Gå til innhold

Å velge bort matematikk...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil uansett ikke anbefale deg å velge bort matte hvis det ikke trekker ned snittkarakteren eller at du absolutt ikke liker det. Hvis du ombestemmer deg og vil ta en utdanning som krever matte er det dumt at du valgte det bort etter gk.

Ikke om det er snakk om ingeniørutdanning/maritim høgskoleutdanning. Da kan du ta 1-årig forkurs i realfag. Det gjør jeg nå, og det er utrolig deilig å bare ha matte, kjemi og fysikk å konsentrere seg om. Jeg valgte bort alle realfag utenom biologi på vgs. Det var det lureste jeg gjorde da. Hadde aldri klart å fullføre de fagene med en respektabel karakter da :)

Lenke til kommentar
Vil uansett ikke anbefale deg å velge bort matte hvis det ikke trekker ned snittkarakteren eller at du absolutt ikke liker det. Hvis du ombestemmer deg og vil ta en utdanning som krever matte er det dumt at du valgte det bort etter gk.

Ikke om det er snakk om ingeniørutdanning/maritim høgskoleutdanning. Da kan du ta 1-årig forkurs i realfag. Det gjør jeg nå, og det er utrolig deilig å bare ha matte, kjemi og fysikk å konsentrere seg om. Jeg valgte bort alle realfag utenom biologi på vgs. Det var det lureste jeg gjorde da. Hadde aldri klart å fullføre de fagene med en respektabel karakter da :)

Jo da, det finnes jo mattekurs o.l. hvis man valgte det bort. Det jeg ville ha fram er at hvis man ikke velger bort matte og man bestemmer seg for en utdanning hvor man trenger matte så slipper man å ta andre kurs først.

Til trådstarter: se om du finner noe på www.utdanning.no

Lenke til kommentar

Brannvesenet er et praktisk fag, dem vil ha folk som har "kunnskaper" innenfor brannvern etc. Har du f.eks lastebil lappen hjelper det bra på da du har det som trengst for hvertfall å kunne kjøre brannbilene.

Såvidt jeg husker er det et eget brannkonstabel kurs på høyskolen og det krever såvidt jeg vet kun vanlig studiekompetanse.

Evnt har du jo og feier-faget på vgs....

Brannstasjoner tar og inn nye personer som lærlinger i 2 år, for at du skal få den erfaringen som trengst.

alt overnevnte er da praktiske "saker"

Men hvis du tenker mer rettet mot branningenør, forebyggende etc så hjelper nok kjemi, fysikk etc ganske bra på.

Lenke til kommentar
Men hvis du tenker mer rettet mot branningenør, forebyggende etc så hjelper nok kjemi, fysikk etc ganske bra på.

Jepp, det gjør det garantert.

Men for å bli brannmann trenger man IKKE matte. Du trenger derimot et fagbrev. Altså fagbrev som snekker eller andre andre ting du får fagbrev for ...

Lenke til kommentar

Jepp, det gjør det garantert.

Men for å bli brannmann trenger man IKKE matte. Du trenger derimot et fagbrev. Altså fagbrev som snekker eller andre andre ting du får fagbrev for ...

Om du tar fagbrev som feier, får du mye "brannmannteori" med på kjøpet. Det så jeg i en eller annen serie her om dagen :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest member-63169
Er matematikk 2 og 3. år på allmenn nødvendig for å få utdanning innenfor brannvesenet?

3524367[/snapback]

du må ha fagbrev for å komme inn som brannmann.

Lenke til kommentar

Man trenger matte OG fysikk hvis man vil ha seg en såkalt branningeniørsutdannelse, men for å komme inn i et frivillig brannvesen trenger man hovedsakelig bare å være oppegående, forruten enkelte steder hvor det og er påkrevd med fagbrev (uvisst av hvilken grunn).

Lenke til kommentar

Du får jo generell studiekompetanse uten matte, jeg valgte bort matte pga. jeg synes det krever for mye av meg, og jeg har ca . 0 interesse for faget, enda jeg klarte 5 uten store problemer. Men jeg har ikke bruk for det, mtp. at jeg skal ta utdanning som kun krever generell studiekompetanse.

Men har du sansen for faget, og klarer en ok karakter, så er det vel verdt alle poengene du får :)

Lenke til kommentar
Man trenger matte OG fysikk hvis man vil ha seg en såkalt branningeniørsutdannelse, men for å komme inn i et frivillig brannvesen trenger man hovedsakelig bare å være oppegående, forruten enkelte steder hvor det og er påkrevd med fagbrev (uvisst av hvilken grunn).

5659728[/snapback]

Vil tro fagbrevet er grunnet i at en ønsker folk med praktisk kompetanse, da brannmenn gjør langt mer enn å slukke branner. Da kan det være greit å ha en rørlegger eller eliktriker med på laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...