Gå til innhold

Strategi og taktikk under sesjon

Anbefalte innlegg

Så har jeg da tross alt ikke noen planer om å drive med IT, jeg ser for meg en fremtid innen juss eller economy/businiess.. Kan sikkert være greit med litt IT, men IT-ansvarlige på skoler etc. er ikke akkurat det best ansette. Å ihvertfall ikke noe å sløse bort et helt år på..

Først sa du at du ikke ville ha en drittjobb (som du definerer omtrent 70% av jobbene i Norge som), så sa du at du vil ha en jobb som passer dine evner og interesser og nå sier du at du ikke vil ha en jobb som ikke akkurat er det "best ansette".

Jeg trekker den konklusjonen at du helst vil ha en siviltjeneste som er godt betalt, lite jobb og respektabel i dine omgangskretser. Det er sjeldent jeg sier det, men du hadde hatt godt av et år med kaffetrakting og kopiering. Eventuelt kan du gjøre noe bra for en gangs skyld og ta siviltjenesten i Blekkulfs miljødetektiver :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så har jeg da tross alt ikke noen planer om å drive med IT, jeg ser for meg en fremtid innen juss eller economy/businiess.. Kan sikkert være greit med litt IT, men IT-ansvarlige på skoler etc. er ikke akkurat det best ansette. Å ihvertfall ikke noe å sløse bort et helt år på..

Først sa du at du ikke ville ha en drittjobb (som du definerer omtrent 70% av jobbene i Norge som), så sa du at du vil ha en jobb som passer dine evner og interesser og nå sier du at du ikke vil ha en jobb som ikke akkurat er det "best ansette".

Jeg trekker den konklusjonen at du helst vil ha en siviltjeneste som er godt betalt, lite jobb og respektabel i dine omgangskretser. Det er sjeldent jeg sier det, men du hadde hatt godt av et år med kaffetrakting og kopiering. Eventuelt kan du gjøre noe bra for en gangs skyld og ta siviltjenesten i Blekkulfs miljødetektiver :)

Eller enda bedre, faktisk gå inn i forsvaret?

vi har nydlig gått til innkjøp av 50 nye tanks fra Tyskland:)

Err, nei. Det vi derimot har gjort er å kjøpe 52 stridsvogner (av typen Leopard 2 A4) fra Nederland.

Lenke til kommentar
Hva slags jobb forventer du deg egentlig i en alder av 18-19 år, som er da de fleste gjennomfører førstegangstjenesten? Med ingen utdannelse stiller du heller dårlig som kandidat til stillinger innen jus og økonomi, det irrelevant av hvilken videregående skole du går på. De færreste som gjennomfører førstegangstjenesten ser for seg en fremtid innen det de tar, det om de velger sivil- eller militærtjeneste, men det betyr ikke at de kan fungere innen den stillingen de blir tildelt (og ved siviltjeneste har man mulighet til å finne stilling selv).

Jeg jobber mer enn gjerne, men med et arbeid som passer meg og mine evner.

Dette skrev du litt tidligere, og det er en rekke ting du kan jobbe med som passer "dine evner" (eller kompetanse, som i 19-årsalderen ikke er særlig stor). Det du ønsker er noe som tilfredsstiller dine ønsker og behov, og det er noe annet og helt forskjellig enn det du innledningsvis skrev. Det er en rekke ting du kan gjøre, men at du forventer å få godjobben med en gang sier sitt.

Seff, jeg snakker ikke om å gå ut som jurist akkurat som 18-19-åring.. Men jeg kunne faktisk tenke meg å studere noe innen de emnene. Og jeg ser det som temmelig irrelevant og utføre førstegangstjeneste i forhold til en slik jobb. Sikkert fin bakgrunn, men jeg sløser ikke bort ett år på det. Tid er som kjent penger.

jeg sier altså ikke at jeg skal jobbe som 19-åring, det er vel mer sannsynlig at jeg først går ut i arbeidslivet i 27-28, kanskje 30-års alderen. Jeg vil ha en god og grundig utdannelse. Og jeg vil ikke sinkes av forsvaret som ikke er tilpasset mine evner og interresser. Tror rett og slett ikke de har særlig mye bruk for meg.. VIlle ikke klare å fungere i forsvarets lange underbukser.. Rosa boxere fra Massimo Dutti, JA TAKK! Forsvarets lange underbukser, NEI TAKK!

En ekkel uniform er heller ikke noe jeg kunne tenke meg, og jeg kan ikke dele rom med noen fast i et helt år. Jeg fungerer rett og slett ikke i den settingen det norske forsvaret vil at jeg skal fungere. Ingen tvil.

Min evner er ikke tilpasset arbeid som er dårlig ansett. :) Arv og miljø påvirker.. :p Neida, men uansett, jeg er faktisk ikke egnet til hverken sivilarbeid eller vernepliktstjeneste. Jeg vil ganske riktig ikke ha noen skittjobb, eller utføre annet arbeid som ikke passer for slike som meg.

Jeg trekker den konklusjonen at du helst vil ha en siviltjeneste som er godt betalt, lite jobb og respektabel i dine omgangskretser
Tja, hvis slike finnes, gjerne for meg.

Det er sjeldent jeg sier det, men du hadde hatt godt av et år med kaffetrakting og kopiering. Eventuelt kan du gjøre noe bra for en gangs skyld og ta siviltjenesten i Blekkulfs miljødetektiver
Jeg er faktisk ansvarlig for utsendelser av fakturaer og annen info, og trykking av konvolutter på laserskriveren min, til 15 leietagere, og ca. 50 klienter. Mulig det går under kopiering? :)

Ser jeg spesielt miljøvennlig ut? Jeg kommer fra et hjem hvor alt lys må stå på, ellers ser det i følge min mor ut som om ingen bor her. Hører slik lærdom hjemme hos Blekkulf? Neppe. Betaler Blekkulfs miljødetektiver godt? Neppe..

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg ser at det er mange som ikke vil i militæret her.

hehe.. selv syntes tiden i militæret var fin selv om jeg er ca 1000 kg overvektig og ikke har noe slags sans for trim og gode ting.

Men jeg skal etter annmodning ikke komme med lange utgreielser om hva jeg syns om de som "slipper unna bevisst".Det er da tross alt Stortingets feil at folk har muligheten til å komme seg unna,og ikke enkeltpersonen.Folk vil ta det enkle alternativet om mulig.

Det første du bør gjøre er å klart og tydelig formidle at du ikke er intressert i førstegangstjeneste. Det hjelper uansett ikke å gjøre seg til på sesjon(med mindre du har planer om å leke psykisk ustabil).Folka på sesjonen driter egentlig i om du har lav iq eller dårlig syn....med mindre du har alvorlige helsemessige plager..som f.eks Migrene,dårlig rygg.

For all del si at du holder på med utdanningen din og har planer om å knuse på med videre studieår .

Du vil få informasjon om søknader og hvor de skal sendes om du spør på sesjon...enten det eller så får du vel brosjyrer(hipp som happ i henhold til hvor du melder deg)

Send så søknaden din der du så grasiøst og høflig så mulig sier at du skal utdanne deg osv.

De fleste tar jo en treårig utdannelse,så etter den tid har jo folk flest jobb,hund,leilighet,båt og stasjonsvogn....ja dere skjønner.. Og da blir det rett og slett for dyrt til å for staten å elte toern din inn i milituten.

Om du blir kalt inn, skal du først på slik en helsesjekk og lign..enten på sessvolmoen eller i gokk.Der har du muligheten til å snakke med folk(sivile sykepleiere eller sivile shrinks... de spør deg om du har det bra ogsåvidere....få fram at du ikke vil inn..)Men asså...om du har utdannelse på gang så vil de nok kaste deg ut fortere enn svint...eller sende deg hjem som folk kaller det.(min erfaring)

Om du kommer inn til din tjenesteplass..dvs der du skal gjøre din ting...eller asså garnison som de liker å kalle det.Så kan det fort bli litt værre.

Da bør du få snakket med psykolog eller lign... forklare at du sliter osv.Vær smart ...vær som en klegg. Nesten ingen blir dimmet etter første forsøket.

Ikke prøv sengevæter trikset...

Om du absolutt vil hjem så kan du alltids leke deg litt med barberblad på handen....NOE JEG IKKE VIL ANBEFALE.men i minn tropp ble to stk sendt hjem på dagen da de gjorde dette...

Lykke til....Men husk på at et år i militæret er ikke dårlig i det hele tatt..Du flytter dine egne grenser så sinnsykt og gjør ting du ikke trodde var mulig.Du får ett sinnsykt bånd med de du tjenestegjør sammen med.

Ps.Det er de som kommer inn med dårligst innstilling til militæret som savner det mest når en er ferdig.

Lenke til kommentar
Ps.Det er de som kommer inn med dårligst innstilling til militæret som savner det mest når en er ferdig.

Nåja, der er jeg ikke helt enig. Da jeg var inne til førstegangstjeneste møtte jeg flere med dårlig innstilling som overhodet ikke forandret menig i løpet av året. Nå bør det vel egentlig også nevnes at året blir det man gjør det til, og hvis man ikke er innstilt på å gjøre en innsats for å få det kult, får man nok heller ikke det.

Dette er min personlige erfaring.

Lenke til kommentar

En kompis ble sendt hjem etter 2 uker fordi han ikke klarte å drite i friluft. En annen ble sendt hjem etter 3 uker pga et dårlig kne.

Det dummeste du gjør er å være lat osv da skal de prøve å få skikk på deg. Oppfør deg som en normal person, og spe litt på kneskader, migrene, verk i ryggen osv så velger de fort noen andre foran deg..

Lenke til kommentar
En kompis ble sendt hjem etter 2 uker fordi han ikke klarte å drite i friluft. En annen ble sendt hjem etter 3 uker pga et dårlig kne.

Ser det ut som om jeg kan sitte ute i friluft og laksere? (fineste ordet jeg kunne komme på om aktiviteten, muligens noe feil..)

Vet ikke. Har aldri sett deg. Tror i grunn ikke at det går an å se på en person om han klarer å gjøre fra seg ute i det fri, men.

Lenke til kommentar

Ser det ut som om jeg kan sitte ute i friluft og laksere? (fineste ordet jeg kunne komme på om aktiviteten, muligens noe feil..)

Vet ikke. Har aldri sett deg. Tror i grunn ikke at det går an å se på en person om han klarer å gjøre fra seg ute i det fri, men.

Jeg har aldri, ALDRI gjort fra meg på noe offentlig toalett. Slikt gjør jeg kun på hotellrom og hjemme. Jeg trenger et skikkelig toalettsete! Hvordan kan man gjøre noe slikt i en skog? Bøttedo???? Nei takk. Deilig sete i fint treverk? Ja takk!

Lenke til kommentar
Jeg har aldri, ALDRI gjort fra meg på noe offentlig toalett. Slikt gjør jeg kun på hotellrom og hjemme. Jeg trenger et skikkelig toalettsete! Hvordan kan man gjøre noe slikt i en skog? Bøttedo???? Nei takk. Deilig sete i fint treverk? Ja takk!

På rekrutten er det en uke i skauen. Da finner du fort ut hvordan det er.

Personlig foretrekker jeg et fint tre med en bøy på og litt mose framfor en offentlig dass på et kjøpesenter med manglende papir og bæsj på golvet.

Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg et fint tre med en bøy på og litt mose framfor en offentlig dass på et kjøpesenter med manglende papir og bæsj på golvet.

Tror læreren min skal få skrive en liten rapport om hvordan jeg hadde det på telttur over to dager jeg.. Steking av amerikanske pannekaker til frokost den ene dagen, og egg, bacon og stekte poteter den andre dagen er visstnok ikke vanlig.

EDIT: Poenget er at jeg ikke er en friluftsmann.. Jeg nyter livets gleder. Sushi får du neppe til lunch langt til skogs!

Endret av JoachimR
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
(...)

Jeg vil ganske riktig ikke ha noen skittjobb, eller utføre annet arbeid som ikke passer for slike som meg.

(...)

Og hvordan er slike som deg da? Bortskjemte, redde pappagutter som forer seg på andres ulykke? Arrogante mennesker med mindre vett enn amøber?

Den dagen boblen din sprekker, skal jeg stå klar med popcornet.

Lenke til kommentar
Og jeg vil ikke sinkes av forsvaret som ikke er tilpasset mine evner og interresser. Tror rett og slett ikke de har særlig mye bruk for meg.. VIlle ikke klare å fungere i forsvarets lange underbukser.. Rosa boxere fra Massimo Dutti, JA TAKK! Forsvarets lange underbukser, NEI TAKK!

Verden kretser ikke rundt deg, og du hadde hatt bare godt av å komme litt ned på jorda. Alt dreier seg _ikke_ kun om dine ønsker og behov, og selv om jeg forsåvidt ikke er særlig velvillig innstilt til førstegangstjenesten seg jeg at "sånne som deg" absolutt hadde hatt gått av et år hvor ikke pappas penger var den viktigste faktoren i livet.

Og man har lov til å benytte de boxerne man ønsker i forsvaret.

Jeg vil ganske riktig ikke ha noen skittjobb, eller utføre annet arbeid som ikke passer for slike som meg.

Nå er jeg grusomt spent på hva du mener med "slike som meg", og hva slags arbeid som egentlig passer for "slike som deg"? Har du forresten noe empirisk grunnlag for å kunne påstå at "slike som deg" er mindre skikket til å utføre vanlig rutinejobber enn "andre", eller bunner en slik oppfatning kun i dine egne preferanser og personlig ønsker?

Jo mer jeg leser her jo mer føler jeg det er viktig å opplyse de som "sniker" seg unna førstegangstjeneste om hva konsekvensene av deres handlinger faktisk er. Man oppgir bevisst gal informasjon og fremstiller seg selv i et feilaktig lys i den hensikt å oppnå fordeler for seg selv på bekostning av andre. Konsekvensene av at _du_ sniker deg unna er at en annen må ta din plass, det er den enkle matematiske konklusjon. Noen må ta straffen, sniker man seg unna gjør man det på bekostning av andre.

Lenke til kommentar

Eller enda bedre, faktisk gå inn i forsvaret?

vi har nydlig gått til innkjøp av 50 nye tanks fra Tyskland:)

Err, nei. Det vi derimot har gjort er å kjøpe 52 stridsvogner (av typen Leopard 2 A4) fra Nederland.

Nederland/Tyskland, nært og likt :)

Lenke til kommentar

Tror læreren min skal få skrive en liten rapport om hvordan jeg hadde det på telttur over to dager jeg.. Steking av amerikanske pannekaker til frokost den ene dagen, og egg, bacon og stekte poteter den andre dagen er visstnok ikke vanlig.

EDIT: Poenget er at jeg ikke er en friluftsmann.. Jeg nyter livets gleder. Sushi får du neppe til lunch langt til skogs!

MAO tror jeg du har mer godt av en uke i skauen en en eks speider og hyppig telt-fisker som meg.. Det er sånne som deg som bør inn i førstegangs teneste, det er sånne som deg som skyr førstegangstenese, er det en sammenheng?

Jeg gruer meg ikke til førstegangsteneste, det er etter min oppfatning noe en hver normal "mann" i sammfunnet må igjennom, og jeg har stilt meg inn etter det siden den dag broren min reiste. Det er ikke værre en du gjør det selv.

Tror jeg nå begynner å sjønne din signatur osv i sammenheng med dine perspektiv. :roll:

Lenke til kommentar
(...)

(...)

Og hvordan er slike som deg da? Bortskjemte, redde pappagutter som forer seg på andres ulykke? Arrogante mennesker med mindre vett enn amøber?

Den dagen boblen din sprekker, skal jeg stå klar med popcornet.

Unnskyld meg, dette er jo nærmest flamming fra en moderator. Jeg er glad i win-win-løsninger, hvor begge parter ie t forhold kan tjene penger. Jeg fores ikke på andres ulykke. Vær vennlig og trekk det tilbake.

Den dagen boblen sprekker, da rommer jeg landet til fordel for en konto i utlandet! JA TAKK!

Visse personer har faen meg bare godt av å jobbe så de får blemmer i hendene...
Hendene mine er rett og slett UEGNET. Jeg har blemme på tommelen etter å ha spilt gitar på tirsdag.. Jeg vil rett og slett ikke ha "arbeiderfingre" (vennligst ta det litt med en klype salt, men kommer ikke på noe bedre ord..)

Verden kretser ikke rundt deg, og du hadde hatt bare godt av å komme litt ned på jorda
Verden kretser ikke rundt meg, og det har jeg heller aldri trodd..

Alt dreier seg _ikke_ kun om dine ønsker og behov, og selv om jeg forsåvidt ikke er særlig velvillig innstilt til førstegangstjenesten seg jeg at "sånne som deg" absolutt hadde hatt gått av et år hvor ikke pappas penger var den viktigste faktoren i livet.

Nei, alt dreier seg ikke om meg, men jeg har krav på å få mine behov og ønsker oppfyllt, slik at jeg kan leve et akseptabelt liv. Pappas penger er ikke den viktigste faktoren i livet heller. Det har du fått for deg fra andre enn meg. Jeg arbeider faktisk litte grann, for å sørge til livets opphold..

Og man har lov til å benytte de boxerne man ønsker i forsvaret.
Noe det da.. Men nå er ikke akkurat en uniform i et veldig behaglig stoff..

Nå er jeg grusomt spent på hva du mener med "slike som meg", og hva slags arbeid som egentlig passer for "slike som deg"? Har du forresten noe empirisk grunnlag for å kunne påstå at "slike som deg" er mindre skikket til å utføre vanlig rutinejobber enn "andre", eller bunner en slik oppfatning kun i dine egne preferanser og personlig ønsker?

Slike som meg har ikke vokst opp med fysisk arbeid. Det sier seg selv at man da neppe har de rette forutsettningene for å ta fysisk arbeid senere, eller tjenestegjøre i forsvaret, hvor så godt som alt består av fysisk arbeid. Selvsagt er egne preferanser med i dette, men jeg er tross alt ikke skikket til det heller..

Jo mer jeg leser her jo mer føler jeg det er viktig å opplyse de som "sniker" seg unna førstegangstjeneste om hva konsekvensene av deres handlinger faktisk er. Man oppgir bevisst gal informasjon og fremstiller seg selv i et feilaktig lys i den hensikt å oppnå fordeler for seg selv på bekostning av andre. Konsekvensene av at _du_ sniker deg unna er at en annen må ta din plass, det er den enkle matematiske konklusjon. Noen må ta straffen, sniker man seg unna gjør man det på bekostning av andre.

Jeg skal nok klare å komme meg unna med en ordentlig, gyldig grunn. Jeg er ikke av de friskeste, og legen min skal vær så god skrive en liten uttalelse om det. Det er ikke å snike seg unna om man har gyldig grunn. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...