Testkise Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Jeg har en trådløs router etter min Thomson Speedtouch 530-router. Når jeg skal åpne porter for Bittorrent og skal oppgi Inside IP-adress, skal jeg gi den trådløse routeren sin adresse? Eller maskinen min sin? Takk for svar! Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 Tja... Nå har jeg forsøkt å koble maskinen rett i Thomson routeren. Da fikk jeg ip 10.0.0.1 på maskinen. Satt denne på Inside IP, og fikk grønt lys i Bittornado. Så koblet jeg inn den trådløse routeren mellom maskinen og Thomson'en. Jeg har imidlertid kabeltilkobiling til den trådløse, det er andre maskiner som bruker det trådløse nettverket. Da fikk jeg ip 192.168.1.100. Prøvde både med denne ip'en og den første ip'en, 10.0.0.1, men Bittornado gir ikke annet enn gult lys nå. Gatewayen nå er 192.168.1.1 (den trådløse), og jeg har forsøkt å sette Inside IP til det. Ikke her heller går lyset til grønt. Ideer til hva jeg skal gjøre? Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 Og etter at jeg satte den trådløse routeren imellom har hastigheten gått rett i dass... Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 Og når jeg kobler ut den trådløse og går rett i Thomson-routeren går det som en kule, og grønne lys. Det er vel et ip-problem, er det ikke? Eller kan det være at den trådløse har en slags firewall? Er det vanlig? Det er en Linksys WRT54G. Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Har nå kommet litt videre i søken etter svar: Altså, Thomson ADSL-modemet har ip 10.0.0.138. Når jeg forwarder NAT-portene til maskinens ip 10.0.0.1 går alt kjempefint. Når jeg så kobler inn den trådløse Linksys-routeren mellom Thomson og maskinen blir der problemer. Linksys'en har ip 192.168.1.1 og maskinen får da ip 192.168.1.100. Jeg har forsøkt å slå av firewallen i Linksys'en samt å forwarde portene fra Thomson'en til Linksys-ip'en 192.168.1.1, for så å gå på Port Range Forward på Linksys'en og forwarde de samme portene til maskinens ip 192.168.1.100. Det fungerer ikke. Så har jeg prøvd å endre linksys ip'en til 10.0.0.120, og litt forskjellige 10.0.0.ip'er, slik at maskinens ip kunne bli 10.0.0.1 og for å se om de gikk på samme nettverk da, Thomson'en og Linksys'en. For da ville jeg kanskje bare trenge å forwarde portene fra Thomson'en direkte til maskinen, i og med at maskinen da fikk ip 10.0.0.1. Det som skjer da er at jeg ikke klarer å få kontakt med Thomson'en. Det skjønner jeg ikke helt. Da er internett nede, og jeg klarer ikke å logge meg på Thomson'en i det hele tatt. Endrer jeg Linksys ip'en tilbake til 192.168.1.1 kommer jeg på internett igjen, og får kontakt med Thomson'en. Merkelige greier, altså. Noen som har erfaringer, eller ideer? Lenke til kommentar
Staal3 Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Jeg har omtrent samme opsett. Har et SHDSL modem og en SMC router koblet på den. Men for å slippe å få problemer med flere brannmurer, så har jeg satt modemet mitt i Bridge modus. Setter da alle instillingene i SMC routeren. Og kan der forwarde porter og sette DMZ på det jeg vil på innsiden av den. Vet ikke om det går i ditt modem. Men kan nå være et forsøk. Men egentlig så har vel ikke du hatt behov for en router men en switch og et trådløst aksesspunkt Ståle Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Det er riktig, kunne klart meg med switch og trådløst aksesspunkt. Men det virket lettere å bare kjøpe en router. Skal se om jeg kan kjøre Thomson'en i bridge... Altså, dersom jeg går på System Setup på Thomson'en står det under Service Name: bridging on 0/35 and 8/35. Vet ikke om dette har noe å si, men det jeg finner ingen andre bridge-løsninger... Endret 20. januar 2005 av Testkise Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Du kan kjøre Linksys'en som ett rent aksesspunkt. Det gjør jeg, så slipper jeg å styre med dobbel nating og flere DHCP-servere etc. Se http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=354026&hl= edit: typo Endret 20. januar 2005 av steinrr Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Takk, takk, takk og TAKK!! Det fungerte med én gang! Løsningen med switch og aksesspunkt ville nemlig blitt dyrere også, så å bruke Linksys'en som aksesspunkt var jo rett og slett genialt! Takk igjen! Lenke til kommentar
steinrr Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Glimrende! Jeg kjøpte også ruteren istedet for bare et aksesspunkt i tilfelle jeg fikk behov for å bruke den som ruter en gang i tiden. F.eks hvis jeg flytter til et sted med bare Telenor og den idiotiske manuelle ADSL-påloggingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå