-=CH=- Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Hvorfor plomber de mopedene når dem kommer til norge? De er jo beregnet for mye mer fart en 45 km/t Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 fordi mopeder i norge ikke har lov til å gjøre mer enn 45 kmt Lenke til kommentar
j0k3r Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Fordi norge suuger!! Er trafikkfarlig å kjøre MED plomber, ikke uten... Lenke til kommentar
Kim64 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 det er som de andre sier at det ikke er lov å kjøre raskere i norge med moped men hvis du kjøper en som er av en litt eldre årgang, som f.eks tsx så går dem lovlig i 60, men du har ikke lov til å kjøre over 45 da Lenke til kommentar
Rykende_Kaffe Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 det er som de andre sier at det ikke er lov å kjøre raskere i norge med moped men hvis du kjøper en som er av en litt eldre årgang, som f.eks tsx så går dem lovlig i 60, men du har ikke lov til å kjøre over 45 da var det ikke 50 før a? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 De virkelig gamle (les: Tempo Corvette 1989) får du fint opp i 60-65 km/h. Så gamle er det ikke farts-sperre på, men maks HK. Lenke til kommentar
Kim64 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 det er som de andre sier at det ikke er lov å kjøre raskere i norge med moped men hvis du kjøper en som er av en litt eldre årgang, som f.eks tsx så går dem lovlig i 60, men du har ikke lov til å kjøre over 45 da var det ikke 50 før a? som chrisege sier, det var regler på antall hk før tror det var 3 hk maks Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 det er som de andre sier at det ikke er lov å kjøre raskere i norge med moped men hvis du kjøper en som er av en litt eldre årgang, som f.eks tsx så går dem lovlig i 60, men du har ikke lov til å kjøre over 45 da var det ikke 50 før a? som chrisege sier, det var regler på antall hk før tror det var 3 hk maks Tror det var 3HK lærere min sa (tok moped-lappen like før jul) Lenke til kommentar
Johnx Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Det koster 4200 kr for å bli tatt for å kjøre moped uten plombering Livsfarlig å kjøre moped med plomme, den sliter værtfall i oppoverbakkene! Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Jepp, man greier ikke å følge trafikken de fleste steder med en plombert moped, noe som resulterer med at alle bilene kjører forbi deg, gjerne i svinger og andre steder man absolutt ikke burde kjøre forbi. Veldig likt som gamle folk og de med det hjertet på hjul i bakruta, de ligger alltid 10-20 km under fartsgrensen, veldig trygt for dem selv, men de skaper en masse frustrasjon og farlige situasjoner for andre Lenke til kommentar
guge Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 det er som de andre sier at det ikke er lov å kjøre raskere i norge med moped men hvis du kjøper en som er av en litt eldre årgang, som f.eks tsx så går dem lovlig i 60, men du har ikke lov til å kjøre over 45 da var det ikke 50 før a? som chrisege sier, det var regler på antall hk før tror det var 3 hk maks Tror det var 3HK lærere min sa (tok moped-lappen like før jul) Når jeg hadde moped på siste del av 80-tallet var det 2.5 HK som var maks. Jeg hadde en Yamaha DT50 MKII. Den hadde samme ramme, bremser, fjæring o.a. som lett-MC'en DT80. Derfor stod det i vognkortet mitt at jeg kunne ha med 125 kg baggasje! Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hm. Nå er det jo sånn da karer: Hvis dere ikke liker at mopeden ikke klarer mer enn 45 km/t kan dere simpelthen la være å kjøre moped. Hvis dere derimot velger å trimme/fjerne plombering for å kunne kjøre fortere, bryter dere loven. Og det koster penger og andre ubehageligheter. Sånn er realitetene. T'Weed Lenke til kommentar
V-by Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hm. Nå er det jo sånn da karer: Hvis dere ikke liker at mopeden ikke klarer mer enn 45 km/t kan dere simpelthen la være å kjøre moped. Hvis dere derimot velger å trimme/fjerne plombering for å kunne kjøre fortere, bryter dere loven. Og det koster penger og andre ubehageligheter. Sånn er realitetene. T'Weed spørs det, spørs hvor du bor, noen steser er purken dumme som brød. en kompis vart stoppa på en blodtrimma ts-50 og den så ut som en dass, så en dag da hav vart stoppa så det de reagerte på var det digre crossdekket bak og at begge jul lagrene og styrelagrene hadde gått, og at baklykta var borte.. han fikk ikke noe beskjed om trimmen, de bare klypte skiltet og sa at han skulle komme ned på biltilsynet når han hadde fiksa det det sier da litt.. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Joda, noen av lovens håndhevere er sikkert av variabel standard, som i alle yrkesgrupper. Det er imidlertid fremdeles ulovlig å trimme for gatebruk, og det koster fremdeles en god slump penger. Noen har fedre/mødre med uutømmelig lommebok, andre har det ikke. Noen har til og med fedre/mødre som er opptatt av at poden/podinnen forholder seg til lover og regler på en akseptabel måte, mens andre kan ha foreldre som selv forholder seg noe lemfeldig til lovverket og dets natur. Tingenes (oppleste og vedtatte) tilstand er nå en gang slik at mopeder kan ha en lovlig toppfart på 45 km/t. T'Weed Lenke til kommentar
StoreStå Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Noen mopedister har rett og slett ikke kontroll med sykkelen i mer enn 45 km/t Lenke til kommentar
remzy Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 det er som de andre sier at det ikke er lov å kjøre raskere i norge med moped men hvis du kjøper en som er av en litt eldre årgang, som f.eks tsx så går dem lovlig i 60, men du har ikke lov til å kjøre over 45 da var det ikke 50 før a? som chrisege sier, det var regler på antall hk før tror det var 3 hk maks Dette var som sagt før... I den gode gamle tiden da det faktisk var Norge som bestemte hva som skulle kjøre på norske veier. Nå har vi, pga EØS-regler forpliktet oss til å ha samme regelverk som bortimot hele EU har på 50ccm'ere. Dette betyr at i butikkene i norge selger de noe som heter EU-mopeder, som kan gå max 45Km\h på horisontal veg, og ikke har noen spesielle regler på effekt. Husk at flere scootermodeller har 5-6Hk originalt. (Selv om mange ikke regner de som ordentlige mopeder så har de samme regler...) Men hvis det skulle vært f.eks 8Hk på en girmoped, måtte den vært giret sånn at du hadde fullt turtall i 6-gir ved 45Km/h. Dette er imidlertid ikke så bra(!) for motor... Derfor har de fleste girmopeder isteden høy giring i forhold til effekt, sånn at ikke motoren skal klare å gå mer enn 45Km/h. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg vil påstå at mopeder som går i 45 km/t skaper flere farlige situasjoner enn mopeder som går i 60 km/t. Hater virkelig "sinkene" i rushet om morgenen, ingen kan nekte på at de skaper problemer når rushet normalt har en hastighet på 90 km/t. Drittmopeder! Lenke til kommentar
mariusN Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 trimm i vei, klampen i bånn! så lenge du kjører fort blir du ikke påkjørt bakfra!? Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 9. februar 2005 Del Skrevet 9. februar 2005 Dagens fornuftige.. Lenke til kommentar
Junk3r Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 (endret) De virkelig gamle (les: Tempo Corvette 1989) får du fint opp i 60-65 km/h. Så gamle er det ikke farts-sperre på, men maks HK. 65km/h Var vel litt drøyt på en gammel corvette da! Endret 4. mars 2005 av Junk3r Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå