rvenes Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) Før eg fikk internet (før da det ikkje var heilt vanlig)På 386'n f.eks testa eg alle komandoene eg fant i DOS mappa. Xcopy, copy, format (det var litt skremmende opplevelse) dir, cd, rename, type, pause, rd, tree, attrib (den viste seg og være nyttig) Og slik forsatte eg på win 3.1, men her kom jo musa inn.. klikka på alt som kunne klikkes på... samma på win95, win98, win2k winxp og win2k3... mener du i MS DOS (start. kjør. CDM) ? eller har jeg missforstått ordet "DOS" ?? DOS er av den gamle sorten... Ikkje vits for deg og dille der så masse trur eg. Er CMD du tenker på, men det er ikkje det. Dette er lenge sida, før Windowsen kom! Eneste komandoene eg bruker der i dag er : ping (skriv f.eks ping 127.0.0.1 om du skal teste (pinger di eiga maskin)) ipconfig /all ( og release og renew osv) tracert (prøv www.vg.no) nslookup sjekker om dns'n er i fønk.. og netstat og netstat -a (sjekker tilkopkoblinger til din pc. Men om du skulle ha Windows noke einkelt så er vel ikkje dette man starter med. Utforsk kontrollpanelet du. Masse artig der. Ein ting du kan gjere, er og laste ned Virtual PC fra microsoft (45 dagers test) og installere XP på ei virituell maskin... der kan du herje på så mykje du vil, og skulle det skjere seg så har du jo ikkje øydlagt noko! Endret 19. januar 2005 av Cornel Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Vil anbefale bok i begynnelsen. Så begynne med prøving og feiling. Når (ikke hvis ) noe går galt, søk i google og spør her i forumet Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) <Borte> Endret 27. juni 2017 av Cerb89 Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) <Borte> Endret 27. juni 2017 av Cerb89 Lenke til kommentar
trainwreck Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Altså, hva er det du vil lære i xp? Det er jo ikke akkurat så innviklet.. Windows er jo uansett ikke et operativsystem som du trenger å "mekke på" for at det skal funke, som div. linux distroer. Men uansett, skal ikkje mase jeg Du kan jo bare prøve på ting, og hvis du trenger hjelp har du jo alltid oss :!: Alt jeg kan idag er fra egne erfaringer og lesing på nettet, trenger ikke å kjøpe en bok for å lære deg funksjoner i windows..Men uansett lykke til Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Xp er jo så forståelig fullt med tips som popper opp hele tiden at det tror jeg du klarer meget fint uten bøker eller noe, men selfølgelig skader det ikke å lese Lenke til kommentar
brsseb Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Hvis du velger å gå for det foreslåtte "prøving og feiling, klikke på alt som kan klikkes på", vil du fort "ødelegge" maskinen din. Er ikke alt som er like bra å trykke på (f.eks høyreklikk på en stasjon og velge "format"...). Hvis ting ser mistenkelig ut og du er usikker på hva det er, google/spør hva det er FØR du trykker..(selv om reinstallasjon av windows er en grei ting å lære seg )... Når det gjelder bøker om XP, så er det sikkert samme hva du kjøper. "XP for dummies" (norskutgaven er sikkert lettlest) er helt sikkert kurrant. Ikke går for noe "XP Bible" som er oppslagsverk ment for viderekommende, men skaff en bok som tar seg tid til å forklare og sette deg inn i ting ved hjelp av normal norsk. I tillegg kanskje en bok om Office, hvis du har tenkt å bruke det endel. Den bør dekke Word, Excel, Outlook og kanskje Powerpoint. Access og de andre er sikkert ikke så viktig. Kan jo alltids melde deg opp til datakortet, men koster vel en del og har du selvdisiplin nok til å lese og ta deg tid til ting du ikke forstår med en gang, så går det greit uten. Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Jeg lærte meg "data" og xp ved å prøve og feile. Trodde lenge at jeg hadde noenlunde kunnskap om XP. Så begynte jeg på MCSA\MCSE, første test var MCP windows XP. Etter et par dager lesing fant jeg ut at jeg definitift ikke kunne noe særlig om XP. Men etter litt ni lesing tok jeg MCP testen og har tatt 3 til etter det. Å lære seg XP ved å prøve og feile er en begynnelse. Skal man lære seg XP skikkelig må\bør man ta i bruk bøker eller opplærings modeller. Synes jeg da. En grei bok er Microsft Press bøkene. De kan virke litt tunge, men følger man dem og bruker oppgavene, så er de geniale. V Lenke til kommentar
Spyder Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Learn it the hard way.Med andre ord... går maskineriet ditt til helvete, så veit du kva du ikkje skal gjere. (men er jo seff mulig og fikse... software) Sånn har eg lært meg nesten alt. Før eg fikk internet (før da det ikkje var heilt vanlig) På 386'n f.eks testa eg alle komandoene eg fant i DOS mappa. Xcopy, copy, format (det var litt skremmende opplevelse) dir, cd, rename, type, pause, rd, tree, attrib (den viste seg og være nyttig) Og slik forsatte eg på win 3.1, men her kom jo musa inn.. klikka på alt som kunne klikkes på... samma på win95, win98, win2k winxp og win2k3... kjenner meg godt igjen på den metoden der ja tror ikke jeg overdriver om jeg sier jeg har innstallert 1000 ganger oppigjennom årene men jammen har jeg lært av det å så det beste er vel å bygge sin egen pc fra bunn av å sette sammen da lærer man seg endel om pc. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Jeg lærte meg "data" og xp ved å prøve og feile. Trodde lenge at jeg hadde noenlunde kunnskap om XP. Så begynte jeg på MCSA\MCSE, første test var MCP windows XP. Etter et par dager lesing fant jeg ut at jeg definitift ikke kunne noe særlig om XP. Men etter litt ni lesing tok jeg MCP testen og har tatt 3 til etter det. Å lære seg XP ved å prøve og feile er en begynnelse. Skal man lære seg XP skikkelig må\bør man ta i bruk bøker eller opplærings modeller. Synes jeg da. En grei bok er Microsft Press bøkene. De kan virke litt tunge, men følger man dem og bruker oppgavene, så er de geniale. V Kunne vore artig og testa ein slik test. Finnes vel ingen gratis tester ute? Jobber med IT til daglig, føler jo at ein har bra kontroll... men kjekt og vite at man har det. Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) Jeg lærte meg "data" og xp ved å prøve og feile. Trodde lenge at jeg hadde noenlunde kunnskap om XP. Så begynte jeg på MCSA\MCSE, første test var MCP windows XP. Etter et par dager lesing fant jeg ut at jeg definitift ikke kunne noe særlig om XP. Men etter litt ni lesing tok jeg MCP testen og har tatt 3 til etter det. Å lære seg XP ved å prøve og feile er en begynnelse. Skal man lære seg XP skikkelig må\bør man ta i bruk bøker eller opplærings modeller. Synes jeg da. En grei bok er Microsft Press bøkene. De kan virke litt tunge, men følger man dem og bruker oppgavene, så er de geniale. V Kunne vore artig og testa ein slik test. Finnes vel ingen gratis tester ute? Jobber med IT til daglig, føler jo at ein har bra kontroll... men kjekt og vite at man har det. Ta en test, finn ut hvor lite du egentlig kan om XP Jeg synes den var vrien, men hadde heldigvis pugga. Har bekjente som har jobba mange år i bransjen som gikk opp til testen, på gøy (jobben betalte), de strøyk så det jomte. En dyktig data mann jeg kjenner, (selvlært) gikk opp og fikk 400 av 1000. (du står på 700) Selv fikk jeg 985, men da pugget jeg. Edit: Det finnes vel ikke akkurat "gratis" tester. Du må ta testen på et sertifisert senter\skole. Men det du kan gjøre er å simulere tester, a`la crammaster osv. V Endret 19. januar 2005 av vetle Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Kom med eit spørsmål eller 2 da. Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) <Borte> Endret 27. juni 2017 av Cerb89 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 mener dere at jeg skal "learn it the hard way" ? men hva er "the easy way" da? The easy way er å kjøpe en bok. AtW Lenke til kommentar
Entity extraction Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Kom med eit spørsmål eller 2 da. Ron is the system administrator for his company. He is going to a class for two days but needs to add several new users to the network. Ron has decided to let Mary add the users because he will not have time before he leaves for his class. What group should Ron make Mary a member of so that she can add the users to the network? A Users B Interactive C Administrators D Power Users Which of the following types of dynamic volumes are supported by dynamic disks under Windows XP Professional? [Check all correct answers.] A Spanned volumes B Extended volumes C RAID-5 volumes D Simple volumes E Volume sets You are the manager of application development for a custom software company. The developers' program builds (versions) are tested daily. The files of the old versions are backed up and stored to tape. One build caused a stop error screen. You need to restore the old build using the old files. Using the Windows Backup Or Restore Wizard, which restore option should you choose? A Always Replace The File On My Computer B Do Not Replace The File On My Computer C Replace The File On Disk Only If The File On Disk Is Older D None of the above Zachary, a network administrator, wants to use the Windows Installer Program executable to advertise a new application to all users on a standalone Windows XP Professional workstation. The name of the program's installer package is App1.msi. He'd like to modify the installation with a transform file he's created by the name of App1.mst. He also wants to log any and all error messages to a file named Logfile.txt on the root of the c:\drive. How can he accomplish this? A Create an MST Windows Installer Package Transform file for the legacy application using third-party repackaging software. Specify MSIEXEC /t c:\setup\app1.mst on the command line. B Use the following command line syntax: MSIEXEC.exe /jmc:\setup\app1.msi /t c:\setup\app1.mst /L*v c:\logfile.txt. C Run setup.exe to install the application and specify /transform=c:\setup.app1.msi /log=c:\logfile.txt as command line arguments for the setup program. D Use the following command line syntax: MSIEXEC.exe /fm c:\setup\app1.msi /t c:\setup\app1.mst /L*v c:\logfile.txt. Edit: Disse er enkle.. V Endret 20. januar 2005 av vetle Lenke til kommentar
Cerb89 Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) <Borte> Endret 27. juni 2017 av Cerb89 Lenke til kommentar
lodott Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 hva på kontroll panlet er inntersant å se på ? System, Skjerminstillinger-->Settings-->Advanced er noen ting som kan være greie å se på. Tror ikke du skal være redd for å ødlegge noe så lenge du ikke sletter filer. Det er heller ikke så lurt å sette oppfriskningsraten til skjermen over det som er anbefalt. Kan være litt vanskelig å ordne hvis man ikke har gjort det før og ikke har så god peiling på WinXP. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Flyttes fra Annet om hardware til Windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå