Gå til innhold

Kommende webside for "gå sammen" prosjekter.

Anbefalte innlegg

For å spare forumet for unødig trafikk/spamming på "kjøpelister" tråder så har et par samarbeidspartnere og jeg gått sammen for å lage en løsning for dette.

Den vil bli webbasert og vil ha Apache, Mysql og PHP som plattform.

Jeg oppdaterer med informasjon her ettersom prosjektet går fremover.

Status pr. i dag:

- er første utgave av kravspesifikasjon for "applikasjon".

- definert krav til utstyr og infrastruktur.

- Avklart hosting av demosite sant forslag til permanent hosting.

Følg med videre, så får vi en god plattform for å drive slike prosjekter av og til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

?

Vi kommer til å bruke forumet, men er du klar over hvor mye administrasjon det kan bli? Vi bruker forumet, men selve påmeldingen etc. foregår på websiden.

Men det kom kanskje uklart frem :).

Så all diskusjon etc. vil foregå her, mens man linker til websiden som er bedre egnet til å håndtere påmeldinger, statusendringer, prosjektstyring etc.

Og vi kommer ikke til å kjøre 2-3 prosjekte hver da. Det blir styring av hva som foregår slik at man ikke dreper fordelen av det.

;)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til det kjøpeklubb-konseptet, og ønsker gjerne litt feedback fra de aktuelle webshoppene som er tilgjengelige på forumet. Tviler på om dette er effektivt i lengden. Kanskje det er mulig med en og annen suksess (f.eks. det big water-settet, som jo hadde en god grunn pga at ikke alle var tilgjengelige på julaften :) ), men alt dette oppstyret på forumet tviler jeg på at leder noen vei.

Lenke til kommentar
La oss ikke drepe idéen før den er realisert og testet da. Engasjement skal oppmuntres.

Jeg syns bare det virker for lett, og etterlyser igjen feedback fra webshops på dette. Ikke noe poeng i å bruke mye energi på noe som uansett aldri kommer ut av startgropen.

Lenke til kommentar

Dette fungere i alle andre forretningsledd i samfunnet. Og så langt har det virket bra her.

Poenget med ideen er å få det inn i mer kontrollerte former og under styring, slik at webbutikkene ikke blir overøst og nedkjørt med mer eller mindre eriøse mailer fra grupperinger, som igjen undergraver ideen fordi man da blir lei det.

Får vi det inn i ordnede, restriktive og kontrollerte former tror jeg det kan bli en verdsatt praksis for begge parter siden det gir positive utslag for begge.

Jeg har en visjon med dette - om en liten stund kan det være at vi alltid sjekker om det finnes en gruppekjøp liste når vi skal ha en spesifik vare og at dette er en normal praksis via et gruppesamfunn som hardware.no. Bruke muligheten vi har til å få gode priser.

Jeg hadde satt stor pris på om det var en gruppekjøpliste når jeg skulle ha nytt skjermkort.

I grunn er ikke dette så veldig annerledes enn å være del av en "gruppe" hvor du får preforhandlede rabatter. Eks. Ownersbuy som jeg nevnte tidligere. Men det som skiller det er at det å handle hardware er mye mer case per. case preget og at vi derfor oppnår bedre rabatter ved å ta dette pr. case. Det behøver heller ikke bety noe særlig arbeid for butikkene når man får ordnede former på det.

En annen ga meg et godt eksempel:

"jeg forstår ikke motstanden, det er slik bolibyggelag, sameier, foretningskjeder osv handler, fordi det gir fordeler".

Uten at jeg husker helt ordrett hva innlegget sa, så er det også mitt poeng. Slike avtaler er helt vanlig i alle sjikt i forretningssamfunnet, så hvorfor ikke oss.

EDIT:

Jeg har allerde spart masse penger på mobilregningen, strømregningen osv. via Ownersbuy. Skal jeg være skeptisk til det?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ser absolutt ingen ulemper med dette hvis man får til et system som fungerer.

Som nevnt tidligere er det slik boretslag osv forhandler. Flere kunder, bedre pris. Alle som har vært borti salg noengang vet dette.

Problemet blir å administrere dette og få "klubben" til å virke seriøs. Viktig at dette ikke bare blir en flopp som legger inn bestilling på 50 skjermkort der 10 går til inkasso, 5 blir ikke hentet osv...

Ideen er god den, det å få den ut i livet kommer sikkert til å ta tid, men det er bedre å skynde seg langsomt enn å gå rett på trynet i første sving! Stå på! Dette støtter jeg! :w00t:

Lenke til kommentar
Jeg er litt skeptisk til det kjøpeklubb-konseptet, og ønsker gjerne litt feedback fra de aktuelle webshoppene som er tilgjengelige på forumet. Tviler på om dette er effektivt i lengden. Kanskje det er mulig med en og annen suksess (f.eks. det big water-settet, som jo hadde en god grunn pga at ikke alle var tilgjengelige på julaften :) ), men alt dette oppstyret på forumet tviler jeg på at leder noen vei.

Samme her.. Når det er skjeldent er det litt reklame/goodwill effekt for å gjøre det dem gjorde med vannkjølingen.

Hardware er ikke det som har best fortjenstemargin og en må se litt på hva effekt en får av handelen. Det er jo ikke slik at de får en person å forholde seg til, noe større garanti på at folk henter pakkene enn vanlig, ikke større sjangs for at mindre havner til inkasso.

Det sagt så skader det jo aldeles ikke å prøve seg, men tror kanskje folk har blitt litt for optimistike etter det -super- tilbudet som ble gitt på vannkjølingen.

Lenke til kommentar

Det som kan fungere er at forhandlerne / nettbutikkene selv har tilgang til en sånn site. Og at de da får en ganske god oversikt over forespørsel på enkelte varer, slik at de kan demed legge inn "bud" på gruppe-tilbud:

f.eks

Forhandler går inn, ser en gruppe på 23 har meldt seg på kjøpsønske av "Gainward GF6800 Gold Ultra AGP 8X".

Forhandler legger da inn bud, "10% rabatt" Krav: 20+ bekfreftende.

Når en forhandler legger inn bud, sendes en mail til alle brukerne på den listen automatisk. Brukerne som vil gå for denne, klikker på en link fra mailen som fører dem til "Bekfreft godkjennelse av tilbud" på hjemmesiden.

Hvis 20+ fra listen gjør det da, som er kravet for at kjøpet aktiveres/er bindende. Vil systemet på hjemmesiden sende mail-adressen til alle kjøperne som har bekreftet til forhandler med et referansenummer. En mail blir også sendt til brukerne med samme referansenummer.

Dermed kan forhandleren gå til innkjøp av partiet, og sende mailer til alle brukerne hvor de inngår avtalen en og en, til den prisen som var avtalt på siden. Forhandler må også oppgi referansenummeret, slik at brukeren kan verifisere at dette er ang den handelen, og ikke bare forhandleren som benytter sjansen til å maile brukeren for å selge dem noe til f.eks en annen pris.

Forhandlerne kan selfølgelig "undeby" hverandre i pris-tilbud til brukerne av en gruppe på det produktet selvfølgelig sålenge kjøpet ikke er blitt aktivert/godkjent av minimal-kravet om bekreftende brukere.

Brukere kan også opprette nye grupper for et produkt de ønsker å legge oppmerksomhet på, som andre brukere kan melde seg på kjøpsinteresse for.

På den måten vet alltid forhandler sikkert at en gruppe er garantert å kjøpe hvis de da tar inne et større parti. Det er viktig ofte å vite for en forhandler for å kunne gi tilbud, mange forhandlere tør ikke å ta inn større parti av noe uten å vite om de får solgt det ut.

Siden det alltid er bare en av forhandlerne som står igjen som det "seirende" tilbudet per produkt med tilhengende brukere når mange nok bekrefter til at tilbudet fastlåses, slipper man kaos at f.eks flere forhandlere bestiller inn osv. Kun de som "vinner" trenger å tenke på å bestille inn parti for å fylle etterspørselen til en tilbudspris.

Bare et forslag.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
Det som kan fungere er at forhandlerne / nettbutikkene selv har tilgang til en sånn site. Og at de da får en ganske god oversikt over forespørsel på enkelte varer, slik at de kan demed legge inn "bud" på gruppe-tilbud:

f.eks

Forhandler går inn, ser en gruppe på 23 har meldt seg på kjøpsønske av "Gainward GF6800 Gold Ultra AGP 8X".

Forhandler legger da inn bud, "10% rabatt" Krav: 20+ bekfreftende.

Når en forhandler legger inn bud, sendes en mail til alle brukerne på den listen automatisk. Brukerne som vil gå for denne, klikker på en link fra mailen som fører dem til "Bekfreft godkjennelse av tilbud" på hjemmesiden.

Hvis 20+ fra listen gjør det da, som er kravet for at kjøpet aktiveres/er bindende. Vil systemet på hjemmesiden sende mail-adressen til alle kjøperne som har bekreftet til forhandler med et referansenummer. En mail blir også sendt til brukerne med samme referansenummer.

Dermed kan forhandleren gå til innkjøp av partiet, og sende mailer til alle brukerne hvor de inngår avtalen en og en, til den prisen som var avtalt på siden. Forhandler må også oppgi referansenummeret, slik at brukeren kan verifisere at dette er ang den handelen, og ikke bare forhandleren som benytter sjansen til å maile brukeren for å selge dem noe til f.eks en annen pris.

Bare et forslag.

Det var faktisk av de mer intelligente ideene. Ikke dum tanke.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke nevnt noen ting om funksjonaliteten ennå :).

Noe om funksjonalitet

Noe om funksjonalitet:[/b]Det ligger i kravspek vi jobber med. Men det som blir nevnt med at butikkene skal få tilgang er en av kjerne-tankene til hele ideen, at dette skal bli et samfunn mellom forbruker og tilbyder og at det skal være mer eller mindre selvstyrende med kontrollorgan for å opprettholde seriøsiteten.

Kategorier:

Vi vil tillate både spesfike produktkategorier som eks. "Tagan 480W PSU" som leverandørene kan gi tilbud på.

Men vi vil også ha mer åpne kategorier som gir tilbyderen mer spillerom "6800GT/256/AGP". Dette gjør det lettere for tilbyderne å gi et godt tilbud siden man ikke begrenses av altfor trange spesifikasjoner.

Brukere:

Alle bruker vil måtte registrere en konto som gjør at man ikke kan "fake" deltakelse. Hver registrering vil godkjennes og verifiseres mot et mobilnr. slik at du må bekrefte kontoregistrering via info du får på sms.

Forhandlerkonto opprettes av administrator. Hver kontoregistrering godkjennes av administrator før den opprettes og du får sms tilbake for å aktivere konto.

Og la meg svare på et par spørsmål samtidig.

Q) hva hvis de opplever inkasso eller uavhentede pakker?

Det vil ikke skje, det vil kun opperes med kort/mastercard/visa eller forhåndsbetaling. Litt seriøse må man være i slike tilfeller.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Vi ønsker ikke å bli upopulære fordi man ikke avhenter pakker. Det kan ødelegge for konseptet.

Derfor kan det være at det vil komme opp at man må betale med visakort, mastercard eller betale via nettbank/giro på forskudd.

Hva er aldersgrensen på visa? Accept går bare i terminal.

Men den biten er ikke det viktigste jeg har ikke tatt noe standpunkt til det ennå og at vi vil vurdere det sammen med butikkene og kan være at man ikke ser det som noen ytterligere risiko.

Men husk at store tilbudskampanjer ofte krever økonomisk sikkerhet. Men tror komplett tillot oppkrav på sin Bigwater kampanje.

Så dette blir det butikkene som bestemmer, ikke jeg :). Men vi må få løsningen opp og testet den først. Det tar tid når det gjøres på frivillig basis.

Når vi får noe vi kan vise skal jeg snakke med butikkene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...