Gå til innhold

Vannkjøling & Casemod (nybegynner)

Anbefalte innlegg

Da var tiden omsider inne til å legge ut workloggen min her på forumet.

DEL 1

Utløsende faktor: En PC som konstant har et støynivå langt over normalt talevolum. Det er som å ha et individ i rommet der konstant holder et gitt støynivå som i lengden blir uutholdelig plagsomt, og ikke minst irriterende. TV-underholdning kunne ikke nytes uten at PC som regel ble avslått. Stod PCen på måtte et såpass høyt TV-volum anvendes at det var til bry for andre i huset, og kunne derfor kun benyttes i "alene hjemme"-sammenhenger.

Potensielle syndebukker:

En Cooler Master Aero 7 Lite @ 37.5 dB.

En Thermaltake Giant III Extreme med sin lille radialvifte på 41.6 dB.

To stk Clas Ohlson kabinettvifter @ ukjent tall, men fornuften tilsier et nivå godt over 30 dB.

En Clas Ohlson HDD kjøler @ ukjent tall, antatt godt opp i mot 30 dB med gode forplantningsegenskaper for vibrasjoner til kabinettet i form av ytterligere støy.

En chipsetvifte med total mangel på smøring i lager. Opp i mot 50 dB i korte perioder ved enkelte anledninger.

Eieren av denne PC'en. Da det i hans yngere dager var stor sport i den lokale kompisgjengen om å ha den mest støyende PC'en på LAN. Som kjent så er overklokking stor prestisje, med glamor og glitter til den med beste resultater. Ulempen er naturlig nok at vinneren som regel har en PC som støyer mer enn fatteevnen til "vanlige" datakyndige og moderate overklokkere.

Dette var på en tid hvor vannkjøling til PC ikke hadde blitt et mer eller mindre dagligdags møbel på norske gutterom.

Undertegnede tar derfor på seg mye av skylden for å ha endt opp med et slikt problem, her må noe gjøres. Raskt!

Problemløsning:

I min søken etter en mer stillegående og diskré kjøleløsning snublet jeg over vannkjøling. Dette var i prinsippet utenfor budsjettets fire kanter, men dog veldig fristende. Ypperlig kjøling og ikke minst stillegående. "Kulhetsfaktoren" er også over gjennomsnittet. :cool:

Da jeg har lite peiling på vannkjøling og hvilke komponenter som er anbefale, så hentet jeg derfor tips og erfaringer fra en kamerat med noe medfartstid på området. Deler ble bestilt, og spenningen steg proposjonalt med antall dager det tok før pakken lå på mitt lokale postkontor.

Deler som ble bestilt:

AC vannblokk, CPU, "cuplex PRO"

Zalman vannblokk, GPU (ATI og NVIDIA)

Hydor Seltz L30 II vannsirkulasjonspumpe

MISTvifte, 52-104m³/time, 19-31 dB(A)

AC korrosjonsbeskyttelse, "ACfluid"

Vanntank

d-link01Vannkjling_ankommet1_sml.jpg

Pakken kom to dager etter bestilling, flott levert av Microplex.

Noen skarpe personer ser sikkert at det mangler en radiator her, men da jeg bestilte hadde de ikke den jeg skulle ha, så radiator av typen AC Evo 120 ble handlet på Digital Impuls her i Tr.Heim samme dag. Slanger, nippler og batterivann ble handlet hos Biltema noen dager i forveien. :w00t:

d-link02Beforeshot_sml.jpg d-link039600XT_sml.jpg

Dette er da slik min kjære PC så ut før jeg med ild i blikket gikk løs på innholdet. Legg merke til hvor fint (les: rotete) det er inne i kabinettet. Ja, det er et Q-Tec kabinett. :p "Aftermarked" skjærmkortkjøler er et "must" for alle som sverger til overklokking. Dette er et kort av typen Radeon 9600XT, innholder massevis av spilleglede den dag i dag.:love: Påpeker den lille søte sentrifugalviften på toppen av kortet med det ikke fult så søte lyden. Bort med rasket.

d-link049600XT2_sml.jpg d-link05XP2500_sml.jpg

Plutselig så ting så mye bedre ut, nå ser man faktisk fargen på kortet også :) CPU fikk fjærnet sin respektive CPU-kjøler og ligger nå uten en tråd for en sjelden anledning.

d-link06DieselvifterpHDD_sml.jpg d-link07Chipset_dieselvifte_sml.jpg

Disken er ute, og chipset vifta er demontert. Planen var opprinnelig å fjerne den orginale cipsetvifta og erstatte den med en god innbytter, nemmelig den orginale GPU-kjøleren til mitt XT-kort.

d-link08God_innbytter_sml.jpg

Men etter mye demontring og bannskap over dårlige skruer som ikke tåler 100% tilpassede skrutrekkere finner jeg ut at GPU-vifta ikke passer i den orginale chipset"ribben" :mad: Dermed måtte jeg bite i det sure eplet og beholde den orginale chipsetvifta. Men å beholde det orginale støynivåen på den var uaktuelt, smøring var der for noe som kunne løse problemet.

d-link11Smring_sml.jpg d-link10Finolje_sml.jpg d-link09Fortgjort_sml.jpg

TF2 sykkelkjedeolje med teflon(!) burde nok holde en stund. Viftene til HDD-kjøleren ble også smurt opp i samme slengen. Måtte grave meg fram gjennom mye støv i disse for å komme til. Håper på å få fjærnet mye av støyen fra disse to ved hjelp av smøring og støvfjerning. *optimist* :thumbup:

Minutter blir til timer, og omsider er instalasjonen av vannkjølingen ferdig.

d-link12Sluttresultat2_sml.jpg d-link13Sluttresultat1_sml.jpg d-link14Sluttresultat3_sml.jpg

Det viste seg fort at det ble trangt om plassen i mitt lille Q-Tec kabinett. Alle store komponenter i kjølesystemet måtte av praktiske grunner plasseres utenfor kabinettets fire vegger.

Det må sies at denne løsningen slett ikke var optimal med tanke på kjøleeffekt, estetikk eller praktisk funksjon. Som bildene tydelig viser, luftgjennomstrømningen til radiatoren er her opp i mot minimal. En lighter fra nyttårsaften og coveret til "Battlefield Vietnam PC CD-ROM" får rett og slett strykkarakter i jobben de gjør for å sørge for gjennomstrømning til radiatoren.

Vanntanken sitter mildt sagt dårlig fast. Kun to av de fire tiltenkte skruer ble brukt for å feste tanken, dette pga. en stor designflopp hos Q-Tec kabinettet som hadde en kant med høyde forskjell på 1,5 cm på baksiden. Tro det den som vil.

Pumpa ble plassert ved siden av kabinettet under daglig bruk, dette som en sikkerhet for å teste om lekkasjer på pumpa og systemet generelt.

Konklusjon:

Primærmålet med å få en langt mer stillegående PC ble oppnådd ved hjelp av et vannkjølingssystem.

Under gjennomføring av primærmålet dukket en ny problemstilling opp. Hvordan få plass til alt inne i kabinettet?! :hmm:

DEL 2

Min fantastiske kjøleløsning fikk som kjent ikke plass inne i kabinettet. Dette må fikses. Alternativene er som følger:

A: Modifisere mitt nåværende kabinett til å kunne få lirket inn alle komponentene i kjølesystemet.

B: Kjøpe et nytt kabinett med stor plass og en 120mm vifteplass for radiatorplassering.

Etter en masse måling, testing og grubling kom jeg fram til at alternativ B var det rette i dette problemet. Informasjonssamling av kabinettmarkedet var i full gang.

Krav til kabinett:

50x50x20 eller større (HxDxB).

Plass til 120mm vifte i bakkant.

Plexiglass

Må leveres med strømforsyning.

Under 1000-lappen.

Etter å ha lest en del erfaringer om kabinetter her på forumet registrerte jeg at Lian Li sitt Watercooling Case var en sikker vinner for vannkjøling. Dette kabinettet var dessverre priset skyhøyt over mitt budsjett. Jakten på det perfekte kabinett fortsatte.

Omsider kom jeg over noe meget spennende på PSData Et med Chieftec kabinett med sidevindu for litt over tusenlappen. Alle krav var tilfredsstilt. Bestilt!

d-link15Kabinett_upnet_sml.jpg d-link16Sidedr_forliten_sml.jpg

kabinettet og noen vifter ble anskaffet, og etter en 4 dager gjøringsprosess i postens postsystem og pakkebehandling var kabinettet hjemme hos meg. Det er gøy å åpne pakker man får i posten. :dribble: Men hva er dette?! Sidedøra passer ikke! :ohmy: Den er rett og slett for liten i fysisk størrelse til å passe. Prøvde alle mulige vinkler og sammensetninger, men den var og ble for liten. Utrolig surt! :cry:

Men, la nå ikke det ødelegge inntrykket for et ellers supert kabinett.

d-link17Inni_kabinettet_sml.jpg

Her er det masse plass til alt av "stæsj" og "gizmos" man måtte føle for å stappe inn. Jeg ble rett og slett bergtatt av dette kabinettet, som forøvrig er det største miditoweret jeg noensinne har sett. Nok om det.

d-link18Hovedkort_inn_sml.jpg d-link19Hovedkort_inn2_sml.jpg

Inn med hovedkort og skjærmkort. Gikk som smurt, rett over til radiator. Hmm, passet bra i bakkant på 120mm vifteplassen, men de 25mm skruene som skulle brukes til å feste radiator og vifte fast i kabinettet var for korte. Urk! Jeg hiver meg i bilen i håp om å nå Biltema før dørene ble stengt for godt den dagen. Til min store forskrekkelse oppdager jeg at de ikke har større 3mm fingjenget bolter enn 25mm i lengde. Akkurat det samme som jeg har, ett skritt fram og ett tilbake.

Hiver meg inn i bilen igjen for så å kjøre til Clas Ohlson. Samme regla om igjen. Biter tilslutt i det sure eplet og kjøper 1 meter med 3mm fingjenget gjengestang. "Selvgjort er velgjort!" ;) Freser hjemover og monterer radiatoren pent på plass.

Alt er montert, glede og harmoni preger mitt sinn, helt til jeg skal testprøve dørmekanismen som kabinettet leveres med. Døra passer fint i front av kabinettet, men noe ligger visst i klem der bak. Hmm. :hmm: Finner fort ut at radiatoren er plassert 2mm for langt ut mot kabinettdøra så den tar borti med "dørhåndtakmekanismen" på baksiden av kabinettdøra. I panikken og fortvilelsen over dette glemte jeg å ta bilde. Men problemet løste seg ikke av den grunn.

Jeg gikk inn i krigermodus. Her måtte sterkere lut til. Bestemte fort at her var eneste løsning å frese hull i toppen og deretter montere radiator og vifte der oppe. I vill fart bak rattet i en Saab 900 GL -84 mod. bar det ned til Biltema igjen. Valget falt på en slik hullmaskin.

d-link20Dfdt_sml.jpg

Ser man her nøye etter kommer det klart fram hva som er sterkest av fresestål fra Biltema, og et kabinett fra Cheiftec i 1mm SECC stål. Fresen har såvidt skrapt i overflata, og spissen er allerede mer vannrett en skarp. NB! (Ikke prøv å press hardere i et desperat forsøk i å komme igjennom. Det blir mye røyk og lager et forferdelig læven. Ikke så gunstig hvis man er i en kjip nabosituasjon eller lignende.)

Tilbake til scratch.

Nok en gang suser en Saab gjennom skumringen med en sjåfør bak rattet som har et ansiktsurykk som tilsier at han muligens er stressa og smålig irritert. Går til innkjøp av et billig "dremel-kit" med opprinnelse i et eller annet asiatisk land. Tilbehør-kit klaskes også opp på disken. Her skal det bli hull!

d-link21Casemoddershyrehnd_sml.jpg d-link22Hull_sml.jpg

Arbeidet går nå som en drøm. Dessuten ble det forrige forsøkets fatale utfall en fin mal å gå etter når man borrer. Ble lettere å lage hullet da jeg borret det meste på forhånd, tror ikke kappeskivene i "dremelsettet" likte SECC-stålet så godt de heller.

d-link25Skjreskiver_sml.jpg d-link24Hull3_sml.jpg d-link26Hull4_sml.jpg

Men hull det ble det da omsider. Legg merke til avispapiret som ligger inni kabinettet, stålspon tror jeg blir dårlig mottatt av diverse elektriske kretser der inne. Da gjenstod det kun å pusse bort skarpe kanter med en passende fil. For så å dekke kanten med en jordet strømledning splittet på midten.

d-link27Ferdighull_sml.jpg d-link28FerdigresultatHull_sml.jpg

d-link29FerdigresultatHull2_sml.jpg d-link30Ferdigresultatkabinett_sml.jpg d-link31Ferdigresultatkabinett2_sml.jpg

Må si meg storfornøyd med resultatet! :thumbup:

d-link

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempe bra D-link :D

Hvis du er så nybegynner som du sier synes jeg du har gjort en fenomenal jobb :thumbup: Synes det er flott at du postet først når du har alle delene i hus :) Blir så mye bedre å se en worklog som er ferdig i første post!

Hater at folk poster 3uker i forveien med sin "kommende" worklog.

Bra arbeid! :D

Lenke til kommentar
Takker for alle positive tilbakemeldinger. :thumbs:

Prøver å statuere et godt eksempel her ved å poste worklogen fra start til slutt. Er mildt sagt fustrerende å følge med på en log som det aldri blir noe av eller et par uker mellom update :)

Helt enig!

Lenke til kommentar
Prøver å statuere et godt eksempel her ved å poste worklogen fra start til slutt. Er mildt sagt fustrerende å følge med på en log som det aldri blir noe av eller et par uker mellom update :)

Fin mod og kjekt tips med smøring av viftene.

Når det gjelder frustrasjon over å måtte vente på updates i worklogs og å statuere et eksempel ved å poste hele prosessen i en post synes jeg faktisk at det blir feil. En logg er jo nettopp en slags dagbok med opdateringer underveis. Frustrerende eller ikke så er det det som er en worklog. Når man tar bilder underveis og venter til man er helt ferdig med presentere arbeidet på forumet er ikke det en worklog, men en presentasjon av en casemod. Missforstå meg rett; det er ikke noe i veien for å gjøre det på denne måten, men jeg ser ikke på det som en worklog. Hele poenget med worklogs er jo å viset detaljer under arbeidet og få kommentarer og tips underveis og ikke bare på endt arbeid.

Men; fin casemod. Du har all grunn til å være fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar

Enig med Xell. Er ikke noe forbilde selv :whistle:

Men neste gang, neste gang skal jeg ha en plan... :innocent:

De beste workloggene har altså en god planlegging,

har rom for justeringer etter tips fra forumdeltagere

og blir ferdig før folket mister interessen. :w00t:

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar
Fin mod og kjekt tips med smøring av viftene.

Når det gjelder frustrasjon over å måtte vente på updates i worklogs og å statuere et eksempel ved å poste hele prosessen i en post synes jeg faktisk at det blir feil. En logg er jo nettopp en slags dagbok med opdateringer underveis. Frustrerende eller ikke så er det det som er en worklog. Når man tar bilder underveis og venter til man er helt ferdig med presentere arbeidet på forumet er ikke det en worklog, men en presentasjon av en casemod. Missforstå meg rett; det er ikke noe i veien for å gjøre det på denne måten, men jeg ser ikke på det som en worklog. Hele poenget med worklogs er jo å viset detaljer under arbeidet og få kommentarer og tips underveis og ikke bare på endt arbeid.

Men; fin casemod. Du har all grunn til å være fornøyd med resultatet.

Du har et poeng her. Men, slik erfarer jeg det her på forumet etter å ha lest gjennom mange av worklogene som har blitt postet.

Flere av de starter med et brennende engasjment og godt pådriv. Så plutselig begynner update å vise sitt nærvær sjeldnere og sjeldnere. Loggen blir som regel fylt opp av mange "unødvendige" poster mellom update. Threadstarter hinter til update i nærmeste framtid, men uteblir.

Det blir av og til vanskelig å finne updaten på en log, når 3-4-5 sider er fylt opp med tilbakemeldinger og creds mellom hver update. Dette er bare en personlig erfaring og meningsyttring da jeg ikke sier det ene er bedre en det andre. For meg er en worklog et sammendrag av arbidet som er gjort og resultatet. Vil man starte på et prosjekt og ha tilbakemeldninger fra forumdeltakere om diverse forbedringer, forslag etc. ser jeg for meg dette som et løpende prosjekt, ikke en worklog.

Lenke til kommentar

Vi kan sikkert diskutere i det vide og breie hva som er en dårlig worklog kontra en god worklog. Og jeg skjønner frustrasjonen din med å finne de fornuftige postene blandt alle fjortiss-kommentarene. Må innrømme at jeg selv har dårlig samvittighet der med tanke på min egen worklog som har vært mer eller mindere død i alt for mange måneder :blush:

Men god eller dårlig; hva som er en worklog er tydelig definert i Regler for worklogs

Prosjekter du har begynt å arbeide på, og som ikke er ferdig ennå. Ferdige modder sendes til casemodgalleriet på www.overklokking.no.

Så jeg kan være helt enig. det kan være frusterende. spesielt i worklogs som man har lest igjennom og har lyst til å finne igjenn en post der man vet at det ble nevnt noe lurt som man gjerne skulle brukt, men ikke finner det fordi det er side opp og side ned med "får vi noe update snart?" "vi vil ha update" "isecond that" osv. Men saken er jo at det en gnag er slik worklogs er definert som kategori. Kanskje man heller skulle starte en holdnigsskapning blandt fjortissene at de ikke skla poste sånne poster i stede for å si at det er grunnlegger av workloggen som har gjort noe feil.

Men beklager OT. Casemoden din er fin og posten var veldig bra, men er pr def ikke en worklog ;)

Lenke til kommentar

*erhm*

For hullskjæring i tre, finer, gipsplater, plast m.m. IKKE beregnet for hullskjæring i metall

Det sier seg selv og! Ikke rart du klarte å kutte gjennom. Kjøpte en samme på clas ohlson til 119,- Håper den holder... :p

Ellers må jeg si meg imponert, likte det. Vurderte selv å kjøpe nytt kabinett, ja det du har... Ser bare på den fine plassen mellom hk og harddisk ramme :love: . Det er det jeg er ute etter...

Lenke til kommentar
*erhm*

For hullskjæring i tre, finer, gipsplater, plast m.m. IKKE beregnet for hullskjæring i metall

Det sier seg selv og! Ikke rart du klarte å kutte gjennom. Kjøpte en samme på clas ohlson til 119,- Håper den holder... :p

Ellers må jeg si meg imponert, likte det. Vurderte selv å kjøpe nytt kabinett, ja det du har... Ser bare på den fine plassen mellom hk og harddisk ramme :love: . Det er det jeg er ute etter...

Var klar over at den ikke var beregnet for å skjære i metall. Men i optimismen etter å omsider at funnet et hulleredskap som hadde mulighet til å skjære dimensjoner opp til 120mm, så prøvde jeg meg på den. Var jo tross alt snakk om 1mm med metall. Men det viste seg feil :p

Kabinettet anbefales på det varmeste :love:

EDIT: skrivefeil rettet

Endret av d-link
Lenke til kommentar

Hehe, la ikke no særlig press på i begynnelsen. Tror ikke det hadde gått uansett hvilken metode jeg ville benyttet. Fant senere ut at det er SECC stål, og da er det inlysende at det ikke gikk. Men tror nok den fresen skal virke bra i tre :)

Trorien om "hvis det ikke vil, så skal det" hadde heller ikke noe gjennomslag. Men, det ble da hull tilslutt . :thumbup:

Endret av d-link
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...