Gå til innhold

Nytt kabinett, Artic Cooler vs Sonata.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Silentium T1 - PCn ferdig uten front dekselet...

NB; Det skal legges til at det ble litt for trangt for den FANMATE2 kontrolleren, når man lukker igjen døren. (døren du ikke ser på bilde) Men når vi dyttet litt på kontrollen.. så gikk døren akkurat igjen. (cheap plastic :p)

post-153-1106252874_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Min oppfattelse av Arctic Silentium T1 vs Antec Sonata er..

T1 er billig!!!, men har et utrolig smart laget.

Vifter av kvalitet i toppen og ved PSU (som står i bånn)

120mm vifte var helt genialt, og kjøler noe utrolig bra!

Faktisk så bra (og dette er ikke tull) at når vi la inn windows XP, kjørte oppgraderinger over nettet.. så CPU'n på 29-30C konstant.. ved 1000rpm!!!

OG det bør legges til at det var en P4 3.0 Northwood.

(en betydelig kjøligere CPU enn Prescott)

(jeg har selv P4 2.8 Prescott.. og den går jo aldri under 40C)

Harddisken i opphenget kunne vi nesten ikke høre..

Men harddisk nr 2 kunne vi høre :hrm:

Bunnplaten er av hard plastik og er beregnet til å ha en føtter under.

Det følte verken manual eller gummi føtter med :mad:

Men det beste du kan gjøre, er å sette PCn på en bit ligge/sitte underlag. Da støyer den mindre og er lett å skyve fram og tilbake. (er litt usikker på om det er så bra iforhold til statisk elektrisitet, da.. :whistle: )

Veldig hendig å ha kontakter forran på kassen, både til lyd, mic, og 2xusb.

Det skulle vært utgang til firewire - men denne har de fjernet. :hrm:

Så skal du ha et billig og ganske så stille kabinett er dette suverent valg! :thumbup:

Tror faktisk også Game'ere skulle like å benytte dette, da kjølingen var utrolig effektiv.

MEN.

Skal du ha et stille kabinett. Så er Antec Sonata bedre. :love:

Det er tungre, og viler godt på sine gummi føtter.

Et av mine gummi føtter har falt av, og er vanskelig å få til å sitte.

Har prøvd med dobbelsidig teip - men det faller av enda.. Men det er bagatell.

Vil si det, at det burde vært en liten plastik bit igjennom metallet som holdt disse føttene på plass. (så de ikke faller av så lett)

Harddisk løsningen er konge! KONGE! Du hører de jobber der.. men det er fint, fint lite støy. (bare koselig action, hehe)

Minuset er at den trekker inn støv gjennom Antec LOGOen på sidene.

Det er faktisk så bra sug i kassa at du kjenner lufta går inn der..`

Jeg har prøvd å teipe igjen på sidene med vanlig teip - men anbefaler det ikke.

Da 1. kassa blir varm, og når du skal ta av teipen blir kassa stygg.

2. Det ser teit ut. Om du kanskje ikke bruker laminat på innsiden da.

Blått lys i fronten er bare yoko. Det har jeg fjernet, da det lyser alt for kraftig. (her burde Antec fått ris for teit greie.. ødelegger hele finishen på kassa, ved å ha det lyset på :nei: )

Er du ute etter en stille og stilren/klassisk "look" er Sonata for deg!

PS; Sonata 2 er på gang. Om du kan vente - gjør det, og kjøp den nye som kommer. Der vil du bli kvitt støyen fra PSU viften, på grunn av at PSUn blir plassert i bånn av kassen. Den vil sikkert ha samme geniale harddisk løsning, og de har tettet igjen hullene på siden av kassen.

Kommentarer blir mottatt. Og jeg skal forsvare Sonata så godt jeg klarer :!:

Lenke til kommentar

hempkins;

Intel sine vifter bråker jo sinnsykt.. så du bør nok bruke noe annet.. og de andre tar mye plass... så jeg tviler på det. Kanskje det går å bruke slike "tower" vifter. Men det blir tungt!

ATX (12.0” X 10.5”) = cm ?

clvn:

Jeg fikk bare legge til et bilde i hver post. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Mange som er imot det også, men du kunne brukt linker også...

Uansett, god review av AC, du har tydeligvis merket deg det samme som jeg, kanskje du fikk større problemer enn meg når det kommer til opphenget for diskett/optiske enheter, det var ganske easy. Manual trenger du ikke, hvis du bruker hodet (jeg bygde min første PC med dette kabbet). Noen steder har de spart inn, som f.eks. gummiføtter, men det får du til en slikk og ingenting hvis du absolutt skal ha det...

Lenke til kommentar

Har også mange positive erfaringer med Arctic Cooling Silentium T1, det er utrolig kjølig, dens min Athlon XP 2500+ lå på 45grader idle i mitt gamle Q-tec, ligger den nå på 38-39grader. I spilling har jeg vanskelig for å komme over 48grader. Hovedkortet ligger også endel lavere enn før.

Jeg har en noe bråkete cpu-vifte, som skal byttes ut med TT Big water cooling. Er redd dette settet kommer til å bli stort for dette forholdsvis nette kabinettet, men planlegger å feste vanntanken på toppen, der PSU er på vanlige kabinetter, mens jeg legger radiatoren i bunnen, under skjermkortet, og får den til å trekke luft inn gjennom foten. Mulig jeg må gjøre noen modifikasjoner i luftehullene for å få viften på radiatoren til å trekke nok luft inn.

Alternativ to er å feste den ved siden av hovedkortportene bak, rett over skjermkortet, men da jeg målte opp, manglet jeg et par millimeter både i høyde og i bredde. Med små modifikasjoner på kabinettet (les: dremling :dremel: ), tror jeg dette kan fungere. En kriseløsning får eventuelt være å feste radiatoren utenfor kabinettet, bak. Blir muligens litt upraktisk om man er mye på lan.

Er det noen som har synspunkter på hva som kan gjøres?

Ble kanskje litt feil post å spørre om dette i, men men... :whistle:

Forøvrig synes jeg kabinettet er fortreffelig med viftekjølt CPU, og har plass til akkurat det man trenger. Er litt usikker på om jeg er positiv eller negativ til plasseringen av PSU, men det har gått strålende hittil, så ingen klager. Mulig det kunne vært lurere plassmessig å flytte den opp.

Synes det er strålende å se AC tenke nytt, og de kommer virkelig inn som et friskt pust i kabinettverden. :thumbup:

EDIT: Må legge til at kabinettet er ganske støysvakt. Viftene som er monterte er strålende, går på lavt turtall, men blåser fortsatt en del luft. Ellers støydemper ikke kabinettet veldig mye, selv om det ikke er noe skranglete, og hd-holderen fungerer utmerket.

Endret av NoXify
Lenke til kommentar

Nå blir vel ikke disse Athlon så veldig varme da. Så du trenger jo strengt talt ikke vannkjøling. (ville jeg tro..)

Det hadde nok holdt å bare bytte vifte til en bedre en.

Du så at det er plass til en 120mm vifte i kassa (?) ^

Kjøp den! Er utrolig effektiv!

Kjør den på laveste hastighet. Og du vil se at gradene på CPUn din er

"så lave som det går ann å få det.. (uten vann og med rpm hastighet) " :thumbup:

Dremel

Nei, nei.. det kommer garantert til å vibrere.. og skape ulyder!

Om ikke det, så er det også fare for at den presser på vifta feil, slik at CPU også blir presset på.. og plutselig så fungerer ikke CPUn.

Jeg ville ikke satset på at slikt går! :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...