Molochtov Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Er litt usikker på hviket forum jeg skal poste i fordi problemet kan være knyttet til mye forskjellig, men siden det var bytte av CPU som utløste det, prøver jeg her. Jeg erstattet i går min trofaste palomino XP 2100+ men en Barton 3200+ med 400Mhz fsb. Jeg oppdaterte BIOS, satte inn prosessoren, mekket BIOS og alt funket fint.. Helt til jeg startet 3DMark for å teste litt. 3D-spill snurrer i 2-3 sek før det fryser. Og jeg fatter ikke hvorfor. Hvis jeg setter ned fsb til 166 (333) funker alt fint, men da har jeg bare tilsvarende XP2500+. Noen ganger når det fryser, slår skjermen seg av. Altså skjermkortet slutter å sende signaler til skjermen... og så klarer jeg å komme inn i windows igjen. Andre ganger er det total freeze. Hovedkort: Asus A7N8X DeLuxe. Skjermkort: Sapphire 9600 pro Ultimate edition (Uten vifte) Minne: 2x512 Twinmos 400Mhz, i dual konfigurasjon. Har catalyst 4.12, og alle temperaturer er normale. Det er kun CPU og BIOS som er endret i forhold til det dønn sabile systemet jeg hadde før. Håper noen kan komme med mulige løsninger! Molo Lenke til kommentar
Omnikron Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 kan være minnet.. prøvd med kun en modul? Eventuelt kanskje et formatering vil hjelpe, er ikke helt sikker på dette når det gjelder bytte av cpu, veit at man burde gjøre dette ved bytte av HK f eks Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Reset CMOS Jumper. Se side 21 User´s manual.... Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 kan være minnet.. prøvd med kun en modul? Eventuelt kanskje et formatering vil hjelpe, er ikke helt sikker på dette når det gjelder bytte av cpu, veit at man burde gjøre dette ved bytte av HK f eks du bør formatere ved bytte av hovedkort, ram(minne) og CPU. det kan løse en del problemer du har fått etter oppgraderingen Lenke til kommentar
ADT Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 kan være minnet.. prøvd med kun en modul? Eventuelt kanskje et formatering vil hjelpe, er ikke helt sikker på dette når det gjelder bytte av cpu, veit at man burde gjøre dette ved bytte av HK f eks du bør formatere ved bytte av hovedkort, ram(minne) og CPU. det kan løse en del problemer du har fått etter oppgraderingen nei, burde ikke trenge å formatere ved bytte av CPU... ang. HK er jeg enig, men det er jo kun byttet BIOS på Lenke til kommentar
Molochtov Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 Kan det være noe jeg må endre i BIOS, f.eks AGP-settings; frekvens, volt? Tenker kanskje frekvens, om den følger fsb på noen måte? (Det fryser når jeg setter fsb til 200 (400)). Hva skal disse verdiene være på et radeon 9600pro? noen som vet? Dere mener det kan være minnet.. Kan det kanskje være feil ved CPU? Lenke til kommentar
Oswald Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Tror det er minnet jeg også, du skriver jo selv at alt er i orden ved 333mhz frekvens. Det har seg sånn at minne plasseringen kan være forskjellig ved forskjellige hastigheter og om minnet er singel side eller dual side spiller også inn. Kanskje du må bruke bare en modul for å nå 400Mhz, eller kanskje du må ha singel side minne. Det der kan endre seg totalt fra 333 til 400. Er det ikke Ram så er alle de andre innleggene her korekte og må følges. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Og hvis man først har rotet det til med dårleg RAM og greier, så må man formatere når maskinen er blitt stabil En sørgelig runddans seddu Lenke til kommentar
Molochtov Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 Og hvis man først har rotet det til med dårleg RAM og greier, så må man formatere når maskinen er blitt stabil En sørgelig runddans seddu Vet ikke helt om jeg skjønner deg her.. Problemet er nettopp å få maskinen stabil. Så skal jeg alltids klare å formatere. Det ser visst ut til at jeg må nettop det for å få ting til å funke. Tror dere (virkelig.., innerst inne...) at det vil funke med en format og reinnstall?? (jækla drittjobb. Det får bli til helga) Molo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 (endret) Siden du måtte oppdatere Bios har du vel ett kort med PCB 1.06? Og du har flashet med rett Bios(for PCB 1.06)? Har du sjekket om minnebrikkene du har er kompatible med FSB200(400).. for det har vært/er ett problemområde med mange HK.. særlig nForce (har jeg lest/hørt). Selv har jeg A7N8X-E Deluxe som er spesifisert for FSB200(400), men har så langt kun kjørt på FSB180 (max. stabil klokk for min Sempron 2500+).. Bruker Kingston RAM iht. "kompatibiltets-tabell" fra Asus... Har du prøvd å kjøre Single channel (kun en brikke ad gangen) slik en annen har foreslått? Hva slags PSU har du i maskinen? Du kan evt. prøve å øke VCore 0.1V og se om det gir en bedring... På en av mine Barton-system fant jeg til slutt ut etter mye feilsøking/prøving at det var nødvendig pga. en dårlig PSU som ikke klarte å gi stabile (nok) spenninger under høy. og langvarig belastning (spill). Og nei.. det var ikke Q-Tec.. Endret 20. januar 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Og hvis man først har rotet det til med dårleg RAM og greier, så må man formatere når maskinen er blitt stabil En sørgelig runddans seddu Vet ikke helt om jeg skjønner deg her..Problemet er nettopp å få maskinen stabil. Så skal jeg alltids klare å formatere. Det ser visst ut til at jeg må nettop det for å få ting til å funke. Tror dere (virkelig.., innerst inne...) at det vil funke med en format og reinnstall?? (jækla drittjobb. Det får bli til helga)Molo Jeg påpeker bare det faktum at setup av Windows presser maskinen en del. Hvis den har svake sider som dårleg RAM så fører det til at en del viktige filer og funksjoner blir delvis ødlagt. Skal ikke komme innpå PC, systemer, feilhandtering som forgår osv. For min del, når jeg driver overklokkings-aktivitet og eksprementering så er det ikke lenge mellom hver gang jeg formaterer. På den annen side.... Når nyhetens nyskjerrighet er forbi, og maskinen stablisert, da varer operativsystemet i årevis. Lenke til kommentar
Molochtov Skrevet 21. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2005 Siden du måtte oppdatere Bios har du vel ett kort med PCB 1.06? Og du har flashet med rett Bios(for PCB 1.06)?Har du sjekket om minnebrikkene du har er kompatible med FSB200(400).. for det har vært/er ett problemområde med mange HK.. særlig nForce (har jeg lest/hørt). Selv har jeg A7N8X-E Deluxe som er spesifisert for FSB200(400), men har så langt kun kjørt på FSB180 (max. stabil klokk for min Sempron 2500+).. Bruker Kingston RAM iht. "kompatibiltets-tabell" fra Asus... Har du prøvd å kjøre Single channel (kun en brikke ad gangen) slik en annen har foreslått? Hva slags PSU har du i maskinen? Du kan evt. prøve å øke VCore 0.1V og se om det gir en bedring... På en av mine Barton-system fant jeg til slutt ut etter mye feilsøking/prøving at det var nødvendig pga. en dårlig PSU som ikke klarte å gi stabile (nok) spenninger under høy. og langvarig belastning (spill). Og nei.. det var ikke Q-Tec.. Har pcb 1.04, og har flashet rett (1008) bios. Dette skal funke ihht asus. Bruker TwinMos ram som skal være 400Mhz kompatibel (2x512). Og jeg har prøvd med en brikke om gangen. Har en Fotron 350W psu. Er det mulig å øke (låse opp) multiplier på noen måte? Slik kan jeg kanskje få pushet prosessoren opp litt i tillegg til å øke fsb? Kanskje komme opp til 3000+ hastighet. Kunne i så fall sagt meg fornøyd med det. Jeg kan evt prøve å øke vcore, men hvor mye varmere vil den da bli? Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Multiplier er låst på XP prosessorer..Jeg tipper det er rammen..Siden du har Twinmos..Har vært noe problemer med det merket ovenfor Hk brikkesett.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Prøv med ei brikke (single channel).. Og dersom du har muliget til det.. Prøv med "godkjent" minne..dvs. Corsair, Apacer, Kingston bare for å sjekke ut at HK/chipset/Bios faktisk er i stand til å kjøre FSB400. Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 kjør memtest86 ved ddr400 og sjekk da. kan være litt ugreit twinmosram til tider. Lenke til kommentar
viper44 Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Hei Har samme HK CPU og minne selv. Alt ok her. Har du tunet minnet noe i bios? La det stå "by SPD" Rapporterer bios "dual channel mode" under oppstart? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Bruker TwinMos ram som skal være 400Mhz kompatibel (2x512). Og jeg har prøvd med en brikke om gangen. http://www.twinmos.com/dram/dram_compatibility.asp Lenke til kommentar
nikhuse Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 (endret) Bruker TwinMos ram som skal være 400Mhz kompatibel (2x512). Og jeg har prøvd med en brikke om gangen. http://www.twinmos.com/dram/dram_compatibility.asp Det kan stemme siden dette kortet har Nforce 2 brikkesett. Jeg ville byttet ut til annen ram, kvalitetsram som Corsair, Kingston, Crucial..Eller annet hovedkort..Vil nok være billigere enn å kjøpe ny ram Bruke et kort med VIA brikkesett istedenfor..Jeg hadde det på min forige maskin..Bare et forslag Endret 22. januar 2005 av nikhuse Lenke til kommentar
Molochtov Skrevet 23. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2005 Takk for hjelp så langt.. Hei Har samme HK CPU og minne selv. Alt ok her. Har du tunet minnet noe i bios? La det stå "by SPD" Rapporterer bios "dual channel mode" under oppstart? Ja, minnet står på SPD. Oppstart rapporterer "dual channel" http://www.twinmos.com/dram/dram_compatibility.asp Sjekket her. Jeg har 2stk M2G9J16A-TT. De er kompatible iflg TwinMos. Lite aktuelt å bytte ram. Jeg gidder ikke putte mer penger i maskinen. Jeg skulle jo bare puste litt mer liv i den slik at den holdt en stund til. Har videre prøvd formatering, økt vcore. Intet resultat. Jeg kommer litt opp over 166 (333) Mhz, til rundt 180. Jeg går ut fra at dette har en effekt selv om maskinen bare rapporterer at det står en barton 2500+. Kan noen bekrefte dette? Ellers tar jeg imot flere gode forslag til løsninger. Molo Lenke til kommentar
Oswald Skrevet 24. januar 2005 Del Skrevet 24. januar 2005 Har videre prøvd formatering, økt vcore. Intet resultat. Jeg kommer litt opp over 166 (333) Mhz, til rundt 180. Jeg går ut fra at dette har en effekt selv om maskinen bare rapporterer at det står en barton 2500+. Kan noen bekrefte dette? Ok, dette var lett. Hovedkortet/biosen din støtter ikke Barton 3200+ 400DDR, 100% sikkert. Du må oppgradere bios. Men mange eldre socket A støtter ikke de nyeste barton cpu'ene. Da må du isåfall kjøpe nytt hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå