meastp Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Hei! Jeg har en RAM-brikke jeg fikk hos en kamerat. Brikken var (tilsynelatende) en TwinMOS 256MB SDRAM 133mhz, men da jeg kjørte memtest86 på den, og også i BIOS, "fant" jeg bare halvparten, altså 128MB. Nå er det en stund siden den er kjøpt, og hvor den er kjøpt er (og forblir) et ubesvart spørsmål. Derfor kontaktet jeg TwinMOS direkte. Jeg sendte altså mail til kontoret i Tyskland, men fikk svar tilbake om at jeg måtte snakke med butikken. Er det noe jeg kan gjøre? Endret 19. januar 2005 av meastp Lenke til kommentar
meastp Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Her er forresten mailen: Fra meg: An: info[ætt]twinmos.de Betreff: 128MB missing on 256MB module... Dear Sir/Sirs, Madam/Mesdames I have bought a TwinMOS memory module, PC100 256MB RAM. Recently I ran a memtest86 on this memory module, and it seems that 128MB are not discovered. Only 128MB of the 256MB is used. Also, memtest86 reported errors. What should I do? Best Regards, Mats Taraldsvik Norway Svar: Dear Sir, please check your dealer for warranty exchange. Mit freundlichen Grüßen / Best regards, Alexander Rüdinger Technical Sales Support / Administrator - Bitte fügen Sie einer Antwort immer den gesamten Schriftverkehr bei ! - Please always attach all previous mails ! TwinMOS Technologies GmbH Benzstraße 32 D-71083 Herrenberg Tel: fjernetavmeg Mobile: fjernetavmeg Fax: fjernetavmeg E-Mail/MSN: fjernetavmeg ICQ: fjernetavmeg http://www.twinmos.de Endret 18. januar 2005 av meastp Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Tosidig brikke ? Husk at mange HK tar bare ensidige minnebrikker.... Lenke til kommentar
meastp Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Tosidig brikke ? Husk at mange HK tar bare ensidige minnebrikker.... Nei, denne er ensidig. Jeg har en annen, tosidig 128MB-brikke i slot 2, og denne funker helt fint. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Tosidig brikke ? Husk at mange HK tar bare ensidige minnebrikker.... Nei, denne er ensidig. Jeg har en annen, tosidig 128MB-brikke i slot 2, og denne funker helt fint. Intel sitt BX/LX brikkesett på HK ? Minnebrikken er sansynligvis ikke kompatible pga. "datatettheten" i chippene. Kan du teste den i en annen HK som har et annet brikkesett på HK ? Edit: et eksempel: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=101892&cks=PRL Endret 18. januar 2005 av jarmo Lenke til kommentar
meastp Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Nei, dessverre, det har jeg ikke mulighet til, men det er godt mulig. Litt mer info: Siemens Nixdorf Xpert 6620 Pentium II 300 64 MB RAM (originalt) ATI RAGE IIIC 3GB HDD Endret 18. januar 2005 av meastp Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Tar vel bare max 128MB/memorybank ? http://www.memoryx.net/sinixp66me.html Lenke til kommentar
meastp Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Tar vel bare max 128MB/memorybank ? http://www.memoryx.net/sinixp66me.html Ok... hva bør jeg gjøre da? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Tar vel bare max 128MB/memorybank ? http://www.memoryx.net/sinixp66me.html Ok... hva bør jeg gjøre da? Bytte med noen, en 256MB mot to 128MB brikker, hvis jeg har forstått riktig... Du har tre minneslotter og en 128MB og en 256MB brikke ? Lenke til kommentar
meastp Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 jarmo: Jo, det stemmer. Bør vel benytte bruktmarkedet, da. Noe spesielt jeg bør passe på ang specs. etc. så ikke det samme skjer (igjen)? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) jarmo: Jo, det stemmer. Bør vel benytte bruktmarkedet, da. Noe spesielt jeg bør passe på ang specs. etc. så ikke det samme skjer (igjen)? Tjaaa ! Er sikkert flere som vil gjøre bytthandel med deg siden "alle" sitter med alt for mange 128Mb brikker men ikke større Du bør få lov til å teste brikkene først, tror jeg..... Bare pass på at de er PC100 brikker, noen PC133 vil kanskje fungere men det er mer usikkert enn sikkert. Edit: har noen sett en løs "e" e Endret 18. januar 2005 av jarmo Lenke til kommentar
meastp Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 Jo, skal forsøke det... Lenke til kommentar
melsom Skrevet 20. januar 2005 Del Skrevet 20. januar 2005 Du kan jo også teste å flashe BIOSen. Ofte kommer det oppgraderinger til hovedkortet slik at det støtter minnemoduler med mer MB. Verdt et forsøk værtfall Lenke til kommentar
meastp Skrevet 20. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2005 Du kan jo også teste å flashe BIOSen. Ofte kommer det oppgraderingertil hovedkortet slik at det støtter minnemoduler med mer MB. Verdt et forsøk værtfall Joda, men så var det det å finne ut hvor jeg kan laste opdateringene ned, da... Finner ikke supportsiden til denne maskinen uansett hvor mye jeg leter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå