Sundman Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Hei ! Jeg har kjøpt et DV kamera (SONY DCR-HC40) og ønsker å laste inn film på PC, redigere/klippe bort uønsket materiale og brenne på DVD. Jeg har IKKE kjøpt i.link/firewire kabel enda men har prøvd med USB streaming men problemet er at PicturePackage (medfølgende software) er skikkelig dårlig. Kan noen hjelpe meg med følgende. 1. Er Firewire/ i.link kabel det samme? 2. Jeg antar at jeg må kjøpe PCI kort for å få brukt denne kabel ? 3. Hvilket software program anbefales til å erstatte PicturePackage for at jeg skal få overført filmmateriale til PC og få brent på DVD. Finnes et software som både hånderer lasting inn fra mitt Sony DCR-HC40 kamera via i.link/firewire, samt redigering og som kan brenne tilbake? I så fall, vil dette måtte være kompatibelt med den spesiell brenner. Har lest litt om et program som heter Adaptec MyDVD Video Edition. Noen som kjenner til dette? TUSEN TAKK for at dere hjelper meg....blir snart far om noen få uker og ønsker å brenne DVD med film til besteforeldre og familie. Er dessverre nokså amatør på området...derfor spør jeg DERE PROFFER om dette Med vennlig hilsen Tommy Lenke til kommentar
andm Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Ja, det er det samme. Dersom du ikke har en port i kabinettet, så ja. Du må overføre DV-video via Firewire. Nesten hvert eneste redigeringsprogram kan gjøre dette. Siden du er helt fersk på området, håper jeg at andre kan komme med forslag til valg av nybegynnervennlig redigeringsprogram (har prøvd ganske få programmer). Installasjon av Firwfire-PCI-kort og overføring av DV-film er såre enkelt (når alt fungerer), så du bør ta deg litt tid med å finne deg et redigeringsprogram som passer deg og dine behov. Jeg råder deg til å se igjennom forumet etter diskusjoner om redigeringsprogram og gjerne laste ned prøveversjoner av de ønskete programmene på Internett. Lykke til! Lenke til kommentar
Fudgeboy Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 (endret) Halloen PicturePackage er for overføring av stillbilder, muligens også når du skal bruke kameraet som webkamera. Da benytter du den medfølgende usb kabelen. Til overføring av video må du gå til innkjøp av en firewire kabel. Dersom pc'en din ikke har dette innebygget kan den begynne å bli litt gammel. De aller fleste nye pc'er har innebygget firewire port (også kalt IEEE 1394). Hvilken pc har du? Hvor "kraftig" er den? Husk du bør ha en god del ram og masser med harddiskplass når du skal redigere video. Jeg har testet et par produkter fra ULEAD. Det enkleste er ULEAD DVD Moviefactory. Med dette kan du ta inn video fra kamera, utføre enkel redigering, legge til effekter/overganger og brenne dette til en DVD med menyer og det hele. Og det er meget brukervennlig Det fine med ULEAD sine programmer er at du kan laste ned en trial versjon for fri testing i 30 dager. Nå som dollarkursen er såpass lav er programmet så absolutt verd prisen. mvh Per Øyvind Endret 21. januar 2005 av Fudgeboy Lenke til kommentar
Sundman Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Tusen takk for svar. Men hva er forskjellen på Ulead DVD Moviefactory og Ulead VideoStudio 8 ? Jeg er uansett takknemlig for gode råd og skal laste ned en prøveversjon av disse programmene før jeg bestemmer meg for om jeg skal kjøpe. Har du kjennskap til Adaptec MyDVD Video som ihvertfall i henhold til reklamen på netshop skal være det komplette verktøy ? Ha en fin dag, Mvh. Tommy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå