Lone*Desert-Fish Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Heisann. Håper noen kan hjelpe meg med denne. Jeg byde på lørdag sammen en maskin jeg bestilte deler til fra Netshop. Oppsettet har disse delene: (klikk på linken nedenfor) http://home.online.no/~wesomm/Photo/NetshopBestilling02.JPG Denne maskinen er svæært ustabil. Den fryser seg rett og slett veldig ofte. Jeg får ikke noe bluescreen, ikke noen restart og ikke noen feilmeldinger neste gang jeg starter den. Når den fryser/låser seg på denne måten kan jeg kun starte den på nytt med knappen(e) på kabinettet. Er det noen som umiddelbart ser noen deler i oppsettet som kan være ukompatible med hverandre? Jeg har testet 3 andre forskjellige rambrikker i maskinen men den er fremdeles ikke helt stabil. Men den er faktisk litt mer stabil, siden den får lengre uptime mellom hver gang den låser seg. Jeg har også testet RAMen i en annen maskin (basert på nForce2) og der funker RAMen fint, så den er hvertfall ikke defekt da. Jeg har også testet en annen strømforsyning i PCen (en Chieftec 360Watt, med 17A på 12v) og det er akkurat som at den ble litt mer stabil med denne, men igjen gikk det bare litt lengre tid mellom hver gang maskinen låser seg. Rekorden er bare 2timer og 15min uptime på maskinen så dere skjønner vel at den låser seg svært ofte, og særlig med begge OCZ minnebrikkene som jeg besilte stående i. Da er det bare såvidt maskinen klarer og boote windows uten å låse seg. Kan en mulighet være at jeg ikke har ram som er 100% kompatibel med hovedkortet? Kan det heller/også være at strømforsyningen er for dårlig? Eller andre ting? Jeg har ennå ikke fått testet et annet skjermkort i denne maskinen, men jeg skal gjøre det i morge. Jeg skal også teste harddisken i denne maskinen i en annen maskin. Da vet jeg jo om noen av de kan være problemet eller om de kan friskmeldes. Da står vi jo isåfall igjen med RAM, Hovedkort, CPU eller PSU som problemet, hvis harddisk og skjermkort kan friskmeldes. Men CPUer har jeg nesten aldri hørt om at de er defekt, så er vel en av de andre 3 tingene som ikke funker/er inkompatibelt.. Håper noen av dere har peiling og ideer og kommer meg. Jeg begynner ærlig talt å bli temmelig lei av denne PCen så. PCen er ikke til meg engang, men ei venninne. Tipper hun vil ha PCen sin snart og det i 100% god stand. Hun hadde ikke peiling så hun ville ha meg til å bestille med hennes penger, og at jeg skulle sette den sammen og legge inne diverse ting hun trenger. Jeg sendte dessuten mail til Netshop før jeg bestilte med akkurat det bilde jeg linket til lenger opp her, og spurte om alt ville passe bra sammen og fikk til svar at det skulle passe godt sammen... Har sendt mail til Netshop i kveld om problemene, men det hadde vært fint om dere også kan komme med innspill. Jeg vil finne ut av dette så fort som mulig. Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Hvem slotter har du puttet rammen i? Edt:Jeg bruker de 2 slottene nærmest cpuen... /Cyrus Endret 18. januar 2005 av Cyrus Lenke til kommentar
Konsen Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Hei. Prøv å sett HT frequenzy i BIOS til 4X (istedenfor 5X). Dette hjalp for min del. Maskinen min frøs fast i tide og utide. Bruker nå BIOS 1.4 (flashet fra 1.3) Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Hvem slotter har du puttet rammen i? /Cyrus Jeg har forsøkt alle brikkene i både slot 1 og 3 (2 og 4 funker ikke med bare en brikke har jeg forstått? riktig?) Like ille uansett hvor brikkene står. La tipsene fortsette å komme. PS: jeg har også testet å koble harddisken til forskjellige uttak på hovedkortet. Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Hei. Prøv å sett HT frequenzy i BIOS til 4X (istedenfor 5X). Dette hjalp for min del. Maskinen min frøs fast i tide og utide. Bruker nå BIOS 1.4 (flashet fra 1.3) Når jeg går på HT Frequenzy eller hva den nå het, der det står på 5x, så låser alt seg. Jeg må restarte maskinen. Jeg trykker altså på enter mens jeg står på HT frequenzy og opp kommer en blå boks uten noen slags valg i. Jeg kan da ikke gjøre noen ting annet enn å restarte maskinen. Sykt hva? BIOS er v1.4 Jeg har ikke flashet selv. Den var slik da jeg fikk den. Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Hva ligger prossesor tempraturen på? /Cyrus Lenke til kommentar
fredriku Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Hvem slotter har du puttet rammen i? /Cyrus Jeg har forsøkt alle brikkene i både slot 1 og 3 (2 og 4 funker ikke med bare en brikke har jeg forstått? riktig?) Like ille uansett hvor brikkene står. La tipsene fortsette å komme. PS: jeg har også testet å koble harddisken til forskjellige uttak på hovedkortet. Skal du kjøre dual må du ha brikkene i slot 1 og 2..! Du må se på kompabilitetslista for minne i manualen din! Der står det hva som funker og ikke! Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Minne skal funke, hvis det ikke er defekt da... /Cyrus Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Hvem slotter har du puttet rammen i? /Cyrus Jeg har forsøkt alle brikkene i både slot 1 og 3 (2 og 4 funker ikke med bare en brikke har jeg forstått? riktig?) Like ille uansett hvor brikkene står. La tipsene fortsette å komme. PS: jeg har også testet å koble harddisken til forskjellige uttak på hovedkortet. Skal du kjøre dual må du ha brikkene i slot 1 og 2..! Du må se på kompabilitetslista for minne i manualen din! Der står det hva som funker og ikke! Ja sånn var det ja! Har testet med de OCZ-brikkene jeg bestilte i både slot 1+2 og slot 1+3. (Dual channel og ikke dual channel) Like ille. CPU-temp ligger på 40-45°C Chipset-temp ligger på ca 30°C hele tiden. Jeg fant også ut at det er med en Nanya PC2700 256MB brikke jeg har at maskinen fungerer best. Den låser seg også med denne brikken men det går mye lengre tid mellom hver gang den låser seg. Jeg mistekte at kanskje den liker 166MHz på rammen mye bedre enn 200MHz av en eller annen grunn og satte på max MHz på RAM i BIOS da til 166. Men da vil ikke maskinen boote i det hele tatt og jeg må resette CMOS vha jumperen. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Klarer dere å lese det som står med rødr på denne linken?? Edit: Såg på profilen til Lone*Desert-Fish AMD Athlon XP2500+ Epox EP8RDA3+ 1GB TwinMos PC3200 Da kom glippen....sorry... Endret 18. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
rscue Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Minnet skal i slot 1 og 2. Rscue Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Klarer dere å lese det som står med rødr på denne linken?? * Please be aware that there could be compatibility problems with 2 times 512MB modules for Dual-Channel on nForce2 chipset mainboards. Please check QVL with your motherboard supplier or update the newest BIOS for nForce2 compatibility issue * Hva har dette med saken og gjøre? Han har problemer på et nforce 3 oppsett med OCZ Ram! /cyrus Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Klarer dere å lese det som står med rødr på denne linken?? Ja det klarer vi men hva F har det med saken å gjøre. Det står jo om nForce 2 der. Ikke nForce3 som jeg har. Og jeg har jo ikke 2x512brikker men 2x256. Klarer DU å lese det som står i første post eller? Ikke meningen å bli sur jeg når det er jeg som ber om hjelp og alt, men ikke post slik uten å lese første post takk. Du virker her som en som bare poster for å få mest mulig poster og skiter i å lsese alt jeg skriver og ikke bryr deg så mye om hva du sier. Sorry. Takk til alle dere som kommer med tips jeg kan sjekke, og tips om hva som kan være galt. Lenke til kommentar
Konsen Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Svar på: Når jeg går på HT Frequenzy eller hva den nå het, der det står på 5x, så låser alt seg. Jeg må restarte maskinen. Jeg trykker altså på enter mens jeg står på HT frequenzy og opp kommer en blå boks uten noen slags valg i. Jeg kan da ikke gjøre noen ting annet enn å restarte maskinen. Sykt hva? BIOS er v1.4 Jeg har ikke flashet selv. Den var slik da jeg fikk den. Slik var min også. Løste det ved å velge - Start BIOS - Load optimized defaults. - Save and exit. - (restart) - Inn i BIOS igjen, og da fikk jeg foretatt endringene i HT frequenzy. Husk at nå er kanskje noen av dine tidligere endringer i BIOS satt til standard igjen. Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Har den vært ustabil hele tiden? for eks under innstallasjonen av OS? /Cyrus Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Svar på:Når jeg går på HT Frequenzy eller hva den nå het, der det står på 5x, så låser alt seg. Jeg må restarte maskinen. Jeg trykker altså på enter mens jeg står på HT frequenzy og opp kommer en blå boks uten noen slags valg i. Jeg kan da ikke gjøre noen ting annet enn å restarte maskinen. Sykt hva? BIOS er v1.4 Jeg har ikke flashet selv. Den var slik da jeg fikk den. Slik var min også. Løste det ved å velge - Start BIOS - Load optimized defaults. - Save and exit. - (restart) - Inn i BIOS igjen, og da fikk jeg foretatt endringene i HT frequenzy. Husk at nå er kanskje noen av dine tidligere endringer i BIOS satt til standard igjen. Takk så meget Jeg skal teste dette. Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 ...Slik var min også. Løste det ved å velge - Start BIOS - Load optimized defaults. - Save and exit. - (restart) - Inn i BIOS igjen, og da fikk jeg foretatt endringene i HT frequenzy. Husk at nå er kanskje noen av dine tidligere endringer i BIOS satt til standard igjen. Jeg har gjort som din fremgangsmåte sa. Maskinen bootet fint etterpå og nå står den idle. Så får vi se om den finner på å låse seg igjen. Den pleier å låse seg enten når den står idle, når jeg surfer på den eller når den står å kjører benchmark. Jeg kjører statbar på den så hvis jeg ikke kjører noe fullscreen program kan jeg se hvor lang uptime den fikk før den låser seg. Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Ok, håper det løser seg... (men må ta kvelden jeg hvis jeg skal komme meg opp imorgen tidlig) /cyrus Lenke til kommentar
candymann Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Har akkurat samme problem -> går inn i HT fre. og kan ikke velge noe (er ikke noe i "boksen") og alt låser seg. Har ellers ganske stabil maskin med 1 ocz 3700eb 512mb brikke men setter jeg inn den andre kommer jeg ikke inn i bios en gang... Har også prövet med bh5 brikker 1 og 2 stykk. Kommer ikke inn i bios med disse heller. Da må jeg bare clear CMOS. Tror dette hovedkortet er noe dritt.... Ska pröve i morgen med Konsen's Tip of the Day!! Håper det går bra da. Lenke til kommentar
Helomoto Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Bruk pageup/down for å bytte HTT freq. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå