magnarl Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Hei Det skal settes opp et litt større lan med ca 100 deltakere også lurte jeg på om hvordan jeg burde konfigurere internett tilgangen. Får max 10 ip`er ut mot internett. Kan jo bruke bare en ip og nate den, men da blir det problemer når så mange prøver å koble seg til samme irc server.. Noen som har forslag til hvordan det kan løses? Endret 18. januar 2005 av magnarl Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Om du har 10iper ut på internett så er det vel anbefalt og bruke dem alle Lenke til kommentar
magnarl Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Ja, tenkte det jeg også Noen ideer til hvordan jeg bør konfigurere dette på Linux? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Jeg kan dessverre ikke fortelle deg så mye om routinga på Linux! Har bare satt opp linux som router til hjemmenetverk etc. NAT veit jeg heller ikke om er noe og sattse på her ! Første som slo meg var ett bra sisco utstyr.. men, dette trenger man litt kunskap til og sette opp.. kan også koste litt og få tak i utstyret ! Men, får håpe det er noen andre her inne som kan si mer om dette en meg ! Blei faktisk litt nysgjerrig her jeg også nå Lenke til kommentar
magnarl Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Så vidt jeg vet så må det vel være NAT uansett hvordan man velger å gjøre dette.. Lenke til kommentar
mrglass Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 skal gå fint ann å gjøre dette værtfall på cisco du deler opp lanet i 10 vlan med 10 stk i vært. så nat`r du vært vlan på sin egen ip eneste som er veldig dumt med dette er at hvis en skal gå til en pc på et anna vlan må den gjennom routeren, og da går alt veldig seint det beste hadde vært å få tak i en switch som støtter vlan routing ( cisco har mange ) men du burde kunne litt cisco for å gjøre dette da Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Hva med og sette opp 10 routere ? Med litt fiffig subneting skal vel dette da funke ? Lenke til kommentar
mrglass Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 offer sette opp 10 routere når du kan bruke 1 ?? blir bare alt for mye stress da Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) Tenkte på om man ikke har tilgang til dyre sisco løsninger! EDIT: En annen ting jeg på det sterkeste er statisk ip! Mye mer kontrol da sikker het er vikitg.. Kjør godt med logging og statestik Endret 19. januar 2005 av Slettet-df17e Lenke til kommentar
magnarl Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 _Alt_ for tungvint. Tenkte mer på noe koslig som kunne gjøres i konfigureringa av selve routeren jeg men.. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 dette kan du bruke iptables til. bare å lage ti alias på nettverkskortet (en for hver ekstern ip), sette ti og ti deltagere på forskjellig subnett, sette opp iptables slik at source-adressene blir skrevet om til en av de ti eksterne ip-ene avhengig av hvilket internt subnett man er på. http://iptables-tutorial.frozentux.net/ipt...s-tutorial.html Lenke til kommentar
magnarl Skrevet 22. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2005 Så det går altså ikke an å trylle litt i iptables? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå