Moltrez Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Heisann. Etter jeg fikk nytt skjermkort, bestemte jeg meg for å formatere. Jeg tok med meg datamaskinen på skolen, og formaterte den og satt inn nye harddisk brønner (hjemmelaget) i pc'en. (Går VK2 Servie Elektronikk). Tok med meg maskinen hjem igjen, da jeg oppdaget at maskinen gikk utrolig tregt i booting av Windows sesjonen. Til min stor "forskrekkelse" oppdaget jeg at en av mine harddisker var korrupt (200GB Seagate). Den laget rare lyder pluss at jeg ikke kom inn på harddisken. Jeg formaterte da igjen, i håp om at det skulle ordne seg da, men det gjorde det ikke. Jeg sendte da mail til komplett i håp om å få returnert harddisken, men takket nylig nei, da jeg fant ut at ved å sette harddisken på en annen IDE kabel, så funket den. (Selv om den samme IDE kabelen funker på en annen harddisk). Greit nok, jeg hadde iallefall mine filer fortsatt. Nå, etter at jeg har lagt inn alt av drivere, programmer etc, så begynner maskinen å fryse. Noen ganger litt etter oppstart av Windows, noen ganger helt plutselig. Jeg formaterte IGJEN, var ferdig for ca. 40 min siden. Har lagt inn alle drivere, programmer etc, men når jeg skulle installere 3DMark03, så frøys pc'en igjen. Det jeg lurer på, er hva som kan være synderen her. (Maskinen har aldri oppført seg slik før). Noen kloke hoder der ute som vet hva problemet kan være? PC Specs : P4 2.400MHz @ 3007MHz. 1024 DDR PC3200. (NoName RAM) 2 Maxtor 160GB. 1 WesternDigital 120GB. 1 Seagate Barracuda 80GB. 1 Seagate Barracuda 200GB. Excalibur Radeon 9800 Pro 128mb. EpoX EP-4PCA3+. Aspire 500W ATX PSU. Edit : Jeg bruker Windows 2000 SP4. Endret 18. januar 2005 av Moltrez Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Det beste er å kjøre Fdisk, og formatere diskene på de plassene de skal ha i systemet. Da står jumperne på riktig plass også (og det er viktig). Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 Jeg har formatert pc'en en del ganger, og dette er første gangen dette skjer. Jeg måtte jo ta ut harddiskene når jeg byttet 3,5" brønner, men jeg satt de i korrekt rekkefølge og brukte samme IDE kabler som jeg hadde på de før. Jeg vil ikke formatere alle harddiskene mine, pga det er ca 600GB med ting innpå alle harddiskene til sammen. Etter jeg har formatert før, så tok jeg bare turen innom "Disc Management" og skiftet navn (kolon) på partisjonene der, og det har alltid funket fint. Noen fler som har noen tips til hva som kan være galt her? Kan det være skjermkortet som kan rote til noe? Siden jeg ikke hadde dette problemet med mitt gamle møkka kort "GeForce FX5600 256mb " Ifølge HD Tune så har den 200GB's harddisken som var litt mystisk noen skader. Dvs, jeg fikk 2 røde prikker etter en grundig "Error Scan" med HD Tune. (2 av mange,mange prikker ) Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Finnes det noen programmet som skjekker "helsen" på f.eks RAM, HK, CPU etc? Som ser igjennom om alt er 100% o.l. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Finnes det noen programmet som skjekker "helsen" på f.eks RAM, HK, CPU etc?Som ser igjennom om alt er 100% o.l. Det er bare å lese tester rundt om.... Man får ut resultatet i form av poeng. SiSoftware Sandra for eksempel (dårleg eksempel?).... Endret 20. januar 2005 av sveinsel Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Er det ingen som kommenterer det faktum at han kjører ett overklokket system? ELler at han har "tuklet" med "statiske pølsefingre" inne i PC'n? Vel...trådstarter...: Du kan ihvertfall starte med å klokke ned systemet ditt.. og se om ting bedrer seg da.., samt evt. prøve ei annen brikke (uten å "zappe" den med "polsokker på teppegulv") Endret 20. januar 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Hehe, jeg har prøvd å klokke det ned, uten noen andre resultat. Maskinen fryser fortsatt. Var også veldig forsiktig med komponentene, når de ble byttet etc. Er ikke helt nybegynner på dette området (Går som sagt VK2 Servie Elektronikk) Problemet med at maskinen fryser, skjedde etter jeg hadde byttet skjermkortet mitt. Jeg bruker noe "spesielle" drivere til dette skjermkortet (Radeon Omega "xxxx"). Fikk anbefalt disse ifra en kompis, pga folk har fått fps drops osv med vanlige drivere i cs (Noe som jeg spiller av og til). Kan det være skjermkortet som er synderen da tro? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Jeg er fristet til å være enig med Sveinsel her... Har installlert og byttet skjermkort en rekke ganger siste år, og i nesten alle tilfeller går det greit å avinstallere driver...kjøre "drivercleaner" og installere nytt skjermkort.. Men ved ett par anledninger har jeg opplevd at dette ikke går bra og at det ikke på vilkår lar seg gjøre å få ett nytt skjermkort til å virke.. Seinest opplevde jeg dette med ATI-kort... Hadde 9600XT (Asus) som skulle byttes med Club3D 9600 NP.. Det gikk "på dunken"... Skjermkortet ville bare ikke la seg installere/starte opp i WinXP.. Samme på en annen maskin...bare motsatt.. fra 9600NP til 9600XT.. I disse tilfellene gikk det dog greit å reinstallere/reaktivisere IGP på førstnevnte PC.. og for den andre PC'n gikk det greit å reinstallere 9600NP kortet... I ett tredje tilfelle fikk jeg ikke ett 9600XT (Asus) til å fungere stabilt/yte tilfredstillende, etter å ha hatt 9600Pro installert (og fjernet på alle måter først).. Her lot ett Creative FX5200 seg installere greit.. og funker ..så bra man kan forvente av ett slikt skralt kort.. Kan se ut som om formatering er eneste veien noen ganger ja.. Det kan se ut som (min mistanke) at Windows Registry ikke blir ryddet korrekt opp og skaper problem for kort fra samme produsent? Noen som har andre forklaringer? Endret 20. januar 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Når dere snakker om å formatere, det vil ikke si at dere mener at jeg må formatere alle mine harddisker? For jeg har formatert c: en del ganger siden jeg fikk skjermkortet. Fikk skjermkortet for 1 uke siden, og har rukket å formatere 5 ganger allerede Men, jeg sende mail til komplett angående retur av hovedkortet. Etter jeg fikk det, så nekter dual channel å funke, pluss at nå piper det ifra hovedkortet når jeg prøver å starte maskina. Så nå sitter jeg på en "backup" maskin Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Nei.. formatere betyr å formatere (ikke "Quick Format") den partisjonen du har OS'et på (Windows). For du har vel partisjonert disken(e) dine? En 20GB (f.eks) primær--partisjon for OS.. og resten for data/backup etc... Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Se litt på desse linkene hvis det var så maskinen piper............................... Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 hadde samme problem som deg når jeg satte inn nytt skjermkort 6800LE, har nå nappet det ut igjen, og satt inn det gamle kortet mitt.. og alt fungerer som smurt. så jeg har enten funnet ut at kortet er gåent (har ikke levert det ennå) eller så er strømforyningen min for liten for det nye kortet.. det hadde nemlig egen strømkabel, i motsetning til det gamle.. har du prøvd å bytte tilbake til det gamle kortet ditt? G Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 TL1000S: Jeg bruker ikke DOS, ergo det funker ikke med quick format på OS partisjonen. Dvs, jeg har formatert skikkelig (format format) c: 5 ganger. Goebbels : Jeg har ikke prøvd å sette inn det gamle skjermkortet nei. Hovedkortet skal jo støtte skjermkortet (Søskenbarnet mitt har identisk maskin, og til han funket 9800Pro). Har solgt skjermkortet, men har 2 andre liggende. Men jeg sender tilbake hovedkortet uansett. Minnet kanalene er ikke helt funksjonible, så satser på at de fikser det, hvis ikke, får jeg bare kjøpe nytt hovedkort og evt betale test gebyr. Får forskjellige pipe koder, den siste jeg fikk var som en politibil lyd. Bæ-bu-bæ-bu osv osv Lenke til kommentar
Pho3nix Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Jeg har om trent samme problemet. Pcen min fryser når jeg skal spille ett avansert spill som HL2, CS source eller prøve 3DMARK 2003. Min PC: Asus A7V8X HK XFX GeForce 6600 GT AGP 8X AMD XP 2500+ Barton 160 gb WD 7200 120 gb Barracude Seagate 7200 300W Strømforsyning (ett eller annet dritt merke) Spire CPU kjøler. Skjermkortet mitt er 2 dager gammet. Virker som pcen går varm men sjekker temp. etterpå og den viser ca 50 grader. Skjønner ingenting Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Ville prøvd å bytte strømforsyning til et litt kraftigere en, hvis du har muligheten til det. Min maskin fryste i Windows, og uten noen som helst load Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå