ADT Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Heisann! Jeg har kjøpt èn brikke, "XMS4400 CL2,5", fra corsair. Denne skulle visstnok være kjempegod, men er den overkill for systemet mitt (socket A)? er det CPU som holder det tilbake? HW er i signatur, men for øyeblikket kjører jeg 220X10 og 1:1 på RAM (dvs. 440Mhz) og 2-2-2-5 timings (kan ikke kjøre på de 550MHz som minne er spesifisert til pga. HK) 1.) Får jeg den båndbredden jeg burde ha? 2.) Ville jeg fått bedre score med to av disse brikkene i dual channel? Takker for svar Endret 25. januar 2005 av ADT Lenke til kommentar
JimRamse Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) Hvis det er en Sandra test du har kjørt, så er det for lavt ja. Bør ha over 6000 ihvertfall, hvis du da kjører dual channel. Men synes det virker rart at du klarer 220FSB med cl.2 -2 - 2 -5 med de brikkene. Det er høyere enn man pleier å komme. Med så stramme timings, pleier man ikke å komme over 210FSB med de brikkene. Anbefaler deg å laste ned CPU-Z å sjekke i Windows hva RAM brikkene dine virkelig går på. gi feedback etter dette er gjort, så skal vi nok finne feilen / problemet Så du kjørte single channel nå, da stemmer det nok. Har aldri testet dette selv, men du skal få endel lavere score da enn med dual channel. Endret 25. januar 2005 av JimRamse Lenke til kommentar
ADT Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 hehe, er ganske driven med overklokking, og jeg vet nøyaktig hvilken hastighet RAM-brikkene kjører på, og ja, ble litt overrasket selv. Jeg får det nye 939 systemet mitt i posten i morgen, får håpe båndbredden øker litt da, men kjører som sagt kun med èn RAM-brikke. Kan ta et screenshot i morgen av hastighetene jeg nevnte, men blir muligens heller en høy hastighet med høye timings om jeg kjører 1:1. Får et MSI K8N NEO2 og en 3200+ "winnie" Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 (endret) hehe, er ganske driven med overklokking, og jeg vet nøyaktig hvilken hastighet RAM-brikkene kjører på, og ja, ble litt overrasket selv. Jeg får det nye 939 systemet mitt i posten i morgen, får håpe båndbredden øker litt da, men kjører som sagt kun med èn RAM-brikke. Kan ta et screenshot i morgen av hastighetene jeg nevnte, men blir muligens heller en høy hastighet med høye timings om jeg kjører 1:1. Får et MSI K8N NEO2 og en 3200+ "winnie" Hvis du har Socket A nå så er 3200 i Sandra helt normalt, selv i dual channel. På 939 vil du derimot få rundt 6000 Endret 25. januar 2005 av C4STOR Lenke til kommentar
siggen7 Skrevet 25. januar 2005 Del Skrevet 25. januar 2005 hehe, er ganske driven med overklokking, og jeg vet nøyaktig hvilken hastighet RAM-brikkene kjører på, og ja, ble litt overrasket selv. Jeg får det nye 939 systemet mitt i posten i morgen, får håpe båndbredden øker litt da, men kjører som sagt kun med èn RAM-brikke. Kan ta et screenshot i morgen av hastighetene jeg nevnte, men blir muligens heller en høy hastighet med høye timings om jeg kjører 1:1. Får et MSI K8N NEO2 og en 3200+ "winnie" Hvis du har Socket A nå så er 3200 i Sandra helt normalt, selv i dual channel. På 939 vil du derimot få rundt 6000 Normalt på socket A. På S939 i dual-channel kan du vente minst 7000MB/s OC. Kanon RAM Corsair 4400C25 Lenke til kommentar
ADT Skrevet 25. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2005 Nå gleder jeg meg ENDA mer til i morgen Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 (endret) En AthlonXP med 400FSB har maks teoretisk 3200MB/s overføring. Selv med dual-channel oppsett. Selv med DDR10.000 i quad-konfig. vil du maks kunne trykke 3200MB/s gjennom FSB. Med 220MHz FSB vil teoretisk kunne klare 3520MB/s. Dog vil man alltid ligge litt under teoretisk. Husk; ingenting er sterkere enn det svakeste leddet. EDIT: I tillegg bør det nevnes at AthlonXP, Athlon64/FX/Opteron er mer glade i lav latency mot minne enn pervers båndbredde. Bare se på forskjellen mellom Athlon64 i s754 og s939 format... latterlig liten forskjell selv med dobling av båndbredde. Så inntil du kjøper deg Pentium 4, så skal du bry deg mer om latency enn båndbredde Endret 26. januar 2005 av ufo Lenke til kommentar
ADT Skrevet 26. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2005 hittil har jeg jo en helsikes lav latency på en høy hastighet (440Mhz) så det blir artig med 939 oppsettet jeg holder i hånden nå! (er på skolen dessverre...) men senere i dag blir det testings Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå