jtillnes Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 I Oktober 2002 kjøpt jeg en Zepto Z-Note 2100 med denne konfigurasjonen: Pentium 4-M 2000 Mhz 1 GB 266Mhz Ram Toshiba MK4019GAX 40 GB 5400 HD Toshiba CD-RW/DVD-ROM Har sett litt på forumene og ffolk her sier at en P4-M på 1.7Ghz er kanskje 2.8Ghz P4 hastighet... Men dette kan umulig stemme da i et spill som f.eks. Football Manager 2005 er denne maskina tregere enn en P-4 1600 Mhz... Er det kanskje minnet som er tregt? Eller er det en gammel P4-M modell siden den er fra 2002? Er det noen tester jeg kan kjøre? I følge Sandra Pro 2005 så har jeg en dårligere CPU enn P-III 1 Ghz... så det kan ikke stemme. Maskina blir også veldig varm, spesielt på tastaturet etter en stund og vifta bråker en del... skal ikke dette være veldig stille og relativt cool på en P4 Mobile CPU? Mvh. Jørn Tillnes Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Tror du blander begreper litt her. En Pentium4-m er ikke det samme som en Pentium M. En PM (som centrino-platformen er basert på) gir mye bedre hastighet pr klokkeslag (Hz) enn en P4-m som i utgangspunktet bare er en P4 prosessor... PM har også mye lavere strømforbruk og varmeutvikling. PM cpuene på 2GHz kom vel i 2004 så du har nok en P4-m. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 P4-M = P-M 1Ghz ca. (finnes ikke tror jeg?) P-M 1.4Ghz = 2.2-2,4Ghz P4-M P-M 2.0Ghz = 3.4-3.6Ghz P4-M P-M maskiner er somregel veldig lydløse (Centrino løsninger), P4-M maskiner derimot pleier ikke å være lydløse, og er ofte tunge/varme. osv. Lenke til kommentar
jtillnes Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 Aah.. ser at jeg har blandet begrepene litt ja... etter nærmere sjekk har jeg en slik: http://www.intel.com/products/notebook/pro...um4-m/index.htm og ikke en P-M som er vanlig i dag... Men hva med disse maskinene som kjører "skrivebords-cpu'er"... de har vel ikke en -M på slutten? Ser at du kan få kjøpt bærbare med 3.4 GHz P4 med HT til bærbare... men en P-M på 2200 Mhz er vel kanskje like rask? Har P-M prosessorer HT (Hyperthreading) forresten? Hmm.. på tide å spare til en Sonoma modell ja... Mvh. Jørn Tillnes Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 en P-M 2.2 ( som ikke har kommet enda) er raskere enn en P4 3.4ghz på de aller fleste oppgaver. en P-M 2.2 vil ca tilsvare en P4-M/P-4 3.8ghz. Det en skrivebords-CPU løsning derimot nyter bedre av, er raskere minne, raskere FSP / busshastighet på hovedkortet / cpu->minne osv. støy og varme og strømforbruk blir derimot mye værre. Lenke til kommentar
xSotte Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Håper denne kan hjelpe. http://www.yesky.com/20030317/0317-centrino-image022.jpg Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) en P-M 2.2 ( som ikke har kommet enda)er raskere enn en P4 3.4ghz på de aller fleste oppgaver. en P-M 2.2 vil ca tilsvare en P4-M/P-4 3.8ghz. Jeg ser på slike tall bare som en veiledning og pekepinn på ytelsesområde. Men i praksis så er det ganske avhengig av bruksområde hvilken P4 cpu en PM vil tilsvare. Noen operasjoner nyter veldig godt av høy frekvens, andre oppgaver gjør det kanskje ikke i like stor grad. Noen oppgaver nyter godt av høy mengde cache og klarer å utnytte PM-arkitekturen, mens i andre oppgaver spiller det ikke så stor rolle. Av mine erfaringer er en P4 overall raskere enn en PM, men at PM klarer fint å måle seg opp til den i en god del tilfeller. Endret 19. januar 2005 av Lex-Icon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå