Gå til innhold

Problemer: s939-maskin med MSI K8N Neo2 g54 Plat.

Anbefalte innlegg

Jeg har testet med et annet skjermkort også. Det hjalp heller ikke.

Formatere når RAMmen er ok. :thumbup:

Er det ingen som leset litt i andre tråder såpass man finner ut at man må formatere etter å ha drevet og chrashshshet??

Eh, nei..

Stemmer dette? Virker ikke helt logisk for min del da.

Er jo ikke som om windows har noen "driver" for RAM som sier hvordan den skal brukes. Det er jo BIOS som bestemmer alle egenskaper for RAMen. Har man endret der burde det være greit liksom tenkte jeg..

Sånn det fungerte på nForce2 hvertfall. Hadde problemer med ustabilitet og det var nok å endre i BIOS da. Enda Windows var lagt inn lenge før jeg hadde endret og dermed var Windows lagt inn da RAM hadde helt andre settings.

Men for all del, ting forandrer seg jo. Men jeg HÅPER på en måte at du ikke har rett, for da er det jo SYKT vanskelig å teste slike ting. Kan jo blir nødt til å legge inn Windows dusinvis av ganger da.

Uansett. Kan du bekrefte det du sa med sitater eller linker?

Andre som kan bekrefte det han sa også?

btw: Jeg skjønner man må formatere etter å ha krasjtestet det meste, men når det bare er RAM det er snakk om da?

*tilbake til sofaen litt igjen før ryggen og hodet tar livet av meg*

Endret av Lone*Desert-Fish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du satt timingsen på ramen din eller står de på auto?
Nei, bruk BY SPD (hvis du har valget)

Sett dem til 2.5-3-7-3, og prøv 2T.

Og hvis man plages bruker man heller 3-6-6-6-12 (ihvertfall så pass man er sikker)

Man må kjøre CPU og RAM så sakte (slakkt) at man kan få en sikker Windowsinstallasjon. Elers sitter man i en evig rundans, blir surere og surere og ødlegger en kjekk hobby.

Lenke til kommentar
Det er jo BIOS som bestemmer alle egenskaper for RAMen.

Egenskapene til RAM blir bestemmt (lagt inn) på fabrikken. RAM med gode egenskaper kjennetegnes ofte ved at de er rådyre.

Sånn det fungerte på nForce2 hvertfall. Hadde problemer med ustabilitet og det var nok å endre i BIOS da.

Nå har du en AMD-prosessor (s939) som har innebygget minnekontroller så det er egentlig den du må tilfredstille med RAMmen.

Uansett. Kan du bekrefte det du sa med sitater eller linker?

Andre som kan bekrefte det han sa også?

Jeg gir råd (support) ikke skole.

btw: Jeg skjønner man må formatere etter å ha krasjtestet det meste, men når det bare er RAM det er snakk om da?

Problemet er at når man installerer Windows så blir maskinen presset (av installasjonen). Hvis f.ex. Rammen (eller CPU) svikter inimellom så blir mange viktige filer skadet/ødlagt.

Lenke til kommentar
Å innstallere windows er forøvrig en grei måte å teste stabilitet på...

Tilsynelatende et greit utsagn. For maskinen stopper hvis den er mye ustabil. Men helt på jordet hvis man vil ha et feilfritt oppsett....som man har glede av.

EDIT:

Det er ihvertfall to ganger man skal klokke ned maskinen så den går 110% stabilt og det er

1: Når man skal flashe BIOS

2: Når man setter opp oprativsystemet.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Prøv og skru opp volten på OZC brikkene dine, de tåler ihverfall mye mer en normal volt. Hørte at dette hjalp en annen med tilsvarende problemer.

men slett ikke sikkert at dette er ditt problem.

prøv også med en og en brikke hvis det ikke hjelper med volten, du kan ha feil på en av dem.

Endret av airguard
Lenke til kommentar
Hetfield^^: Hvis du kjører ram i slot 1+3 kjører du single channel, og sannsynligvis 166. Slot 1+2 eller 3+4 for dual channel.

Fikk Epox kortet mitt i dag, og det kjører og går.

[email protected], ram 250mhz 2.5-2-2-5.

Kommer aldri til å kjøpe msi igjen...

hmmm, mulig det. men det funker.. slot 1 og 2, da vil ikke skjermen komme på.. og i slot 3 og 4 er det evig med minnedump.. så da tar jeg det alternativet som funker..

Lenke til kommentar

Heisann, jeg har det samme HK'et og hadde de samme problemene som du har.

Det jeg gjorde var å bytte PSU. Dette HK'et er veldi kresen på strømmen.

Jeg kjøpte OCZ Powerstream 520w og fikk stilt inn strømmen på 12,3.3 og 5v bak på PSUen korrekt.

Jeg har nå en helt stabil PC der volten er som følger på 12,3.3 og 5v

Sjekk i BIOS.

12v = 12.43v

3.3v= 3.37v

5v = 5.12v

På OCZ minnet har jeg 2,85v

Håper dette fikser seg for deg til slutt :)

Og som denne gutten har bevist så er HK'et ditt slettes ikke så værst :p

Sjekk han ut her -------> Overclocker!

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

Sykt. Jeg tror faktisk jeg har klart å fått maskinen til å bli stabil nå.

Det jeg har gjort:

- Tatt ut ALLE deler ENDA en gang.

- Blåst og børstet litt på de for å få bort evt. støv og smuss som måtte være der.

- Satt alt inn igjen. - Men unnlot å koble på noen ledninger denne gangen. (USB-ledninger o.l som jeg uansett ikke kommer til å få bruk for. Trenger ikke 8 uttak for USB liksom.) Satt heller ikke inn kortet for WLAN.

- Satt volt til minnebrikkene til 2.8, volt til CPU til 1.45 (HK undervolter litt så 1.4 ble 1.37 - 1.38) - hadde jo testet dette før og men ikke så høy volt som dette under install av Windows. Tror jeg...

- La inn Windows på nytt.

- UNNLOT å legge inn chipsetdriverne.

Akkurat hva som har gjort den store forskjellen denne gangen vet jeg ikke. Mulig det har mest med chipset driverpakken å gjøre. Men jeg trenger den jo egentlig ikke. PCen bencher like bra uten den (under 5% forskjell hvertfall), og dette er ikke merkbart for hun som skal bruke den. Ellers får man vel ikke USB2.0 til å funke uten driverene men hun har heller ingen enheter for dette. Får heller ikke det ene netterkskortet til å funke, men enda en gang: hun har ikke bruk for det.

Kan jo være at noe annet har gjort utslaget, men jeg orker ikke spekulere mer i dette.

Eller skal jeg prøve å legge inn driverpakken til nForce chipset? Hva skjer om systemet blir ustabilt av denne? Klarer jeg å slette den helt etterpå?

Husker noe sa noe om at IDE-driveren i denne driverpakken hadde gjort hans PC ustabil på samme måten, men jeg testet jo dette etter den var lagt inn å ta "rull tilbake driver" og var jo fremdeles ustabilt..

Var det mulighet til å legge inn nForce driverne og unnlate bare IDE-driverene? dette husker jeg ikke helt nå. Går helt i surr hos meg.

Hva synes dere: skal jeg teste med chipsetdriverene også?

Ble mange spørsmål men håper noen orker å svare på noen av dem.

På forhånd tusen takk, og igjen: takk for alle behjelpelige poster så langt.

Dere er en kjempegjeng! :w00t:

Lenke til kommentar

Du begynner å bli flink :D

Det er kun "Platform/nForce drivers ===>>Unified driver ==> (riktig windowsversjon)" du skal ha.... :thumbup:

Skjerm-kortdriverne ligger i Wondows.

Så bruker du samme tankegangen når du går igjennom BIOS ... ikke dra på det man ikke har bruk for. Disable serialporter, ingen Fast Write, ingen cache,AGP 4x,AGP first, Memory BY SPD osv osv... men bare små endringer for hver gang og noterte hva som ble gjort i tilfelle det skulle komme et fuskeslag.....

Lykke til :cool:

Lenke til kommentar

http://www.msi.com.tw/html/products/mainbo...7025/memory.pdf

Ifølge denne listen over støttede RAM-brikker så står ikke noen av OCZ 512MB brikkene nevnt som kompatibel, så det kan hende at maskinen blir ustabil om du legger inn chipsetdriverne. Jeg er ganske sikker på at du kan fjerne chipsettdriverne om maskinen ikke blir ustabil og henger seg før du får gjort det.

Uansett: gratulerer med et endelig fungerende oppsett! :thumbup:

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Du begynner å bli flink :D

Det er kun "Platform/nForce drivers ===>>Unified driver ==> (riktig windowsversjon)" du skal ha.... :thumbup:

Skjerm-kortdriverne ligger i Wondows.

...

Hehe, takk for den :)

Det er akkurat den der driverpakken jeg har brukt de andre gangene ja.

Skjermkortdriveren jeg bruker er den nyeste hentet fra ATI.com, de i Windows er jo ikke noe tess :hrm:

Forresten så kommer hun som skal ha denne PCen og henter den i dag. Og jeg må dra på jobb nå så hvis de driverene skulle lage ustabilitet får jeg nok ikke tid til å fikse det igjen.

Men den bencher jo ca like bra uten driverene og har ikke bruk for 2 nettverkskort eller USB2.0, hvertfall i første omgang.

Takk for all hjelp folkens! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...