Gå til innhold

Software til filserver


Anbefalte innlegg

Har satt opp en gammel p3 533mhz, 386mb sd-ram kasse med 40+120+200gb plass som jeg tenkte å bruke som filserver. Den kjører foreløpig xp da det var det eneste jeg hadde for hånden, men tenkte å legge inn win2k server istedet når jeg får tak i det. Velger windows fordi jeg skal kjøre en del p2p programmer på den som ikke støttes av linux/bsd.

 

Det jeg lurer på er om noen vet om noe nyttig software for fildeling hovedsaklig. Windows sharing suger balle, hadde tenkt meg noe mer som at diskene på servern poppet opp som disk z: e.l. under min datamaskin som en hvilken som helst annen disk.

 

 

Bruker forresten remote administrator som vnc program, noen som har noen bedre forslag? Er ikke helt fornøyd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg inn win2000pro (ikke server versjon) og del ut diskene, da kan du koble de permanent som X: Z: Y: etc... fra klient maskinene. fungerer utmerket.

 

På min filserver hjemme har jeg en P3-600 med 640 MB ram og følgende software:

 

OS: Win2000Pro

FTP server: Quick and Easy FTP Server

WebServer: Apache + PHP + ActivePerl + MySql

P2P: Emule med webadmin

 

Denne boksen brukes av 4 maskiner lokalt m/bla TV opptak og avspilling direkte over nettverk, lagring og overføring av tunge grafikkfiler mellom hjem/jobb (FTP) samt P2P 24/7.

 

Så den har ganske tung trafikk, men går som ei klokke. det siste året har den kun vært rebootet 2-3 ganger grunnet oppdateringer av OS (windowsupdate).

Lenke til kommentar
Legg inn win2000pro (ikke server versjon)

Argh! Er så irriterende å høre på sånt tøv.

 

Han har jo allerede installert windows XP, hvorfor skal han da gå tilbake til et eldre operativsystem, som på ingen måte er bedre!?

 

Windows XP holder i lange baner til det formålet. Er ikke nødvendig med et eget server OS. Er heller ikke nødvendig å degradere til eldre OS av andre enn økonomiske årsaker.

 

Det følger forresten med FTP server i WinXP som også kan brukes, men den mest praktiske løsningen er jo helt klart å bruke vanlig sharing, og mappe shares i "My computer" på klientene.

 

Edit: Regner med han har XP Pro, og ikke Home.

 

Bruker forresten remote administrator som vnc program, noen som har noen bedre forslag? Er ikke helt fornøyd.

Ja, Remote Desktop Connection, som er uten tvil det beste programmet til fjernstyring for windows. Dette er også innebygget i Windows XP. :roll:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...