monrik Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Har bygd maskin for første gang i kveld. Viktigste komponenter Asus P5S533, P4 1,6 og 2x256 Samsung 2700 single sided. Da jeg starta maskinen så alt ut til å gå bra, oppdaga harddisk, cd og diskettstasjon. Men når jeg satte i win 2k cd kom melding: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Har prøvd med win 98 og 95 med samme resultat. Noen som har forslag til hva som må gjøres? Til slutt en advarsel! Da jeg bestilte ram fra Databutikken kom, bestilte jeg like godt også HK derfra da de var billigst. Var ikke klar over at Asus P5S533 kom i versjon uten nettverksstøtte, men det var det jeg fikk fra svenskene. Stor skuffelse, men sjekket på siden deres, og de har beskrevet den riktig, så her kommer jeg ingen vei. Lenke til kommentar
ludolf Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Jeg går utifra at du har bestilt bootup fra cd i bios? Lenke til kommentar
Tracker Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 jepp gjør som ludols sier ,, sett first bootup på CD i bios.. tenker det funker da :smile: Lenke til kommentar
monrik Skrevet 13. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2002 Hmm, under boot står det : 1. Removable device 2. Ide hard drive 3. Atapi cd rom Da skal vel maskinen prøve å boote fra CD? Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Ludolf er på rett spor. Du må sette CDrom som første bootdevice, eller ivertfall forran hardisken. Dette stiller du inn i bios. (i den listen du har skrevet opp) Flott oppsett du har på maskinen ivertfall! Alt ligger til rette for litt heftig overklokking ser jeg Redigert: Dårlig ordvalg _________________ Byggeren [ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-06-13 23:36 ] Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Du og overklokking Bygger`n!! Lenke til kommentar
monrik Skrevet 13. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2002 Yepp, planen er å overklokke, håper å nå 2,4. Får prøve å endre på boot-rekkefølgen, finner vel ut hvordan det gjøres. Hyggelig med svar fra byggeren - din side var viktig for mine valg. Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Hei! Er Harddisken du har i denne maskinen også ny? I tilfelle kunne det vært smart å brukt FDISK å partisjonert opp harddisken før du installerer OS, hvis du ikke har PM da.. Lenke til kommentar
monrik Skrevet 13. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2002 Har en ny IBM 80 GB, men jeg kan vel ikke bruke FDISK før operativ systemet er på plass? Har disabled de 2 første bootalternativer slik at maskinen skal gå rett på cd, med det hjelper ikke. [ Denne Melding var redigert av: monrik på 2002-06-13 23:50 ] Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Takk skal du ha, det er alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger. Noen tips: For overklokking: - For å få mer spenning på minnet, må du flytte en jumper på det hovedkortet. Det er 3 valg 2.5 , 2.7 og 2.9V. Med det minnet du har, skal det ikke forundre meg at du kommer godt over 200MHz. - Tilsvarende for prosessor. Det er en jumper som du flytter som git +0.2V på CPU spenningen i forhold til det du stiller i bios. Slik at det tilsammen blir 1.9V på prosessor. (husk at CPU blir varmere med høyere spenning, og at du derfor kanskje bør har en kraftigere kjøleribbe/vifte) Husk at når du har installert windows og ønsker å sjekke temperaturer og spenninger, må du laste ned siste versjon av Asus probe. Den som følger med på CDen fungerer ikke skikkelig (den viser alltid 40°C). Du kan finne siste versjon på denne linken: Asusprobe2.16.08 Det er også en fordel å laste ned siste AGP driver. Du finner den på denne linken: agp109f.exe Lenke til kommentar
Ullsokk Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Floppy ledningen din står oppned-feil vei..! jeg fikk samme problemet med min nye pc..! prøv det! [ Denne Melding var redigert av: Draco på 2002-06-13 23:53 ] Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Quote: Den 2002-06-13 23:49, monrik skrev:Har en ny IBM 80 GB, men jeg kan vel ikke bruke FDISK før operativ systemet er på plass? Fdisk skal brukes før operativsystemet er på plass, dette må gjøres for at operativsystemet i det hele tatt skal finne ut hvor det skal ligge. Men på de nye operativsystemene, er det funksjoner som utfører denne oppgaven for deg i begynnelsen av installasjonen. Derfor er det ikke nødvendig for deg å bruke fdisk. Quote: Har disabled de 2 første bootalternativer slik at maskinen skal gå rett på cd, med det hjelper ikke. Du skal ikke fjerne de 2 første, du skal flytte CDromen (atapi CDrom) øvert på listen. Dette gjør du ved å trykke på "+" tasten. Du må være sikker på at det er en bootCD du har. Dersom det er en originalCD er det ikke problem. Men mange kopierte CDer er ikke kopiert riktig, og er derfor ikke mulig å boote på. Lenke til kommentar
ludolf Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Quote: Den 2002-06-13 23:51, Draco skrev:Floppy ledningen din står oppned-feil vei..! jeg fikk samme problemet med min nye pc..! prøv det!<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Draco på 2002-06-13 23:53 ]</font> Hvis jeg husker riktig, skulle ikke også floppy lampen blinke eller noe hvis kabelen var satt feil vei? Dessuten kommer han jo helt frem til boot fail.. Lenke til kommentar
monrik Skrevet 13. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2002 Byggeren! Jeg hadde tenkt å se hvor lang jeg når med original-kjøler, klarer jeg 2,4 er jeg fornøyd, ellers vil jeg vurdere bedre kjøler. Ellers takk for nyttige tips. Draco! Jeg satte først floppyledningen feil, men snudde den. Nå virker floppyen. Jeg har lagd en systemdiskett i win 98 som nå virket på nymaskinen, men dette hjelper meg ikke videre, det er jo bare stasjon A som virker. Lenke til kommentar
Cueball Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Hei Med en win98 oppstartdiskett er du vel reddet... Her kan du kjøre FDISK om ønskelig (ikke nødvendig) Mer relevant er at du får tilgang til CDrom, og kan starte insallasjon av OS uten bootable CD (kjør "winnt" fra "i386" mappa på cden) [ Denne Melding var redigert av: Cueball på 2002-06-14 00:19 ] Lenke til kommentar
monrik Skrevet 13. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2002 Nei nå tar jeg kvelden. Tror jeg trenger å sove på saken. Vil bare si at det kanskje ble litt urettferdig å bare takke Byggeren. Så for ordens skyld, takk til alle som har forsøkt å hjelpe! Kommer tilbake i morgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå