Gå til innhold

Handle fra play.com

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe alle 24 sesongene fra play.com siden de er så billig der.

Jeg regnet ut at prisen ble på 210kr for hver sesong. Siden tollgrensa er på 200, så er det en sannsynlighet at dde blir stoppet i tollen.

Men det jeg lurer på er om jeg i tillegg til tollavgifta, er nødt til å betale moms?

Eller er tollavgifta moms?

Endret av hwknut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden Play sender hver enhet for seg vil du få ett fortollingsgebyr per sesong, dvs 3x72 oppå mva. Sånn sett vil det faktisk lønne seg å bestille samlinga av alle settene til £75.99 fremfor å kjøpe dem hver for seg.

Eller bestille sesong 1 separat hos

AmazonUK, der den kommer på NOK190 uten VAT (britisk mva), og samme prsis som Play med frakt. Den går mao under mva-grensa. Og bestille de to neste sesongene samlet hos Amazon (eller noen som har dem til OK pris og sender samlet).

Eller bestille 3 sesongs settet hos AmazonUK, billigere enn hos Play; £58.89 inkl frakt når britisk VAT er trukket fra.

Endret av Njål
Lenke til kommentar
hvorfor ikke sjekke på www.dvdpricecheck.co.uk

der kan man søke på dvd titler og få opp de billigste som finnes

Ja, det kan man.

Men den viser ikke reell pris til annet enn England (og ikke nødvendigvis det heller, siden det er en del steder den ikke klarer å regne ut riktig frakt på sett med mer enn en disk); Frakt til Norge er ofte forskjellig, og at mva/VAT i EU-land stort sett trekkes fra (i hvert fall hos større e-tailers) ser du heller ikke resultatet av. I tillegg er det en del rimelige e-tailers som ikke sjekkes av dvdpricecheck, og det hender forhandler-søk 'timer ut' før det kommer resultater, som gjør at det ikke synes i listen.

Du må alltid sjekke butikker opp mot hverandre 'den harde måten' for å være sikker.

Når det er sagt, en annen OK pris-søkemotor er DVD Bargain.net. Der er det i tillegg en side med rabatt-kuponger/link'er.

Lenke til kommentar

Greit å vite at dersom du er under tollgrensa slipper du også moms på frakt. Så prisen for varen + frakt kan være 190 + 100 = 290, og du betaler ikke moms.

Kommer du over tollgrensa må du betale moms på frakt også.

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar

Med play så slipper du og betale frakt, så siden tollgrensa da er 200 og det er uten frakt, så skal du plusse på frakten, og da blir tollgrensa på 220 kroner. Dvs at du kan handle på play inntil 220 kroner og ennå slippe moms og toll.

Lenke til kommentar

dessuten tipper jeg at play.com kan inngå et lite kompromi hvis du kontakter dem (og duda tar feil).

Men jeg holder en finger på duda her.

Litt off topic: Bestilte for første gang på play.com her om dagen selv (Mark Knopfler dvd'er). Den ene var ikke på lager og den andre hadde de inne. Dagen etter bestillingen fikk jeg en epost om at nå var den ene plata på tur, og dagen etter kom en ny epost om at den andre også var hivd i posten. Må si jeg er ganske imponert over leveringstiden på en plate de i utgangspunktet ikke hadde på lager (kunne jo vært like om hjørnet, men likevell).

Lenke til kommentar
Med play så slipper du og betale frakt, så siden tollgrensa da er 200 og det er uten frakt, så skal du plusse på frakten, og da blir tollgrensa på 220 kroner. Dvs at du kan handle på play inntil 220 kroner og ennå slippe moms og toll.

Det er feil, så vidt jeg vet. Man betaler moms på hele beløpet over 200 kr (i forrige ukes gjennomsnittlige kronekurs). Om beløpet blir 190 kr + frakt på 50 kr, betaler man ikke moms på varen, men om den er f.eks. 210 kr + frakt på 50 kr, må man betale moms på både varen og frakten.

Lenke til kommentar

Feil. Mva-grensen er på NOK200 før frakt, ja, men er ikke frakt spesifisert er den en del av verdien. Du kan ikke mer eller mindre vilkårlig trekke fra frakt på sluttbeløpet:

Her

dessuten tipper jeg at play.com kan inngå et lite kompromi hvis du kontakter dem

Play kan ikke inngå noe kompromiss når det gjelder å oppgi pris eller innhold (det ville være brudd på internasjonale handelsavtaler, og straffbart også i avsenderlandet), og de er ikke villig til å oppgi frakt separat (det er det flere som har spurt om).

De blir billigere på Elkjip, mener å huske at de kostet 250,- boksen der.

Er den prisen riktig blir det billigst å kjøpe sesong 1 fra Amazon.co.uk og de to neste fra Elkjøp.

Endret av Njål
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...