bfisk Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Hvorfor? Fordi 16-åringer som har gått på "mopedføreropplæring", altså i praksis møtt opp til en time eller fem, og fått par-tre timers totalt urealistisk kjøreopplæring (når man kjører 4-5 av gangen med disse gule vestene så stopper jo folk og er oversnille i trafikken), ikke har den erfaringen som tilsier at de skal få lov å kjøre fortere. Lenke til kommentar
OleJohnny15 Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 I forhold til svenskene er det lyshastighet. De får bare lov til å kjøre i 35km/t! Men de har jo A-traktor da... Lenke til kommentar
TDK Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Hvorfor? Fordi 16-åringer som har gått på "mopedføreropplæring", altså i praksis møtt opp til en time eller fem, og fått par-tre timers totalt urealistisk kjøreopplæring (når man kjører 4-5 av gangen med disse gule vestene så stopper jo folk og er oversnille i trafikken), ikke har den erfaringen som tilsier at de skal få lov å kjøre fortere. Akkurat! Der har dere som klager svaret! MANGELFULL opplæring. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Er det ikke sånn at en nå har ansvaret selv for å plombere mopeden? Hørte om en som hadde kjøpt moped som gikk for fort og fikk bot selv om han ikke hadde trimmet den... Trimming av mopeder så de blir sterkere og får en akseptabel toppfart er ok... Men husk at de tøffingene som setter på maks trim gjærne skal tøffe seg mye og overgår allt som er av innbilte ferdigheter i dette.. Husk at moped lappen er noe du får. Opplæringen er ikke nevneverdig en gang... Det er mer farlig med en moped i 90 enn en i 45 uansett hvordan du tolker det... Fordi: 1. lavere hastigheter gir høyere reaksjons tid, 2.kortere bremselengde 3. Du oppfattes mye før i trafikken 4. Du oppfattes som en svak trafikant og vil bli tatt mer hensyn til enn om du har en bils fart. 5. Newtons lover. Veigrep friksjon osv.. 6. Mange mopeder er ikke solide nok mtp bremser dempere lys osv til å kunne doble hastigheten.. 7. Ved høyere fart må en handle raskere, handle raskt krever at en leser trafikkbildet raskere forutser osv.. For å gjøre dette må en ha noe de fleste mopedister ikke har, nemlig erfaring. Er mange flere grunner gidder ikke nevne de. Sa selv det samme da jeg var ung og kjørte trimma tsx... For all del er ikke mot det... Sier bare at det faktisk er mer farlig! Det dere sier er jo at det er farligere å sykle pga lav hastighet enn å kjøre moped i 90... Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Hvorfor? Fordi 16-åringer som har gått på "mopedføreropplæring", altså i praksis møtt opp til en time eller fem, og fått par-tre timers totalt urealistisk kjøreopplæring (når man kjører 4-5 av gangen med disse gule vestene så stopper jo folk og er oversnille i trafikken), ikke har den erfaringen som tilsier at de skal få lov å kjøre fortere. Akkurat! Der har dere som klager svaret! MANGELFULL opplæring. Men nå er det slik at jeg som har mopedlappen, kan sammen med en som er over 25 år og har hatt billappen i minst 5 år, sette meg inn i bilen og dure ut på motorveien der det går i 90 km/t. Jeg har ikke hatt noe mer opplæring for å kunne det enn mopedopplæringen. Bare sånn for å sette ting på spissen. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Hvorfor? Fordi 16-åringer som har gått på "mopedføreropplæring", altså i praksis møtt opp til en time eller fem, og fått par-tre timers totalt urealistisk kjøreopplæring (når man kjører 4-5 av gangen med disse gule vestene så stopper jo folk og er oversnille i trafikken), ikke har den erfaringen som tilsier at de skal få lov å kjøre fortere. Akkurat! Der har dere som klager svaret! MANGELFULL opplæring. Men nå er det slik at jeg som har mopedlappen, kan sammen med en som er over 25 år og har hatt billappen i minst 5 år, sette meg inn i bilen og dure ut på motorveien der det går i 90 km/t. Jeg har ikke hatt noe mer opplæring for å kunne det enn mopedopplæringen. Bare sånn for å sette ting på spissen. Hva er det du driver med når du kjører med en over 25 da? Er ikke nettop det opplæring? Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 5. mars 2005 Del Skrevet 5. mars 2005 Hvorfor? Fordi 16-åringer som har gått på "mopedføreropplæring", altså i praksis møtt opp til en time eller fem, og fått par-tre timers totalt urealistisk kjøreopplæring (når man kjører 4-5 av gangen med disse gule vestene så stopper jo folk og er oversnille i trafikken), ikke har den erfaringen som tilsier at de skal få lov å kjøre fortere. Akkurat! Der har dere som klager svaret! MANGELFULL opplæring. Men nå er det slik at jeg som har mopedlappen, kan sammen med en som er over 25 år og har hatt billappen i minst 5 år, sette meg inn i bilen og dure ut på motorveien der det går i 90 km/t. Jeg har ikke hatt noe mer opplæring for å kunne det enn mopedopplæringen. Bare sånn for å sette ting på spissen. Vel, når du kjører moped er det du som har ansvaret hvis noe skulle skje. Når du driver privat øvelseskjøring, er det ledsageren som har ansvaret hvis noe skulle skje. Altså vil neppe ledsageren slippe deg ut på motorveien, om i det hele tatt i trafikken, dersom han eller hun ikke kan gå god for dine kvaliteter. Lenke til kommentar
TDK Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Hvorfor? Fordi 16-åringer som har gått på "mopedføreropplæring", altså i praksis møtt opp til en time eller fem, og fått par-tre timers totalt urealistisk kjøreopplæring (når man kjører 4-5 av gangen med disse gule vestene så stopper jo folk og er oversnille i trafikken), ikke har den erfaringen som tilsier at de skal få lov å kjøre fortere. Akkurat! Der har dere som klager svaret! MANGELFULL opplæring. Men nå er det slik at jeg som har mopedlappen, kan sammen med en som er over 25 år og har hatt billappen i minst 5 år, sette meg inn i bilen og dure ut på motorveien der det går i 90 km/t. Jeg har ikke hatt noe mer opplæring for å kunne det enn mopedopplæringen. Bare sånn for å sette ting på spissen. Orker ikke å gjenta hva de to overnevnte skrev, men poenget er der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå