Gå til innhold

Test av Asus A8N SLi Deluxe *oppdatert m/SLi* :-)


Anbefalte innlegg

Kommer til å kjøre følgende tester:

 

-3dmark 2001se kjørt

- 3dmark 2003 bulid 350

- 3dmark 2005

- pcmark 2004

- Aquamark3

- Div tester sisoft sandra

- SuperPI

 

Har nå fått lagt til tester hvor jeg har kjørt med 2 skjermkort, har også lagt en bitte liten guide til hvordan man kan få ned lyden på sitt 6600gt, hvis det skulle bråke for mye. Har nå fått testet litt i Sli. Må si at de fungerer akkurat som jeg har håpet på. Får betraktelig bedre ytelse i 3dmark 2003 og 2005. I 2001se gikk jeg faktisk ned 300 poeng!!

 

Har ikke tenkt å ramse opp en masse detaljer her, for de som er interessert i det kan jo lese litt om det hos THG

 

Hva må man gjøre for å kunne kjøre skjermkortene i SLi

 

 

For å kunne kjøre maskinen i SLI må man et hovedkort med sli støtte og man må ha to helt like skjermkort fra samme produsent. Man setter et skjermkort i hver sin PCI-e port. Dytter på den SLI brua. I windows må man enable SLI i driverne til nvidia, en liten re-start og man er oppe kjører.

 

toskjerm.JPG

 

montert2.JPG

 

montert3.JPG

 

Testet med følgende hardware:

 

- Amd 64 3000+ 1809mhz

- 2x PoV 6600GT

- Crucial Ballistix pc3200 2x 256

- Asus A8N-SLi Deluxe

- Enermax 350w

- Chieftec tower

- Windows Xp Sp2

 

 

Så til selve testen:

 

Etter mye venting så kom endelig Asus sine nforce4 hovedkort til Norge. Det er vel lenge siden det har vært så store forventninger til et hovedkort som det har vært til A8N Sli Deluxe, mye takket være SLi, som er en teknologi som har vært benyttet før, blant annet av 3dfx.

 

Hovedkortet har spesifikasjoner:

 

- Supports AMD Socket 939 Athlon 64FX/Athlon 64

- NVIDIA nForce4 SLI

- PCI Express Architecture

- SATA 3Gb/s

- Dual RAID

- Dual Gigabit LAN & AI NET2

- NV Firewall

- AI NOS™

- AI Audio (8-channel Audio

 

 

Pakken er kjempe fin, noe stort sett alle slike hovedkort esker er.

 

eske.JPG

 

eske1.JPG

 

ESKE2.JPG

 

Esken inneholder følgende:

- Mange sata kabler.

- 4 braketter(usb, gamingport, firewire og comport, alt dette trengs ikke)

- Sata strømkabler

- Idekabler og floppy kabel

- I/O shield

- Manual

- WinDvD suite

- Hovedkort

- Sli bridge

 

innhold.JPG

 

Layout:

 

Syntes layouten på kortet er grei, men har et par ønsker.

Syntes at minneslottene skulle vært vannrette slik at luften fløyt langs med brikkene.

”Northbridgen” skulle vært satt et annet sted, vet ikke hvor, bare ikke der den står nå, og den skulle ikke hatt en slik støyende vifte. Skulle også ønske at ide portene kunne vært vinklet 90grader i forhold til hovedkortet.

 

hovedkort.JPG

 

Installasjon:

 

Monteringen av maskinen gikk greit, husk at det er 24pins tilkobling på hovedkortet, kjøp en adapter(20->24pins) hos din lokale forhandler. Husk også at mange pci-e skjermkort trenger 6pins tilkobling, når jeg kjøpte med den 24pins adapteren så fikk jeg med en slik 6 pins adapter. Mitt 6600GT kort trengte forøvrig ingen ekstrastrøm.

 

povgt.JPG

 

Etter å ha hørt mye om den vifta på hovedkortet valgte jeg å fjerne den med en gang og sette på en zalman northbridge kjøler.

 

vifte.JPG

 

 

Tok av viften for å prøve om kjøleren var for høy, slik at den kom til å krasje med skjermkortet. Heldigvis gjorde den ikke det, selv om jeg skulle komme til å kjøre to skjermkort. Det man må passe på når man får hovedkortet er å snu Sli kortet, det står slik at man kan kjøre med to skjermkort, snu slik at Single Video Card pilen peker oppover i kabinettet. For å få opp kortet er det bare å trykke det ned forsiktig så spretter det opp.

 

montert.JPG

 

SLI.JPG

 

Slikort.JPG

 

kjoler.JPG

 

kjolerovenfra.JPG

 

mednykjoler.JPG

 

Startet opp maskinen alt fungerte glimrende, gikk inn i bios og da påstod hovedkortet at maskinen kjørte på 4095mhz!(bildet), gjorde noen få endringer. Har valgt å kjøre med den bios som følger med. Bios har de instillinger man kan forvente av et hovedkort av slik kvalitet.

 

4950.JPG

 

Installasjonen av windows gikk greit, ingen tegn til ustabillitet å spore. Installerte de med følgende drivere. Eneste som ikke fungerte var AIbooster som rapporterte at den ikke fungerte så lenge Cool’n’Quiet var slått på. Avinstallerte da AIbooster.

 

Så til de forskjellige testene:

 

Alle testene ble kjørt på standard innstillinger.

 

3dmark 20001se – 17107 - i SLi modus 16745

3dmark 2003 build 350 – 7871 - i SLi modus 12815

3dmark 2005 ver 1.1.0 – 3226 - i SLi modus 5529

Pcmark 2004 – Får feilmld når den er ferdig, system suite must be selected.

Aquamark3 – 51033

Memorory Bandwidth Benchmark SI soft Sandra – Int Buff’d 4742 MB/s - Float Buff’d 4759 MB/s

 

CPU Multi Media Benchmark Si soft – Integer x4 aeMMX/aSSE 17093 it/s

Floatnig-Point x4 iSSE2 18423 it/s

OCshoot PiFast – 19,36 sek

CPUmark [TM] 99 Versions 1.0 - 214

 

12815.JPG

 

7871.JPG

 

3226.05.JPG

 

5529.05SLI.JPG

 

17107.JPG

 

16745SLI.JPG

 

Kan gjerne kjøre flere tester hvis det ønskelig, kom da med navnet på testen.

 

Får man utnyttet alle SLi i alle spill?

 

Ikke alle spill har støtte for sli , sli har støtte i HL2, Doom 3 og Far Cry blant annet. Hele listen kan sees her. http://www.nzone.com/object/nzone_hardware_sliapps.html For å kunne kjøre spill ved hjelp av sli, må nvidia ha laget en driver profil på det spillet, slik at maskinen vet om spillet skal bruke alternate framer rendering(AFR) eller split frame rendering(SFR), hvis det ikke finnes noen slik profil, kjøre maskinen bare spillet på et skjermkort.

HardOcp foreslår mange løsninger på problemet, blant annet mener de at nvidia kan legge til rette for at forbrukerne selv kan tvinge spillet til å kjøre i AFR eller SFR.

 

Ved å gå inn i kontrollpanelet til nvidia, så kan man velge mellom Multi Gpu rendering eller Single GPU rendering, valgene kan bare gjøres når SLI er slått på. Ved å velge multi GPU rendering så kan man prøve de spillene som ikke har SLI støtte og se om det blir noe raskere, da brukes SFR, bruker spillet en annen rendering så må det lages en profil på spillet for å få det til å funke.

Eneste måten nå på få til dette på er om vi selv legger til en profil i filen Nvapps.xml, hele den metoden kan leses om hos HardOCP

 

Nvidia jobber visstnok med en driveroppdatering til Sli, slik at man kan kjøre flere spill med Sli, den skal blant annet inneholde en weboppdateing, slik at profiler til nye spill automatisk blir lastet ned.

 

I mellomtiden får vi bare sitte å vente, og håpe at nvidia tar problemene som har kommet opp på alvor, noe de sikkert gjør.

 

Har på egenhånd prøvd å lage en profil for 3dmark 2001se, men dette var dessverre ikke vellykket, prøvde både med SFR og AFR, men ingenting hjalp, får bare håpe nvidia kommer med en profil til dette i nærmeste fremtid.

 

støyende problem

Jeg fornøyd med ytelsen på mine to skjermkort, men det er en ting som plager meg, og det lyden av bråkende skjermkort vifter når jeg er ute i windows.

 

Det følger ikke med noen form for driverbasert viftekontroll, slik at man kan kjøre ned viftehastigheten på dem når maskinen kjører i 2d, dette er meget dårlig syntes jeg, har lest litt her på forumet og mange er enige med meg i det. Tempraturen på skjermkortene lå på 39grader i windows, så det skulle ha noe å si på skjermkortene om viftehastigheten ble skrudd ned litt.

Lå og tenkte litt på det mens jeg prøvde å sove, og da kom jeg på at jeg kunne prøve det ene kortet på min viftestyring for å se om det kunne hjelpe. Kontakten som viften på skjermkortet bruker passer ikke helt med den til koblingen som er på viftestyringen, men jeg tok en sjanse og koblet dem sammen, og det virket, ved hjelp av viftekontrollen klarte jeg å få ned hastigheten på viften og fikk dempet bråket. Tok med samboren på SåLettData i Sandefjord for å kjøpe en 3 1/2 viftestyring, da den jeg hadde ikke hadde noen ledigekanaler, ledningene var heller ikke lange nok. Kjøpte en viftestyring fra Nexus med 4 kanaler, i esken fulgte det med alt man trenger for en slik operasjon.

 

viftestyr.JPG

 

Monterte viftestyringen, tok ut skjemkortene, koblet viftene til v.styringen, alt fungerte som det skulle. Pass på at man kobler til riktig, kontakten fra skjermkortet har to pinner, og den fra v.styringen har 3, koblet feil første gangen, men det gikk heldigvis bra. Skal man gjøre dette så gjør man det på eget ansvar.

 

tilkobletvift.JPG

 

ferdig.JPG

 

Konklusjon

 

Må si at kortet fungerer som forventet, ingen store overraskelser. Ytelsen er der den bør være, heller ingen overraskelser der heller. Den største forskjellen mellom nforce 3 og nforce 4, er et nforce 4 er mer fremtidsrettet med tanke på PCI-e. Den helt store ytelses forskjellen er det ikke. Syntes layouten på hovedkortet kunne vært bedre. Den mye om talte chipset viften som fulgte med kortet bråker mer en det som er akseptabelt og burde vært valgt bort til fordel for en annen løsning.

Syntes også det er rart at Asus ikke har lagt med et trådløs AP,. dette begynner jo nesten å bli standard i de aller dyreste hovedkortene, og kunne vært en fin måtte gi Deluxe kortet en mer ekslusivitet sammen lignet med andre hovedkort som asus leverer, MSI legger ved i sin diamond serie et trådløs AP med bluetooth!(Noe de visstnok ikke gjør lengre)

 

En ting jeg også hadde likt å se hadde vært at hovedkort også ble levert i bulk versjoner, det vil si uten eske og annet dildal, slik at vi kunne sett hvor mye en slik bundel koster, jeg hadde mest sansynlig valgt en slik løsning da jeg har 10 runde idekabler, en pose med flatkabel, og nok sata kabler for resten av livet!

Håper hwfolket syntes denne testen bra, kommer til å oppdatere den etterhvert.

Blant annet med test av SLi.

 

Mange spør seg nok sikkert hvorfor nvidia har sluppet et slik konsept når det ikke er helt gjennomført. Et av svarene kan være at nvidia vil ha flest mulig over på nforce 4/PCI-E plattformen så for så mulig, og har ved hjelp av Sli klart nettopp dette, det andre er også at her er det første man til møllen, ati har ingen slik tenknologi klart selv om det ikke er lenge til, via har demonstrert en slik løsning.

 

Kommer tilbake med tester av kortene når de er overklokket.

 

 

 

edit: skrivleif

edit2: Lagt til litt tekst

edit3: konklusjon oppdatert

edit4: Kraftig oppdatert

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heldiggrisen !

 

Mitt kort ligger i esken sin i påvente av skjermkort.

 

Har du testet SATA og PATA-disker sammen ? Kortet skal visst klare det, men lurer litt på om du da må bruke de sorte eller røde SATA kontaktene på hovedkortet.

 

Har du testet noen av (de ganske mange) RAID-opsjonene ?

 

Funker brannmuren bra, så langt ?

Lenke til kommentar
Heldiggrisen !

 

Mitt kort ligger i esken sin i påvente av skjermkort.

 

Har du testet SATA og PATA-disker sammen ? Kortet skal visst klare det, men lurer litt på om du da må bruke de sorte eller røde SATA kontaktene på hovedkortet.

 

Har du testet noen av (de ganske mange) RAID-opsjonene ?

 

Funker brannmuren bra, så langt ?

Har ikke prøvd med sata+pata disker, men det skulle vel ikke være noe problem. Og du

skal så vidt jeg vet bruke røde kontaktene, sorte er til sata2 tenker jeg.

Har ikke testet RAID valgene, men spør hvis du lurer på noe, har kjørt raid systemer før. Har heller ikke fått test firewallen, eneste jeg brukt den, var når jeg skulle slå den av, har firewall i routeren min.

 

Hentet mitt andre POV Gf 6600GT på netshop i dag, kommer tilbake med en test av det, overklokking av hele systemet og etter ønske fra dere mer bilder. Takke for responsen så langt, kjempe hyggelig. :thumbup:

Endret av Lord_Linus
Lenke til kommentar

Resize bildene erdusåsnill :p Og kunne du tatt noen nyt bilder, med lys fra en lampe isteden fra blitzen, blitzen ødela en del der.. Nok med den negative tankegangen, over til den positive:

Fin test.

Du dekker det folk har lyst til å vite..

Bildene du tok er nyttige og har ikke minst fine motiver..

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Fint med litt kritikk, kommer til å ta noen flere bilder. Monterte det andre skjermkortet i går, så jeg kommer til å noen bilder i løpet av helgen.

Men jeg kommer ikke til å resizebildene, så sant jeg ikke får beskjed om det fra en moderator. Har prøvd å lage en test på mine premisser, noe som blant annet vil si store bilder.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Heisann.

 

Ser at du hadde problemer med AI-booster. Samme her, litt irriterende det altså.

Prøvde alt mulig, av installere cool'n quiet, deaktivere den i bios, repair install,

reinstall osv. Ikke noe hjalp. Noen andre som har noen ide om dette?

 

Mvh

Canhr

Endret av canhr
Lenke til kommentar
Heisann.

 

Ser at du hadde problemer med AI-booster. Samme her, litt irriterende det altså.

Prøvde alt mulig, av installere cool'n quiet, deaktivere den i bios, repair install,

reinstall osv. Ikke noe hjalp. Noen andre som har noen ide om dette?

 

Mvh

Canhr

ASUS AIbooster er noe tull, funker ikke på mitt P4C800-E Dlx heller.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...