Christian_ Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 jeg har et array som ser ca slikt ut: array( "en" => 1, "to" => 2, "tre" => 3, "fire" => 4, "fem" => 5 ) og jeg vil legge sammen alle sammen med en foreach løkke... hvordan? får ikke alle resultatene i løkken til å få noen sammenheng. og hvordan kan jeg vise den største og den miste valuen i et array? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 $array = array( "en" => 1, "to" => 2, "tre" => 3, "fire" => 4, "fem" => 5 ); $sluttsum = 0; foreach ($array as $n) { $sluttsum += $n; } echo $sluttsum; Den putter ut summen i arrayet ved hjelp av en foreach-løkke. Evt. kan du gjøre slik: $array = array( "en" => 1, "to" => 2, "tre" => 3, "fire" => 4, "fem" => 5 ); echo array_sum($array); array_sum() Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 takk! men hvordan kan jeg printe ut det største og det miste sifferet i et array? ikke slik at den printer ut det øverste og det nederste men printer ut det største og det miste sifferet? Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 asort($array); asort() Lenke til kommentar
Christian_ Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 nja.. den sorterte alle verdier i arrayet, men jeg vil kun se den verdien som er minst og den som er størst finnes det en funksjon som gjør det? har lett uten resultat Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Hente ut minste verdien.. Du kan jo prøve denne funksjonen jeg skrev nå for å se om jeg klarte det: ) Det beste er vel å bruke de funksjonene som kommer med php, men noen liker å lage slike ting selv, som meg. $int = array(1,2,3,4,5,6,7,8,9,0); $abc = array(a,b,c,d,e,f,g,h,i,j,k); function getMin($array, $index) { $elements = count($array); for($i=0;$i<$elements;$i++) if($array[$index] > $array[$i]) { $index = $i; getMin($array, $index); } echo $array[$index]; } getMin($abc, 0); // output: a getMin($int, 0); // output: 00 Den fungerer fint til enkle arrays med chars, liten bug på int testen.. noen som ser hvorfor ? - ColaKanne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå