Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lav fart til oss


-=CH=-

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at alle de som kjører bil skal få passere oss på vegen, vi som kjører moped. Hvorfor er det slik at de som har bil skal sette livet vårt i fare med farlige forbikjøringer bare fordi vi sitter på en plombe hau?

 

 

 

 

Vær med og demonstrer med og kjøre i ca 10 km/t en hel dag, med skilt på ryggen "Norsk Ungdom for trimming". få med dere venner, kjente, en hver som du ser med moped. så lager vi norges største demonstrasjon.

 

Når? Det vil bli postet på denne posten senere en gang. må ha litt planlegging først

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom aldersgrensen for mopedlappen hadde vært 18 år, hadde jeg vært enig.

 

Dumdristige 16-åringer som kjører forbi en med moped på riksveier er ikke ønskelig. Dette er en av de minst trafikksikre fremkomstmidlene som er. Mopedførerne bør holde seg unna riksveier og større veier til de er fylt 18 og dermed kan ta førerkort for større kjøretøy.

Endret av Pinglebolle
Lenke til kommentar

En slik latterlig demostrasjon vil ikke gjøre annet enn at du risikerer livet ditt enda mer fordi en forbannet bilist klikker på deg.

 

 

Moped er ikke ment for noe annet enn et transportmiddel for korte strekninger i nærmiljøet. Hele opplæringen baserer seg på dette også, den er jo en vits som egentlig ikke burde kvalifisert til noe som helst.

Lenke til kommentar

Nå en billist kjører forbi en moped, setter billisten altid en risiko for sjoføren av mopeden. si det kommer en bil i motsatt kjørebane så må den bilen som er i ferd med og kjøre forbi deg, svinge inn igjen. og da kansje treffe mopeden. hadde fartsgrensa på mopeder vert 65 så hadde dette ikke vert noen problem.

Lenke til kommentar

Først, uten å argumentere mot kjernen i synspunktene dine, må jeg få påpekte at å kjøre i 10 km/t ikke er uten risiko, og vil utvilsomt føre til farlige trafikksitiasjoner - idet de aller fleste skulle greie å kjøre forbi en moped. Dermed oppnår du kun det motsate, hvilket er både paradoksalt og ironisk.

 

Myndighetene har muligens strenge trafikkregler, men skal du altså bryte disse lovene og sette andres liv i fare for å legalisere kjøring på over 40 km/t? Det finnes bedre metoder.

Lenke til kommentar
Nå en billist kjører forbi en moped, setter billisten altid en risiko for sjoføren av mopeden. si det kommer en bil i motsatt kjørebane så må den bilen som er i ferd med og kjøre forbi deg, svinge inn igjen. og da kansje treffe mopeden.

Dersom du holder fartsgrensen og kjører på de veier en mopedfører skal, ser jeg ingen grunn til at bilister må benytte forbikjøring. Holder du IKKE fartsgrensen, har du intet på den veien å gjøre. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Nå en billist kjører forbi en moped, setter billisten altid en risiko for sjoføren av mopeden. si det kommer en bil i motsatt kjørebane så må den bilen som er i ferd med og kjøre forbi deg, svinge inn igjen. og da kansje treffe mopeden.

Dersom du holder fartsgrensen og kjører på de veier en mopedfører skal, ser jeg ingen grunn til at bilister må benytte forbikjøring. Holder du IKKE fartsgrensen, har du intet på den veien å gjøre. Så enkelt er det.

hvis jeg skal fra a - b så må jeg kjøre på veier der alle kjøretøy kjører. den enenste plassen mopeder ikke hører hjemme, er på motorvei a eller b. og der kjører de 80-100 km/t. Og de andre veiene jeg skal holde meg vekke fra er private veier, eller veier som sier noe om kjøringen i den

Lenke til kommentar
Nå en billist kjører forbi en moped, setter billisten altid en risiko for sjoføren av mopeden. si det kommer en bil i motsatt kjørebane så må den bilen som er i ferd med og kjøre forbi deg, svinge inn igjen.
Samme gjelder ved forbikjøring av gående, sykkelister og andre biler, så mopeden er ikke unik i denne sammenhengen. Husk at enhver bilfører vurderer forbikjøringen av kjøretøyet/gående forran seg, utfra bla. hastighet, møtende trafikk og sikt.

Er ikke alle bilister som er like dyktige med dette, men poenget er at mopeder ikke er den ene det går ut over.

 

hadde fartsgrensa på mopeder vert 65 så hadde dette ikke vert noen problem.
Hvorfor det?

Samme problemet kommer til å oppstå i 80, 90-sonene, bare at konsekvensene er mye verre.

Ta f.eks. å bli forbikjørt av et vogntog som ligger i 90, og mopeden i, la oss si 65. Enten blir mopeden sugd inn under hengeren eller så blåser den over på motsatt kjørefelt når vogntoget har passert....der venter kanskje en møtende bil? Hvem hvet...

 

Hvorfor er det slik at alle de som kjører bil skal få passere oss på vegen, vi som kjører moped
kjørte selv opp til mopedlappen en gang i tiden, i boka stod det ettertrykkelig at bilister og andre kjøretøy som kan holde en høyere fart enn deg selv, skal slippes forbi. En mopeds plassering på veien, skal være på veiskulderen.
Lenke til kommentar

Ser ofte daukjørte mopeder kjøre rundt i 30km\t på vegar med 70 og 80 km\t grense. Forståelig at bilister blir irritert, spesielt når mopedisten har 30 bilar bak seg og ikkje kjører til sida ved ein busstopp.

 

Lastebiler\vogntog i høg fart er livsfarleg for små og lette mopeder med 16 år gamle sjåfører.

 

Tok lappen på skulen, og fleire av dei som fekk den kunne ikkje kjøre moped. Alt dei hadde gjort var å kjøre litt scooter. På teoriprøven hadde me ikkje tilsyn, så alle kunne jukse. Med andre ord, det er mopedister på veien som ikkje burde vært der, om dei i tillegg skulle kjøre fortare så hadde det gått den veien høna sparker.

Lenke til kommentar
kjørte selv opp til mopedlappen en gang i tiden, i boka stod det ettertrykkelig at bilister og andre kjøretøy som kan holde en høyere fart enn deg selv, skal slippes forbi. En mopeds plassering på veien, skal være på veiskulderen.

Dette er ikke riktig (her gjøres det like mange farlige feil som blandt dem som trimmer), man skal overhodet ikke fremprovosere forbikjøringer der det ikke er forsvarlig å kjøre forbi, og kjører man på veiskulderen i 45-50 km/t i på vei med fartsgrense på 60+er det netopp det man gjør. Jeg har selv flere ganger opplevd å kjøre bak mopeder som har lagt seg nesten helt på hvitstripen og vinket meg forbi midt i en sving. Selv om mopeden kjører i 45-50 og bilen i 60-70 bruker man et par hundre meter på å kjøre forbi. Plasseringen skal være midt i kjørebanen så lenge det ikke er helt sikkert å kjøre forbi.

Lenke til kommentar

Så mopedistene skal leke tyttebærpoliti for bilistene og avgjøre når det er safe å kjøre forbi ?

 

..Hold dere til høyre i vegbanen, der dere hører hjemme i 45 km/t.

 

Så får heller de med LANGT bedre trafikkunskaper enn en 16 årig vinglete mopedfører avgjøre når det er mulighet for forbikjøring.

 

Tok mopedførerbevis jeg også engang, tenker tilbake på det som en stor VITS.

 

16 åringer med mopedlappen er ikke skikket til å kjøre noe fortere enn 45 km/t og takk pris for at de ikke for lov heller. Har sett utrolig mye idiotkjøring av 16 åringer.

Lenke til kommentar
Så mopedistene skal leke tyttebærpoliti for bilistene og avgjøre når det er safe å kjøre forbi ?

 

..Hold dere til høyre i vegbanen, der dere hører hjemme i 45 km/t.

 

Så får heller de med LANGT bedre trafikkunskaper enn en 16 årig vinglete mopedfører avgjøre når det er mulighet for forbikjøring.

 

Tok mopedførerbevis jeg også engang, tenker tilbake på det som en stor VITS.

 

16 åringer med mopedlappen er ikke skikket til å kjøre noe fortere enn 45 km/t og takk pris for at de ikke for lov heller. Har sett utrolig mye idiotkjøring av 16 åringer.

Jepp, og på grunn av teite regler så skal vi utsettes for fare, ved at vi inviterer bilister til å kjøre fordi omtrent hvor som helst. Vi er avhengige av rømningsveier vi også.

Lenke til kommentar

Vet det er mange 16 åringer som kjører som noen tullinger, men en moped i 45 i en 60-70 sone er traffik farligt etter mitt syn. Nå bor jo jeg i spania der jeg selv kjører på scooter, men disse er ikke plombert originalt og litt småtrimming er det lett opp i 140-150km/t :) mange vil sikkert si at det er uansvarligt, men scootere (hvertfall Aprilia og yamaha Aerox) er levert fra frabrikken beregnet på 120km/t orig. (hvertfall de som selges her) så de tåler farten. Men det er ikke sikkert sjåføren tåler det. Men jeg hadde aldri kjøpt moped i Norge.hadde heller kjøpt lettmotorsykkel . Men det diskuteres jo hele tiden om scootere skal få gå fortere en 45km/t i Norge. Jeg håper hvertfall den grensa blir satt til 60. Men ikke så høyt som her i spania. Hadde sikkert halve Norges ungdom død på veien.

 

Edit: Og nei..jeg kjører ikke fort hele tiden, jeg kjører trafikk sikkert. Og det er høyere en 45km/t. for spanjoler blir fort sure av kø. Og jeg har aldri forårsaket en. ;)

Endret av Erik_s
Lenke til kommentar

Fartsgrensen på moped burde bli satt opp til 60 km/t slik at vi iallfall kan holde følge med bilene på de fleste veiene. Opplæringen har også blitt ganske god så jeg er helt FOR denne demonstrasjonen. Men uansett... hvorfor ikke ta lett lappen? La oss si at lett lappen koster 12.000, mens moped lappen koster 6000. Du har trimma mopeden din for 5000 og blir tatt i 70 i 60 sona. 10 km/t over er vel rundt 2- 3000 i bot så ser de at du har trim .. da blir det bot på 5000 pluss at du må levere inn trim delene dine. Da har du tapt 13.000, og da kan du bare tenke etterpå at de pengene kunne du brukt på lett lappen og slippi å betalt 13.000 rett ut av vinduet. Så er du en fartsfrik som liker å kjøre fort så kan du ta lett lappen og kjøre i 90/100 lovlig. Dessuten om du har lett sykkel så er det ikke nødvendig å trimme dem.

Lenke til kommentar
Vet det er mange 16 åringer som kjører som noen tullinger, men en moped i 45 i en 60-70 sone er traffik farligt etter mitt syn.  Nå bor jo jeg i spania der jeg selv kjører på scooter, men disse er ikke plombert originalt og litt småtrimming er det lett opp i 140-150km/t  :)

Tillat meg:

 

 

HAHAHAHAHAHAHAHA!

 

 

150 kilometer på slette skjer ikke med moped.

De heftigste sylinderene utelater vi, racingsylindre som det må skiftes stempel på etter noen timer. Men, noe av den råeste trimmen som finnes til vanlig bruk, Simonini til AM6, 90cc med langslagsveiv, du får ikke den opp i 150 engang.

 

Det råeste jeg har hørt, målt med GPS er 142 kilometer i timen, på en Motorhispania RX med Top Performance fulltrim, i nedoverbakke i en tunnell tror jeg det var.

 

Drøm videre. Med litt småtrimming får man noe under 100km/t. Avhengig av motoren. Da med effektanlegg, dyse og drev skiftet.

 

EDIT: Linjeskift er kult. :ermm:

 

Nicklas: Det kan hende de beslaglegger trimmen, men du skal ha den tilbake, det er bare å be om det.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Vet det er mange 16 åringer som kjører som noen tullinger, men en moped i 45 i en 60-70 sone er traffik farligt etter mitt syn.  Nå bor jo jeg i spania der jeg selv kjører på scooter, men disse er ikke plombert originalt og litt småtrimming er det lett opp i 140-150km/t  :)

Tillat meg:

 

 

HAHAHAHAHAHAHAHA!

 

 

150 kilometer på slette skjer ikke med moped.

 

De heftigste sylinderene utelater vi, racingsylindre som det må skiftes stempel på etter noen timer.

 

Men, noe av den råeste trimmen som finnes til vanlig bruk, Simonini til AM6, 90cc med langslagsveiv, du får ikke den opp i 150 engang.

 

Det råeste jeg har hørt, målt med GPS er 142 kilometer i timen, på en Motorhispania RX med Top Performance fulltrim, i nedoverbakke i en tunnell tror jeg det var.

 

Drøm videre. Med litt småtrimming får man noe under 100km/t. Avhengig av motoren. Da med effektanlegg, dyse og drev skiftet.

Hmm.. Vis du vet det så leveres Aprilia 50cc scooterne originalt 120km/t fra frabrikken. Og Yamaha Aerox er et vidunderbarn og trimme. Jeg har den selv og en kamerat har den. begge går ca. 150km/t. har målt med gps og på speedometeret står det 120km/t og nåla går nesten helt bort til null igjen.

Jeg sier ikke at du ikke skal tru på det. Men nå er jo desse to nesten bare trimdeler. Begge er trimmet for 24'000 norske kroner. Så det er fult muligt.

og i spania er det lov :) men jeg innrømmer at "litt småtrimming" ble feil :p

og du lurer vel på "hvem i ****** bruker 24'000.- kroner på trimming av den scooter" . Vel kan si det slik at jeg kjøpte den av en kamerat for 11'000.- han er dog millioner.(familien)

Endret av Erik_s
Lenke til kommentar
Hmm.. Vis du vet det så leveres Aprilia 50cc scooterne originalt 120km/t fra frabrikken. Og Yamaha Aerox er et vidunderbarn og trimme. Jeg har den selv og en kamerat har den. begge går ca. 150km/t. har målt med gps og på speedometeret står det 120km/t og nåla går nesten helt bort til null igjen.

Jeg sier ikke at du ikke skal tru på det. Men nå er jo desse to nesten bare trimdeler. Begge er trimmet for 24'000 norske kroner. Så det er fult muligt.

og i spania er det lov  :) men jeg innrømmer at "litt småtrimming" ble feil  :p

Reis et annet sted med løgnene dine. En 50cc går ikke i 120km/t uplombert.

 

Forresten, jeg vil høre hva slags trim du har. List opp alt som er gjort, inkludert modifikasjoner på sylinder o.l.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Hmm.. Vis du vet det så leveres Aprilia 50cc scooterne originalt 120km/t fra frabrikken. Og Yamaha Aerox er et vidunderbarn og trimme. Jeg har den selv og en kamerat har den. begge går ca. 150km/t. har målt med gps og på speedometeret står det 120km/t og nåla går nesten helt bort til null igjen.

Jeg sier ikke at du ikke skal tru på det. Men nå er jo desse to nesten bare trimdeler. Begge er trimmet for 24'000 norske kroner. Så det er fult muligt.

og i spania er det lov  :) men jeg innrømmer at "litt småtrimming" ble feil  :p

Reis et annet sted med løgnene dine. En 50cc går ikke i 120km/t uplombert.

Og da spør jeg..Hva vet du om det?? Jeg har kjørt den og det tar riktig nok laaaang tid for og opnå den hastigheten. Men den gjør det. En yamaha Aerox går originalt 80km/t. Men som sagt..tro hva du vil. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...