Gå til innhold

Hvordan lytter man til techno og rap?

Wizendraw

Anbefalte innlegg

Jeg begynte å tenke på en sak istad, nemlig det som står i topic.

Jeg liker hverken rap eller techno spesielt godt, men jeg har etterhvert begynt å innse at jeg må finne meg i at det er andre som liker dette.

Jeg og en kamerat hadde en annen klasse i musikk i dag, for å gi dem en liten innføring i metal (det var unsannsynlig morro, de ble redde da vi starta med borgir :D).

Det var "en av dem" som hører på rap som spurte om det gikk an å danse til metal, og svaret på det er vel i de fleste tilfeller nei. Dette fikk meg til å tenke på hvordan folk egentlig lytter til rap og techno, som jo er mer party-retta musikk enn metal (ihvertfall techno, det ville jeg betegne som bakgrunnsmusikk).

Så, dere som hører på techno/trance eller rap, kan dere forklare meg hvordan dere hører på musikken deres? Setter dere den på i bakgrunnen mens dere gjør andre ting, eller sitter dere og konsentrerer dere om musikken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke hvordan man skal høre på sånt jeg.

Men hvis jeg føler for å sette på en skikkelig bra jazz/blues-plate pleier jeg å sentrere høyttalerene mot stolen, lene meg bakover, lukke øynene og bare la musikken komme inn over meg.

Fantastisk. :)

Lenke til kommentar
Jeg hører på trance hele tiden når jeg sitter med data'n

Men konsentrer du deg om musikken, eller står den bare på i bakgrunnen?

Står for det meste på i bakgrunnen når jeg driver med andre ting som å sitte her på forumet o.l. Men når jeg laster ned musikk er jeg fokusert på å finne skikkelig God musikk!

Np: Kontakt - Show Me A Sign

Lenke til kommentar

"Techno" er et dårlig uttrykk, for det er så mange stilarter der ute.

Jeg driter en lang marsj i hva det kalles så lenge jeg liker det! :)

Nå er jeg inne i en periode hvor 80-talls disco dance og funk er flott å høre på, gjerne også som fete remixer.

Hører akkurat nå på: Calling - Thee Retarded Funk Division, herlig låt.

Lenke til kommentar
"Techno" er et dårlig uttrykk, for det er så mange stilarter der ute.

Jeg driter en lang marsj i hva det kalles så lenge jeg liker det! :)

Nå er jeg inne i en periode hvor 80-talls disco dance og funk er flott å høre på, gjerne også som fete remixer.

Hører akkurat nå på: Calling - Thee Retarded Funk Division, herlig låt.

Godt mulig at techno er et galt navn på det, men noe må man kalle det!

Du svarer imidlertid ikke på topic... ;)

Lenke til kommentar

Jeg likte trance før, da var det ikke bare bakgrunnsmusikk nei.

Brukte å fokusere bare på trance-musikken om det ikke var annet som forstyrret meg.

Edit: Tror hodet mitt er for fullt av tanker nå for tiden for at jeg skal kunne nyte en trance musikk, mister konsentrasjonen på musikken og begynner å tenke og glemme sangen. Var skikkelig digg med bra trance, eller annen musikk for den saks skyd. Når adrealinet strømmet til(som det fortsatt gjør men uheldigvis ikke for trance).

Endret av Dario
Lenke til kommentar
Jeg likte trance før, da var det ikke bare bakgrunnsmusikk nei.

Brukte å fokusere bare på trance-musikken om det ikke var annet som forstyrret meg.

Jeg synes liksom techno/trance virker så ensformig, men jeg regner med du var/er av en annen oppfatning.

(Innser at jeg beveger meg på tynn is med tanke på ensformighet, mange som mener metal er bare bråk og skrik :p)

Lenke til kommentar

Når jeg hører på elektronisk musikk er det som regel bassen jeg følger med på. Prøver også å høre på alle de forskjellige "layersene" i sangen (dersom det er noen da). Når det gjelder rapmusikk hører jeg på tekstene og synger gjerne med etterhvert som jeg lærer meg sangene :D

Lenke til kommentar

IKKE BLAND TRANCE MED TECHNO FOR H********!!! Uansett: når jeg lytter til en trance-låt prøver jeg ofte å gjøre omgivelsene lik stemningen jeg ønsker musikken skal gi meg; er jeg på danser'n spiller jeg musikken for full guffe og tenker meg hvor fett det ville vært og spilt den ute blant folk. Eller jeg kan dempe belysningen (slå den helt av) og legge meg til å "halvsove", prøve å oppnå en form for transe (sinnsstemning -> det er der ordet stammer fra), da kjenner jeg det mye bedre på kroppen og det blir ikke overfladisk. Men det kan være dager hvor jeg knapt liker å høre på mine "all-time favs"; f. eks. når jeg er veldig trøtt/sliten eller omvendt, veldig gira.

Prøv disse om du vil lytte til noe god TRANCE:

Solar Stone - Seven Citites (V-One's Living Cities Mix)

eller Chicane feat. Marie Brennan - Saltwater (Original Mix)

^ Dette er to utrolig bra trance-låter som så å si alle trance-elskere digger!

Om du vil høre hvordan ren & skjær TECHNO høres ut, prøv:

Mauro Picotto - Awesome!!! (vet denne er på en rekke trance compilations, men den har faen IKKE en dritt med trance å gjøre)

Prøv den avslappende varianten til de to trance-låtene jeg har nevnt, og du kommer ikke til å angre. Et annen ting jeg vil anbefale er å gi musikken litt tid, selv om du kanskje ikke liker den med en gang, vil den etter en stund med jevnlig lyttingen infiltrere seg i hjernebarken din. OG, ikke glem og spør venner som har peiling om tips! :p:thumbup:

Endret av Calcuta
Lenke til kommentar

WizendraW. Jeg hører mye på rap & hiphop, mye på rock, noe på trance og pop + alt annet rart.

Det jeg merker er at rock er den musikken man nyter mest av alle kategoriene, men hva som er best er hver sin smak. Det jeg legger i ordet å nyte er at jeg har/får et spesielt forhold til sangene, et "dypere" forhold enn til f.eks. "John The Whistler - The whistle song" eller en hvilken som helst annen "popsang"....Rock (tenker mest på 80-90 talls rock) blir jeg ikke lei av så lett som mye annet. Men litt mer ontopic; jeg hører på rock når jeg ikke er i aktivitet, mens trance & rap er mer det motsatte :p

Lenke til kommentar

Jeg digger Snap!, ihvertfall det jeg har hørt! Er det noen andre bra sanger enn "Rhythm is a dancer" og "oops up"? (+ en annen som jeg har glemt navnet på!) Jeg så nemlig reklamen for snap sin cd på tv for en stund siden, og der virket det som det var mye kult!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...