Gå til innhold

<Borte>

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppslagsverk er veldig greit å ha om man ikke har en veldig datakyndig venn som i tillegg er flink til å lære bort.

Problemet med bøker som Windows xp for dummies er at de har som regel ikke svar på alt man lurer på men alikevel mye bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar

Hvis du er helt grønn, og bare skal pirke litt i overflaten på hva Windows har å by på, vil nok en bok som "Windows XP for Dummies" være god lesing.

Hvis du derimot vil gå litt grundigere til verks må du nok dele opp "studiet" ditt litt. F.ek.s Nettverk, Office, osv.

Trenger du en kjapp og grei innføring i Office og generell IT kan du jo alltids ta Datakortet. Det er bl.a. mange privatskoler som er sertifiserte til denne opplæring. Det koster dog noen tusen, og for mitt vedkommende, var det et temmelig kjipt og ikke minst urelevant kurs. Det skal nevnes at det var en obligatorisk del av et studie, og det er derfor jeg den dag i dag har et lite plastikkort + diplom ;)

Lenke til kommentar
ja jeg er gasnkje grønn.

Hvis du er helt grønn, og bare skal pirke litt i overflaten på hva Windows har å by på, vil nok en bok som "Windows XP for Dummies" være god lesing.

kan vel ikke mye om OS-et. kan bruke Office, litt ihvertfall, det holder til det jeg skal gjøre med det.

Spørs jo litt hva du er ute etter å lære, hva du kan fra førav osv.

la oss si det slik jeg er meget GRØNN på området data.

hva bør jeg begynne med ? først? lære Windows og kjenen eller .... ?

Du lærer mens du bruker det. Ta ett steg av gangen, slike bøker er egentlig bare bortkastede penger, det ligger svært mye guider og sliket ting på nettet som er gratis. Windows XP er svært enkelt, og du vil etter kort tids bruk være i stand til det meste, bare ha litt tålmodighet.

Lenke til kommentar

Kjøp en god bok. Da får man det inn på strukturert og gjennomtenkt måte, og det mest essensielle er dekket. Dummies-serien er lettlest og godt skrevet, men bøkene er som regel totalt verdiløse når man er kommet over den lille begynnerkneiken da de er dårlige som oppslagsverk dersom man sitter fast på noe spesifikt (Men til det har man da google til da).

Begynner å bli noen år siden jeg tok de første stegene inn i denne dataverden, og husker ikke om jeg leste noen bok om windows...tror jeg lærte det på den harde måten (prøving og feiling, samt en grei datakyndig onkel som hjalp til litt).

Men ville lest en bok (eller 10). Man kan fort komme inn på "villspor" og gå glipp av vesentlige og trivielle ting dersom man KUN baserer seg på det man hører på forum på nettet og via venner (NB: ikke misforstå meg nå, forumgodtfolk).

Lenke til kommentar

Learn it the hard way.

Med andre ord... går maskineriet ditt til helvete, så veit du kva du ikkje skal gjere. (men er jo seff mulig og fikse... software)

Sånn har eg lært meg nesten alt.

Før eg fikk internet (før da det ikkje var heilt vanlig)

På 386'n f.eks testa eg alle komandoene eg fant i DOS mappa.

Xcopy, copy, format (det var litt skremmende opplevelse) dir, cd, rename, type, pause, rd, tree, attrib (den viste seg og være nyttig)

Og slik forsatte eg på win 3.1, men her kom jo musa inn.. klikka på alt som kunne klikkes på... samma på win95, win98, win2k winxp og win2k3...

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Personlig lærte jeg alt jeg kan ved å prøve og feile.

hva mener du med prøv-og-feile ??

går litt rudt å ser litt dypt inne på data-en eller??

f.eks. hva prøvde du?

Altså, å gi konkrete eksempler er vanskelig, da jeg alltid har hatt et problem som må løses. Eventuelt prøvd å finne ut noe, så fant jeg ut noe annet samtidig.

Men så har jeg hatt PC siden jeg var ti år gammel (er 15 nå), og Windows 3.11 var mitt første OS. Derfra har det vel bare gått oppover.

edit: Omformulering.

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar
Personlig lærte jeg alt jeg kan ved å prøve og feile.

Men skal du komme i gang med litt mer avansert PC-bruk, så er dummiesbøkene gode, men når du kan det som står der, er de ganske lite verdt egentlig.

Prøve og feile funker forsåvidt greit, men det er best når du kan endel fra før, og når du har god tid. Bøker gir ofte en god struktur og oversikt, som er veldig grei å ha om du er nybegynner.

AtW

Lenke til kommentar

Mitt forslag er prøv alt mulig rart på en eldre pc.. :yes:

Da jeg begynte å bruke en pc var det ikke mye jeg kunne.. starte spill, lese på internett sider .. Hadde ikke peiling på mye nei... Brukte en windows 98 da.. 5-6 år siden.. S

å begynte jeg å prøve ting ut. Gå på utforsker og sånne ting. Se hva som var på kontroll panel.. Begynte også å bli plaget med spyware og sånt.. Begynte å slette filer i programfiler.. som ikke var så lurt for da virket ikke programmene mer.. hehe.. sinnsykt mye lærdom fikk jeg i hver fall.

Fant også ut at jeg måtte reinnstallere windows. Prøvde meg frem selv fordi jeg ville lære det. Var mye styr husker jeg.. med oppstartsdiskett osv.. Ringe venner som hadde peiling.. De hadde det nok gøy med at jeg forsto veldig lite.

Men uansett så hjelper det å noen å spørre om, gå på nettsider og lese om det du vil vite.. I hvert fall slik jeg lærte meg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...