Bruun Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Jeg (og de andre i klassen min som tok lappen for moped høsten 2004) fikk et brev av Vegvesnet før jul der det stod informasjon om nye regler f.o.m. januar 2005. De som ikke allerede hadde tatt lappen må ta trafikalt grunnkurs, men som jeg har forstått det må vi som allerede har tatt den ta en ny prøve hos Vegvesnet etter at vi fyller 16. Stemmer dette? Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Auda, en kamerat av meg fylte 16 her om dagen, tok prøven som består av 30 spørsmål, og strøk Lenke til kommentar
Opus Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Da er det kommet nye regler, for da jeg var 15 tok jeg førerprøven for moped, og ventet bare til jeg fyllte 16 så hentet jeg lappen på politistasjonen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. februar 2005 Del Skrevet 5. februar 2005 Store forandringar for moped og bil etter nyttår, dessverre Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 5. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2005 Det har visst blitt slik at alle som skal ta lappen for motoriserte kjøretøy i Norge fra og med 2005 må ta trafikalt grunnkurs før de kan øvekjøre/ta lappen. Tragiske greier Lenke til kommentar
TDK Skrevet 6. februar 2005 Del Skrevet 6. februar 2005 Det har visst blitt slik at alle som skal ta lappen for motoriserte kjøretøy i Norge fra og med 2005 må ta trafikalt grunnkurs før de kan øvekjøre/ta lappen. Tragiske greier Hvorfor er det tragisk? Det at man kunne øvekjøre før uten noen som helst opplæring er jo bare latterlig... Å regne med at foreldre er fører-guruer som kan lære deg allt blir jo bare tåpelig... Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 7. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2005 Det har visst blitt slik at alle som skal ta lappen for motoriserte kjøretøy i Norge fra og med 2005 må ta trafikalt grunnkurs før de kan øvekjøre/ta lappen. Tragiske greier Hvorfor er det tragisk? Det at man kunne øvekjøre før uten noen som helst opplæring er jo bare latterlig... Å regne med at foreldre er fører-guruer som kan lære deg allt blir jo bare tåpelig... Kanskje jeg ikke er noen god sjåfør da Jeg tenkte egentlig mest på mopeddelen, og nå vet ikke jeg noe om innholdet i det trafikkale grunnkurs, men jeg håper ikke at ungdommer setter seg bak rattet og suser ut på E18 uten visshet om hvordan fartsgrenseskiltene ser ut. Lenke til kommentar
TDK Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Det har visst blitt slik at alle som skal ta lappen for motoriserte kjøretøy i Norge fra og med 2005 må ta trafikalt grunnkurs før de kan øvekjøre/ta lappen. Tragiske greier Hvorfor er det tragisk? Det at man kunne øvekjøre før uten noen som helst opplæring er jo bare latterlig... Å regne med at foreldre er fører-guruer som kan lære deg allt blir jo bare tåpelig... Kanskje jeg ikke er noen god sjåfør da Jeg tenkte egentlig mest på mopeddelen, og nå vet ikke jeg noe om innholdet i det trafikkale grunnkurs, men jeg håper ikke at ungdommer setter seg bak rattet og suser ut på E18 uten visshet om hvordan fartsgrenseskiltene ser ut. Nå er det mer enn fartskilt her i verden... Det er faktisk en del du BØR ha kunnskaper om før du fiser ut i trafikken, ikke kun for din egen sikkerhet, men også andres... Lenke til kommentar
eln Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Skal jeg være erlig så er det påtide at de forbedrer opplæringen til moped-lappen grasalt. Selv kjørte jeg opp igjennom skolen i 2002/2003. Det var ikke mye trafikkregler som ble gjennomgått på dette kurset. Det var stort sett høyre-regelen og fartsgrenser. Etter min mening burde opplæringen bli MYE bedre, Samt at litt mer hestekrefter under panseret Lenke til kommentar
TDK Skrevet 7. februar 2005 Del Skrevet 7. februar 2005 Skal jeg være erlig så er det påtide at de forbedrer opplæringen til moped-lappen grasalt. Selv kjørte jeg opp igjennom skolen i 2002/2003. Det var ikke mye trafikkregler som ble gjennomgått på dette kurset. Det var stort sett høyre-regelen og fartsgrenser. Etter min mening burde opplæringen bli MYE bedre, Samt at litt mer hestekrefter under panseret Takk, det er var det jeg siktet til. Alle klager på 45 km/t grensen osv. Jeg ville ikke følt meg trygg hvis folk lovlig kunne kjøre rundt i 70-80km/t med den opplæringen mopedførere får nå. Sett igang en skikkelig opplæring, så blir det kanskje litt mer fart enn 45... Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Opplæringen er grei den, den tar for seg det du trenger å vite, og nå som man også må ta trafikalt grunnkurs blir det mer enn nok opplæring syntes jeg. Forresten så skal den nye prøven som sagt være vanskligere med flere spørsmål. 45 km/t grensen kan jo (og har vært i mange år) diskuteres i evigheter, men selv syntes jeg det er like farlig å kjøre 15 km/t for sakte i en 60 sone og hele tiden bli forbikjørt av hissige bilister. Men nå skal jo du ta lettsykkellappen TDK så du bryr deg vel ikke Lenke til kommentar
TDK Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Opplæringen er grei den, den tar for seg det du trenger å vite, og nå som man også må ta trafikalt grunnkurs blir det mer enn nok opplæring syntes jeg. Forresten så skal den nye prøven som sagt være vanskligere med flere spørsmål. 45 km/t grensen kan jo (og har vært i mange år) diskuteres i evigheter, men selv syntes jeg det er like farlig å kjøre 15 km/t for sakte i en 60 sone og hele tiden bli forbikjørt av hissige bilister. Men nå skal jo du ta lettsykkellappen TDK så du bryr deg vel ikke Hvis du synes at du er en god sjåfør som kan kjøre fortere enn 45km/t med den opplæringen dere får er jeg flau på dine vegne.. Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 8. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2005 Flau faktisk. I og med at jeg sitter rett ved siden av deg så kan jeg godt klappe til det *klapper til TDK*. Jeg trenger ikke ta det trafikale grunnkurset, men jeg skal snart begynne å øvekjøre så jeg tar det nok uansett. Mopedopplæringen er ikke lang, men omfattende nok. Du som ikke har tatt den burde vel ikke uttale deg om det.. Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 Ja du må ta en utvidet teoriprøve som består av 30 spørsmål, der du kan ha max 5 feil. Bare ett svar alternativ er rett. Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 8. februar 2005 Del Skrevet 8. februar 2005 tja, enig i at opplæringen var sløv men jeg vil si at det er farligere å kjøre under fartsgrensa... har opplevd et par ganger å bli nesten drept pga forbikjøringer o.l som kommer pga sakte fart, og jeg vil helt klart trimme fremfor å dø... Lenke til kommentar
franclin Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Ja du må ta en utvidet teoriprøve som består av 30 spørsmål, der du kan ha max 5 feil. er denne prøva vanskelig da? jeg skal snart ta mopedlappen, men skal først ta trafikalt grunnkurs. og jeg lurer på om prøva er vanskelig??? noen som vet det... Lenke til kommentar
Bruun Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 Må nesten friske opp litt igjenfør jeg skal ta prøven, så er det noen som vet om hvor jeg kan finne "pensum" for mopedopplæringen? Helst på internett, men også i form av hefter. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Opplæringen er grei den, den tar for seg det du trenger å vite, og nå som man også må ta trafikalt grunnkurs blir det mer enn nok opplæring syntes jeg. Forresten så skal den nye prøven som sagt være vanskligere med flere spørsmål. 45 km/t grensen kan jo (og har vært i mange år) diskuteres i evigheter, men selv syntes jeg det er like farlig å kjøre 15 km/t for sakte i en 60 sone og hele tiden bli forbikjørt av hissige bilister. Men nå skal jo du ta lettsykkellappen TDK så du bryr deg vel ikke Opplæringa er syltynn Lenke til kommentar
Bansh Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Er det noen som har tatt den nye teoriprøven for moped som kom i 2005? Jeg tok oppkjøring og teoriprøve i høsten 2004, i dag ble jeg 16 og fikk mopeden i dag også Bare lurer på om denne nye teoriprøven er vanskelig eller ikke. Bør jeg lese til denne eller har jeg alle kunnskapene jeg trenger? Skal ta denne prøven snart siden jeg fylte 16 i dag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå