endret av hamsterbom
Lenke til kommentar
:scared:  weee! seriøst sitter du og bytter ut komponeter på HK?  :dontgetit:

Som dere kan se på de fleste hovedkort mangler det ofte noen kondensatorer, dette er fordi produsenten har funnet ut at de ikke var nødvendige for stabiliteten på normale hastigheter, hjelper ofte bare å fylle ut de som mangler.

Om noen har ett dødt Msi k8n platinum tilsalgs betaler jeg gjerne hundre kroner pluss porto for det, send meg en PM. (trenger noen komp.)

og nei.. kortet mitt har ikke tatt kvelden...... før noen spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...