Gå til innhold

Problemer med en disk etter Windows reinstall

Anbefalte innlegg

Jeg formaterte idag en partisjon, og la inn WinXP istedenfor Win2000, og nå får jeg ikke brukt en av diskene mine.

Det har seg slik at disk manager i Windows ser den som 189GB Unallocated Space, men dette stemmer så alldeles ikke, da disken er delt opp i 2 partisjoner, som er nesten full. Jeg har faktisk fått bekreftet dette ved prøveversjon av forskjellige disk recovery program (de finner alle filene mine).

Da jeg ikke har annet enn prøveversjonen av et slikt program, så får jeg ikke hentet ut filene mine.

Noen som har vært borti samme problem? Jeg vil bare aktivere disken, uten å formatere eller hva svarte man må gjøre.

Tenkte at partition magic var bra for å fikse dette, men det får jeg ikke startet engang, får bare beskjed om at ez-drive på disken er korrupt, å må fikses før jeg går videre. Fantastisk siden jeg aldri har lagt inn noe DDO program i det hele tatt.

Alt virket jo når jeg hadde win2k, og jeg har ikke rørt denne disken i det hele tatt når jeg la inn XP. Formaterte bare andre disken.

post-62-1106101895_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva har CDFS med saken å gjøre? Disk I: er jo CD-rom'en min så det er vel riktig at filystemet der er CDFS.

Hva jeg tenkte på er nederst i bildet der du ser en disk med 189GB unallocated space, akkurat som om den er tom og klar for å få tilegnet en bokstav (F: f.eks)

Problemet er at disken er stappfull av info jeg gjerne vil ha tak i. Og jeg fatter og begriper ikke hvordan den helvettes windowsen klarte å mekke at den ble slik.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

har hatt problem med at windows XP ødelegger partisjoner under innstallering jeg også, men da den disken jeg installerte på, ikke en annen disk,

partition magic sa bare "BAD" til meg, men linux fdisk fiksa alt,

starta en linux live CD med fdisk (eller om du har en floppy med det så funker vell det også), starta fdisk, den leste disken slik den altid hadde vært og slik en skulle være, trykka på w (trur jeg det var, i alle fall den som skriver partisjonsinfo), og reboota, alt var tilbake og funka, filene var der også... kanskje ikke helt trygt, men har prøvd det en par ganger og funka hver gang...

Lenke til kommentar

søkte litt på det der live cd greierne, men det ser ikke så enkelt ut, linux blir for vanskelig.

Ingen som vet av noe win program annet en partition magic jeg kan bruke? Jeg vet at infon er på disken enda, for diverse recovery software finner alt (hvorfor får de kontakt med disken, men ikke Win forresten?)

Lenke til kommentar

Hei...

Jeg sitter med akkurat samme problemet selv.

Skulle reinstallere windows på c:\ , da det var gjort fikk jeg plutselig ikke tilgang på E:\ (og denne er selvfølgelig stappfull)

Diskbehandling finner den, men for å få den til å funke igjen kan det virke som om jeg må formatere den. Noe jeg ikke er helt keen på å gjøre....

Merk: Diskbehandling forteller meg at DISK 1(E:) er dynamisk og ekstern??? Det stemmer ihvertfall ikke at den er ekstern???

Noen som har opplevd dette før og kan hjelpe oss....

På forhånd takk¨

Pistolpete

Endret av pistolpete
Lenke til kommentar
Diskbehandling finner den, men for å få den til å funke igjen kan det virke som om jeg må formatere den

Du trenger SP1 for store disker (over 120 eller noe) med XP.

tro meg, hadde det vært så simpelt så ville jeg ikke ha postet her. Jeg har service pack 2, og ut ifra bildene så ser du at disken fungerer, det er bare windows som mener den er tom, uten filsystem og klar for formatering, når jeg VET at det finnes tonnevis med filer innpå der som jeg ville ha.

Men jeg måtte bare formatere og mistet bilder for det siste året, litt synd, men jeg har nå lært at jeg må ta backup av ting på andre disker enn den du reinstallerer windows på nå da. (takk Bill Gates, for dette fantastiske systemet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...