Gå til innhold

Spørsmål om de forskjellige komponentene?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke mye kunnskap om dette og lurte på hva de forskjellige valgene til hver komponent var.

Skjermkort:

Her får jeg valg mellom flere ting. Hva er forskjellen?

AMD Socket 754

AMD Socket 939

AMD Socket 940

AMD Socket A

Intel Socket 478

Intel Socket 604

Intel Socket 775

CPU: Her får jeg de samme valgene som ved skjermkort.. Noen sammenheng? :hmm:

Hovedkort: Enda en gang får jeg samme valg, og da må jeg jo spørre: Er det viktig at pcen inneholder komponenter med samme valg, hvisd ere skjønner?

Harddisk:

1.8" IDE

2.5" IDE

3.5" IDE

3.5" Serial-ATA

Eksternt kabinett

FibreChannel

SCSI 68 pin

SCSI 80 pin

Tilbehør

USB/FireWire

Edit: hva er egentlig de SATA og IDE greiene.

Endret av banansplitt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

939,478 og alt det der er socketen til pcen. Det er viktig at både hovedkort og cpu har samme socket. AMD og INTEL som er de to største cpu produsentene har forskjellige sockets, f.eks 939 er amd socket som bare støtter amd prosessorer.

Lenke til kommentar

Kanskje du heller burde se litt på hva andre kjøper og kanskje lage en ny thread der du bare skriver hvor mye du vil bruke ($$$) og hva pcen skal brukes til. Er fort gjort å kjøpe feil ting hvis du ikke er helt sikker på hva du skal ha...

Lenke til kommentar

Skjermkort: Ingenting av det du har listet opp i skjermkort-lista di. Her har du skrevet opp forskjellige sokkeler, som refererer til hovedkort.

Først velger man seg hovedkort og CPU. Her må man passe på å velge samme socket. Du kan IKKE ha en AMD AThlon 64 Socket 939 på et Socket 754 hovedkort.

Når du har funnet CPU og hovedkort, og vet hvilke standarder det støtter, kan du velge andre ting, gjerne RAM/minne.

Her er det viktig å holde styr på type og hastighet. I de aller fleste tilfeller av kjøp i dag er det DDR (SD)-RAM med PC3200>/DDR400-hastighet. Her er det igjen avhengig av hovedkort, hva det støtter, men som sagt er det oftest som nevnt over.

Skjermkort: Prisvariasjoner fra 500-5000,- avhengig av hovedsaklig 3D-ytelse (spill). Her må du passe på om hovedkortet du har valgt har AGP eller PCI-E. På samme måte som socket kan du ikke blande her.

Harddisk: IDE er den "gamle"/"vanlige" standarden med brede datakabler, og en strømkabel. S-ATA er en nyere standard som blir mer og mer vanlig, med teoretiske forbedringer og mye tynnere kabler. Alle nye hovedkort støtter begge deler, så her er det ikke så mye å bekymre seg for.

God natt, jobb om noen få timer :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...