Gå til innhold

Ny AMD64/SLI PC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er i ferd med å sette sammen en ny maskin - har ikke fulgt med SÅ godt på utviklingen de siste to-tre årene, så det er mye å sette seg inn i. Vil derfor rådføre meg med noen forstå-seg-påere før kjøp.

Maskinen bør være i god stand til å kjøre nye spill uten irritasjonsmomenter, samt at jeg arbeider med en del tung grafikk mellom ulike Adobe-programmer (grafisk design, men har ingen ønske eller ambisjon om å hive meg på MAC-trenden som dominerer dét markedet). Flyt, lite ventetid og minimal fare for systemkræsj i den sammenheng er en forutsetning. Noe video-og musikk-redigering kan også bli aktuelt. Videre ønsker jeg en relativt stille og fremtidsrettet maskin som ikke trenger kraftige oppdateringer med det aller første, og prislappen bør ikke ligge særlig over 15000,- (+/-) Nevnte jeg at jeg er LITT power-nerd, men prøver allikevel å moderere meg...

Overklokking er ikke en fetisj, men kan bli aktuelt hvis det blir nødvendig eller jeg får "ånden over meg" :w00t:

Jeg har (mer eller mindre) bestemt meg for å gå for et AMD64/S-939-basert system, og funderer på følgende oppsett:

Kabinett: Lian Li PC6070B (kjøpt)

Skjerm: BenQ FP937s+ (kjøpt)

PSU: ?

Hovedkort: Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI S-939

CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0 GHz OEM

Kjøler: Arctic Cooling Freezer 64

RAM: Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR

Skjermkort: POV GeFORCE 6600GT 128MB PCIe Retail

Kjøler: ?

Harddisk: Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

...

Kom gjerne med tips om god og billig DVD-spiller og brenner, og eventuelt andre komponenter jeg bør ha.

Har allerede en 250 GB ekstern HD til lagring av media, så fikk tro på å prøve en "liten" Raptor til å kjøre OS, ofte brukte programmer og spill (mens jeg spiller de). Mulig jeg vil oppgradere til en ekstra disk etter hvert, og tenkte da på Western Digital Caviar 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM, RAID Edition. Kommentarer?

Når det gjelder skjermkort lar jeg fornuften (les: lommeboken :cry: ) råde. Jeg er dessuten nysgjerrig på SLI-teknologien (men kom gjerne med tips om andre hovedkort/oppsett), og vil ha muligheten til å kjøre et ekstra 6600GT-kort innen kortere tid enn to 6800-kort ville tillatt meg. Jeg kan dessuten ikke tro at jeg har BRUK for to slike (6800GT) kort i dag, særlig ikke til så drøy pris, og da 6600 etter det jeg forstår er meget overklokkingsvennlige. Men overbevis meg gjerne om det motsatte :thumbup:

Hovedkort, CPU, CPU-kjøler, RAM og skjermkort er forøvrig en pakkeløsning fra netshop.no. Synes det høres ut som en grei deal. Særlig fordi jeg har klødd meg mye i hodet over valg av RAM, men da brikkene i denne pakken fremdeles er ubekreftet tar jeg gjerne imot andre tips...

PSU må kjøre systemet stabilt mens den holder seg kald og stille, også når jeg bruker SLI (hvis det da blir så jeg kjøper et SLI-kort), en harddisk til i RAID og DVD-spiller. Og helst 24 pinner (hvis ikke har jeg sett på denne fra Tagan).

Noe mer eller annet jeg bør tenke på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og velkommen til forumet!

Jeg ville heller ha gått for et 6800 GT/Ultra (sistnevnte blir kanskje litt dyrt) i stedet for to stk 6600 GT, da ytelsen på to 6600 GT ikke er nevneverdig mye bedre enn ett 6800 GT. Faktisk er ytelsen i mange spill dårligere med to 6600 GT.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar.

Jo, ser mange sverger til et 6800GT-kort fremfor to 6600GT andre steder på forumet. Har prøvd å finne litt ut av forskjellene mellom nForce4 SLI og Ultra, men det er ikke så mye å sammenligne mellom enda. Har også vurdert å bygge med utgangspunkt i Gigabyte K8NXP-9 (de retter visstnok opp det dårlige ryktet de var i ferd med å få med dette kortet), men har hatt litt problemer med å sammenligne dette kortet med Asus A8N-SLI DeLuxe nForce4 SLI S-939 eller andre SLI-kort.

Noen som kort (no pun intended) kan oppsummere pluss og minus mellom disse? Er det noen hensikt i å velge et SLI-kort fremfor Ultra hvis man ikke skal kjøre to skjermkort?

Lenke til kommentar
Noen som kort (no pun intended) kan oppsummere pluss og minus mellom disse?

Ytelsemessig er der (antaglig) ikke merkbar forskjel, for minnekontrolleren sitter i CPU.... Da blir det de utstyrsmessige (porter/bundle osv.)man må se på. Og om kortet er i handelen når man skal ha det. (Så man slipper å sitte uviss i ukesvis når man endelig har bestemmt seg. :dribble: )

Er det noen hensikt i å velge et SLI-kort fremfor Ultra hvis man ikke skal kjøre to skjermkort?

Nei

Lenke til kommentar
Er det noen hensikt i å velge et SLI-kort fremfor Ultra hvis man ikke skal kjøre to skjermkort?

Nei, men det kan være greit å ha muligheten for å oppgradere til SLI mode etter en stund.

Kan bli litt som å si at det er ikke vits i 8x S-ATA kontakter siden du kun skal bruke 2x-S-ATA. For hvem vet når du får lyst på en oppgradering.

Men det du kan gjører er å gå ned til en 3000+ for å så spare de pengene der til et 6800GT.

Lenke til kommentar
Hei, og velkommen til forumet!

Jeg ville heller ha gått for et 6800 GT/Ultra (sistnevnte blir kanskje litt dyrt) i stedet for to stk 6600 GT, da ytelsen på to 6600 GT ikke er nevneverdig mye bedre enn ett 6800 GT. Faktisk er ytelsen i mange spill dårligere med to 6600 GT.

Det er sant, det er liten vits i å kjøpe SLI og så kjøre to 6600 fra starten av. (Med mindre man synes SLI er spennende og har lyst til å prøve det.) Fordi da har man jo brukt opp oppgraderingspotensialet i å ha to slotter allerede fra starten. Da er det bedre å gå rett på et 6800, og ha muligheten for å kjøpe et til senere.

Men nå var vel ikke alternativene i dette tilfellet to 6600 kontra ett 6800. Det var ett 660 nå, og ett senere. Da får han ytelsen til ca et 6800 når den tid kommer, men kan ta den investeringen over tid og ha et fullt brukbart kort i mellomtiden. Altså samme fordelen som man får med et 6800, bare med lavere ytelse. Det er fornuftig hvis man ikke trenger mer enn det.

Så mitt SLI-råd er: Kjøp ett kort nå, og et til senere. Velg 6600 eller 6800 etter budsjett og behov. Du kan selvsagt kjøpe to 6800 med en gang dersom du har råd og lyst. (Bare ikke påstå at du trenger det. ;) ) To 6600 er det ingen vits i å kjøpe til dagens priser (med mindre du får dem på tilbud), siden du bruker opp oppgraderingsmuligheten, da er ett 6800 bedre.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Ingen forskjell melleom SLI og ULTRA, bortsett fra 1/2 skjermkort

Kjøp ukes-tilbude fra netshop, 520W PSU fra OCZ til 1000lappen, satt ned fra 1450.

Og om du ikke skal overklokke, så har jeg en 3500+ til prisen av en 3200+ :p Riktignok en 0.13 og ikke 0.09 :)

Og så vil jeg bare si at 6800GT og 6600GT er begge gode skjermkort :)

Lenke til kommentar

Kjøp ukes-tilbude fra netshop, 520W PSU fra OCZ til 1000lappen, satt ned fra 1450.

Virker fet, men kan det oppstå problemer med montering av denne PSU'en i samspill med resten av innmaten (i Lian Li 6070) da den er 2 cm lengre enn de fleste andre strømforskynere? Kan ikke tro det skal være det selv, men spør allikevel.

Og hovedkort hovedkort hovedkort... Det skal ikke være lett :no:

Men ASUS er vel gode venner med AMD, så ligger an til SLI Deluxe selv om jeg med 6800GT-kort ikke kan kjøre SLI med det første. Bundelen ser jo mer enn bra nok ut, og nevnte Gigabyte-kort er dessuten dyrere... Folk virker da generelt godt fornøyd med ASUS A8N-SLI Deluxe også?

Bør jeg kjøpe ekstra kjøling til POV GeFORCE 6800GT 256MB PCIe ? Ser Netshop lister Arctic Cooling NV Silencer 5 som tilbehør. Bare 195,- så det er jo ikke store investeringen...

Lenke til kommentar

Jeg ville ha byttet: Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR

Med Corsair TWINX1024-4400C25 DDR-DIMM 1024M Kit w/two matched CMX512-4400 CL2.5 DIMM

Link

For det minnet greier 400MHz på 2-2-2-5, og vis du bestemmer deg for og overklokke stopper ikke minnet!

Men det minnet du anbefaler er vel knall etter det jeg har hørt...

Lenke til kommentar
Jeg ville ha byttet: Kingston HyperX 1024MB 400MHz DDR

Med Corsair TWINX1024-4400C25 DDR-DIMM 1024M Kit w/two matched CMX512-4400 CL2.5 DIMM

Takk for tips, men det er Kingston-brikkene som er med i pakken jeg kommer til å kjøpe hvis det blir så jeg bygger med utgangspunkt i Asus A8N-SLI DeLuxe. Som det ser veldig ut som jeg kommer til å gjøre. Kingston er dessuten etter det jeg forstår "bestevenner" med ASUS :thumbup:

Overklokking blir moderat, og jeg vet ikke om jeg kommer til å presse systemet noe særlig før jeg merker forskjell noe annet sted enn i benchmarks ;)

Det som er negativt er at RAM'en er ubekreftet 19/1 (i dag), så jeg gir Netshop ut dagen og ser om det skjer noe. Hvis ikke kjøper jeg kanskje komponentene separat, og da skal jeg vurdere forslaget ditt.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer selv et lignende oppsett, men har noen spørsmål. Er det noe særlig forskjell på A8N-SLI Deluxe og A8N-SLI? Så må jeg ærlig innrømme at jeg blir forvirret av alle de forskjellige typene med ram. Vet noen om en artikkel på nettet som gir en grei forklaring? :)

Lenke til kommentar

Må jo først si VELKOMMEN wonderwoman og martinp til forumet :thumbup:

Kjøp deg et 6800gt kort sånn i starten og når du har penger kjøper du nr 2

Virker fet, men kan det oppstå problemer med montering av denne PSU'en i samspill med resten av innmaten (i Lian Li 6070) da den er 2 cm lengre enn de fleste andre strømforskynere? Kan ikke tro det skal være det selv, men spør allikevel

Skulle ikke være noko prob ;) de 2cm ekstra er ingenting bare du ikke har en mini-tower eller barebone, men det har jo ikke du ;) har bestillt en sånn en jeg også og tror jeg blir fornøyd og med 520w så trenger du ikke å få deg ny i nærmeste fremtid ;) Må nesten komme med forslag til MSI K8N Diamond (SLI) eller Gigabyte sitt kort Gigabyte GA-K8NXP-9 er ikke SLI men er bra fordet TEST om det på HW i dag!

Beklager kan ikke skrive mer, må ordne noe håper du får flere svar raskt da :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg vurderer selv et lignende oppsett, men har noen spørsmål. Er det noe særlig forskjell på A8N-SLI Deluxe og A8N-SLI?

I Deluxe-utgaven får du iallfall med Dual RAID, Dual Gigabit LAN i tillegg til AI NET2, Silicon Image 3114R RAID controller (4 x Serial ATA med RAID0, 1, 0+1, og RAID5), MARVELL PCI Gbit LAN controller, TI 1394 kontroller med støtte for 2x 1394 porter, Post Reporter i Asus Special Features, en ekstra RJ45 på bakpanelet, dobbelt så mange S-ATA tilkoblinger og WinDVD Suite som bonus.

Vet ikke hvor mye av det du får BRUK for, men kortet koster jo ikke sååå mye mer enn standard-utgaven.

Lenke til kommentar

Må nesten komme med forslag til MSI K8N Diamond (SLI) eller Gigabyte sitt kort Gigabyte GA-K8NXP-9 er ikke SLI men er bra fordet TEST om det på HW i dag!

Hmmm... Jeg sitter litt mellom barken og veden. Gigabyte's GA-K8NXP-SLI er i skrivende stund ubekreftet hos Netshop i morgen. Jeg har på mange måter en god magefølelse for dette kortet. Samtidig er jo den nevnte pakkeløsningen med A8N-SLI Deluxe en bra deal.

Et oppsett jeg tenker på med utgangspunkt i Gigabyte's kort er:

Hovedkort: Gigabyte K8NXP-SLI

PSU: OCZ PowerStream 520W

CPU: AMD Athlon 64 3000+ "Winchester"

Kjøling: Arctic Cooling Freezer 64

RAM: OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 (særlig RAM er jeg usikker på, og setter pris på innspill!)

Skjermkort: POV GeFORCE 6800GT 256MB PCIe

Kjøling: Arctic Cooling NV Silencer 5

Harddisk: Wester Digital Raptor 74 GB S-ATA

Dette blir jo et noe dyrere system enn først tenkt, men har man lyst har man lov. Så får jeg heller tenke på alle øl-pengene jeg sparer når jeg sitter inne og leker meg med denne ;) Kommentarer til dette i forhold til oppsettet nevnt ovenfor?

Først og fremst er det Gigabyte-kortet versus Asus sitt jeg er interesert i å finne ut av. Og RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...