Gå til innhold

oppgradere gammel Dell

Anbefalte innlegg

Har en gammel Dell pc som jeg gjerne vil oppgradere, hvis dette er i det hele tatt mulig.

Dell Dimension XPS t600 r

Pentium III 600 MHz

256 MB Ram

40 GB harddisk

Kjøpte et Gainward Geforce3 Ti200 kort, men har ikke helt fått det til å fungere i windows. Lurte på om det var resten av systemet som ikke henger med. Ikke et supert kort, men mer trenger jeg ikke. Vil bare ha en pc som er litt raskere generelt

Er det mulig å stikke inn nytt hovedkort, prosessor i denn pc'en og noen som har noen gode forslag hvis dette er mulig? Og er det annet jeg må tenke på?

Prismessig tenker jeg 3000 kr, maks 3500, da jeg ikke er ute etter det aller nyeste, bare en litt greiere maskin å "leke" med.

Spiller ikke særlig mye, mest surfing, og en god del videotitting.

Håper på gode forslag.Hvis den ikke bare burde kastes da:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp et brukt Radeon 9800PRO kort. Allerede det vil være uforholdsmessig kraftig i forhold til resten av maskinen.

...men det spørs om prosessoren i det hele tatt klarer å drive dette kortet skikkelig.Det tviler jeg sterkt på. Det kan faktisk være at GF3-kortet han eller hun har i dag også er ikke har en sterk nok prosessor til å kjøre seg.

Lenke til kommentar

Hva med å svare på det han spør om?

"Er det mulig å stikke inn nytt hovedkort, prosessor i denn pc'en og noen som har noen gode forslag hvis dette er mulig? Og er det annet jeg må tenke på?"

Nei, det er nok ikke det. Dell maskiner kan du bytte skjermkort, disker, ram, osv. Men det hjelper ikke så mye. CPUen kan du bare glemme å gjøre noe med.

"Prismessig tenker jeg 3000 kr, maks 3500, da jeg ikke er ute etter det aller nyeste, bare en litt greiere maskin å "leke" med."

kjøp ny box, ta ut delene du kan bruke fra dell boxen. (disk, skjermkort, kanskje ram, og evt. andre PCi kort) Kjøp nye deler, bygg selv! eller la webshop bygge.

"Håper på gode forslag.Hvis den ikke bare burde kastes da:)"

Kast selve boxen, ta vare på noe av innholdet.

;)

V

Endret av vetle
Lenke til kommentar

Enig med de fleste andre her, bedre å kjøpe nytt. Du får faktisk en grei hjemme/surfepc til under 3000.

feks:

http://www.jmdata.as

2 USB 2.0 i front og 4 bak

ProSavage Skjermkort (Integrert)

Surround 5.1 Lydkort (Integrert)

AMD Sempron 2200+ CPU

256 MB PC3200 RAM– Nettkort for Bredbånd

CD Brenner (52x)

Sort eller Hvitt kabinett (valgfritt)

80 GB 7200 RPM Harddisk

Lyd tilkoblinger i front

Trådløs Tastatur og Mus

PC BYGGESETTET: Kr 2695,-

PC FERDIG MONTERT: Kr 3095,-

Eller:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300609&cks=PLS

113046 - Q-Tec Midi Tower ATX 6024MD, Svart Pro Line, 350W Nätagg

117138 - Intel Celeron 2.4 GHz Boxed PC400 Socket PGA478, 128KB cache

112665 - DDR-DIMM PC3200 256MB DDR CL2.5 Minne 184-P

302330 - MSI 651M-V Hovedkort for S478/533mhz SIS651,ATA133,m-ATX,LAN,DDR333,VGA, Lyd

122292 - Samsung SpinPoint PL40 40GB IDE ATA/133 2MB cache 7200RPM

306419 - Samsung CD-brenner IDE 52x/32x/52x Bulk Svart

114711 - Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern

Vår pris: kr 2.250,-

Finnes andre alternativer også, se litt rundt på nettbutikkene.

Så hiver du den gamle hardisken og grafikkkortet over i den nye PC'en, så har du en grei hjemmepc til en billig penge.

Endret av Vegggen
Lenke til kommentar
Det kan faktisk være at GF3-kortet han eller hun har i dag også er ikke har en sterk nok prosessor til å kjøre seg.
Dette er bare tull!!!

Det er ikke den gamle PC-ens ytelse som gjør at du ikke får GF3TI200 til å fungere. Jeg har en gammel IBM Aptiva PII 450 Mhz med GF3 kort. Den fungerer helt OK, har faktisk spilt Empire Earth og noen andre spill utgitt i 2002 - 2003 på den, men er ikke akkurat lynet. Tar litt tid å få igang (noe som kunne vært forbedret ved en ren installasjon), men til skriving og surfing helt OK. Men jeg har 512 MB ram. Kjører XP sp2 på maskina.

Ellers så kan en reinstallasjon bety en del for en maskin som har ruslet i mange år.

Så det eneste fornuftige oppgraderingsmessig er mer sdram - fra 256 - 512. Å skifte ut HK med mer i Dell kabinett er bare tull, i og med at de ikke holder seg helt til standard.

Ellers er jeg enig med resten, bedre å kjøpe ny enn oppgradere.

Lenke til kommentar

Når det gjelder skjermkortet, så bare gjettet jeg at det var problemet. Alt stopper opp ihvertfall hver gang jeg prøver å spille 3D spill, selv nettspill så klikker den. Kunne spille ihvetfall litt før jeg stappet det kortet inn. Men alt går fint i Linux. Ikke at det er så mange spill der da, men Enemy Territory nettverksspillet til Linux gikk veldig bra.

Lenke til kommentar

In-Win S564 Midi Tower ATX Sort/Sølv Kabinett m/350W Power, U/kortleser

MSI K8N NEO FSR Hovedkort for S754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 32M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz)

2934 kr på komplett

Det med mitt eksisterende skjermkort,lydkort,nettverkskort,harddisk,cd-rom og dvd brenner.

Noen som ville si det var en dårlig ide?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...