Gå til innhold

ABIT-IC7 HK, får ikke installert Windows

lmrlmr

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått nytt ABIT-IC7 HK og ny CPU (Intel 2.4GHz) og har satt i 512MB RAM fra Corsair. Alt ser ut til å virke fint helt til jeg begynner å installere windows XP, da begynner den å legge inn filer til hardisken, som den skal, men når maskinen restarter under installasjonen får jeg denne feilmeldingen: "Finner ikke operativsystem".

Hva er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et Aopen AX6BC hovedkort. og har samme problemet.'

Jeg får innstallert xp på små hardisker men får samme problem som deg når jeg skal installere xp på ibm 60gb harddisk.

Har nå oppdatert bios,men funker uansett ikke.

Har holdt på med dette problemet i ukevis nå.

Har testet hardisken og de finnes ingen feil på den, så jeg kan bruke den som "slave"

Har prøvd utallige forsøk men får melding "finner ikke operativsystemet"

Finnes det noe program man kan lese "boot sectoren" ??

Jeg satte om på strippen på hardisken slik at den blir 32gb og da bootet den.

Men jeg er ikke fornøyd med det, så jeg er interesert i tips fra andre. :hmm:

Endret av yak
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vet ikke om det er samme problemet, men jeg holdt en stund med mitt A7N8X-E (Socket-A) for å få installert WinXP..

Samme problem,..tilsynelatende...

Startet installasjon fra CD(DVD).. alt funket OK.. til "restart".. Da fikk jeg tilsvarende feillmelding.

Dette HK har en S-Ata kontroller/Southbridge som tydeligvis både styrer S-ATA og P-ATA.. noe som er *meget* uheldig (etter min ringe mening).

Prøvde å disable S-ATA (jumper), men da virker jo selvfølgelig ikke IDE-kontaktene heller...

Det som faktisk skjer (på dette kortet).. er at det går en laaaaang stund uder boot hvor S-Ata kontroller leter etter disker.. før den finner .. Oi.. her er en IDE-disk.. la oss prøve den.. og så funker det/booter det greit..

Men det kan jo være ett helt annet problem trådstarter har...

Å sjekke BIos-instillinger for "Integrated pheripals".. S-Ata instillinger pleier å hjelpe..

På alle andre system/HK jeg har er dette grei sak (Intel, SIS og VIA chipset), men på dette Asus nForce kortet jeg anskaffet sist.. kan det se ut som man (helst) skal ha S-Ata disker... :thumbdown:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...