Gå til innhold

Trenger et kamera

Anbefalte innlegg

Hei

Skal ha meg et digitalt kompakt kamera til rundt 2500-3000,-

Vil gjerne ha det så lite som mulig og det skal brukes mest utendørs.

Og en annen ting: Slike veldig kompakte kameraer hvor bra blir egentlig bildene generelt i forhold til de større kameraene?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedsaklig så ligger forskjellen på store og små kompakt-kameraer på optikken. Ett lite kamera får jo såklart ikke plass til like god zoom og ofte ikke like god vidvinkel heller. En annen ting er at de manuelle mulighetene ofte faller bort.

Større kameraer kan også ha større bildebrikke som gir mindre støy i bildene.

Men generelt sett så er det ikke veldig store forskjeller på kvaliteten ved normal bruk... (spørs litt på hva slags ting du prioriterer)

Lenke til kommentar

Jeg har MEGET gode erfaringer med IXUS II.

Jeg har haft det et år, og det har altid ligget i min taske (det kan være lidt hårdt til tider ! )

jeg har taget billeder af f.eks en brand om natten - med godt resultat, til fester, på skitur ved minus 20 grader (det var i en inderlomme undtagen når jeg tog billeder) af forskellige landskaber og ved masser af andre lejligheder.

Det eneste jeg har savnet er lidt mer zoom, men hvis dine adidas kan gøre det, så kan jeg varmt anbefale kameraet.

Jeg kan ikke sige om det tagerdårligere billeder en de store kameraer, men hvis det gør, så er det primært i dårligt lys og lignede svære forhold.

til alm brug har jeg været fint tilfreds

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Unnskyld uttrykket, men drit i Ixus'ene, og kjøp deg heller et Olympus C-725 Ultrazoom. Da får du 3 megapixel, hele 8x optisk zoom og et lass av manuelle muligheter i tillegg til fullautomatikk (damemodus). Hvis jeg forstår deg rikti er det snakk om førstegangskamera, og da er dette et kamera du kan vokse med. Begynn med automatikk, og start etterhvert å utforske mulighetene. Dette kameraet er ett min mening et av tidenes kupp. Det er en lillebror i C-700-serien, siden det ikke har høyeste oppløsning, men det koster under 2000, og da påstår jeg at det ikke er særlig mange kamera som gir mer for pengene. 8x zoom er dritgøy når du er utendørs. Jeg har selv en storebor, C-750, med 4 megapixel og 10x optisk, men i grunnprinsippet svært likt. Det tar meget gode bilder. Ixux er sikkert fint til sitt bruk, som etter min mening, og nå legger jeg igjen hodet på blokka, et typisk party- og damekamera. For ekte fotoglede, kjøp noe som gir litt mer.

olympus_camedia_c-725_1_3.jpg

Se ellers bilder tatt med mine Olympuser på Tronds kameratest samt på Tronds Galleri. Det er ikke skrytealbum, men mer en samlig favorittbilder for å dele med andre.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

zehn, hvis du er blevet tiltalt af 8x zoom kunne du jo gå på kompromis.... Pentax har et par modeller på markedet med 5x zoom (bla. Optio SV), der kun er lidt større end de mindste kompaktkameraer, men som du efter al sandsynlighed vil få langt mer glæde af. Samtidig har dette kamera, Pentax optio SV, flere manuelle indstillingsmuligheder, så du kan udvikle dig som fotograf med tiden.

Lenke til kommentar
fikk lyst på 8x zoom, men et slikt kamera blir litt stort..Jeg må ha noe som kan oppbevares i lomma.

Joda, skjønner tankegangen. Mitt første var et C960 Zoom med 3x, som gikk greit i lomma. Men etter et par ferier, og irritasjoner på den usle zoomen, som gjorde at rådyr på jordet bare var å glemme, gikk tankene til mitt gamle analoge OM-10 med 28-200mm. Det var dog noe tungt og klumpete, så da jeg oppdaget C-700-serien med sin kraftige zoom, var valget enkelt. Nå har jeg tilsvarende 38-380 mm på et objektiv som utslått er kun noen få cm.

C700-0x-b.jpgC700-10x-b.jpg

Disse to bildene er tatt fra samme sted. Ser du noen særlige detaljer på båten på det første? Neppe. 3x zoom ville ikke akkurat gjort noe revolusjonerende med utsnittet. Så jeg ville revurdert lommekravet. Du får fine kompakte vesker som er helt greie å ha på skuldra på tur. Og legger du ørlite mer penger på bordet, får du C-765 i stedet, og øker da fra 8 til 10x zoom, samt 3 til 4 megapixel. Det er vel fortsatt det mest kompakte 10x zoom-kameraet på markedet. Det har blitt krympet for hver utgave, og er nå så kompakt at jeg ikke helt skjønner hvordan de har klart det. Anbefales varmt. 5x zoom er sikkert fint, men kan ikke måle seg mot 10x.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Siden jeg har lyst på både kompakt kamera og et ultra zoom kamera så kjøper jeg kanskje like godt begge deler =)

Et Ixus 30 + C725 + minnekort koster ca 5000,-

Finnes det noe kompakt kamera til ca den prisen som jeg bør vurdere istedenfor å kjøpe disse to ?(ikke med nødvendigvis 8x zoom)

Endret av zehn
Lenke til kommentar

Efter min mening er det en god ide at købe 2 kameraer (hvis du da kommer til at bruge dem begge meget...). Således kan du tage kompaktkameraet med i lommen når du ikke gider have en taske over skulderen, og samtidig har du et godt kamera med stor zoom, som du vil få meget glæde af i alle andre situationer :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...