Gå til innhold

Hjelp til Nikon D70 og kikkert som objektiv

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg hadde planer omå koble kikkerten min, en Eagle 65A til kameraet mitt.

Så jeg stakk ned på en foto butikk å spurte etter priser, det jeg trengte var:

Foto Adapter - 695,-

T. Ring - 250,-

Okular. 15x - 990,-

Han mente personlig ikke at det var noen vits i å investere i dette grunnet kvaliteten i forhold til prisen, noen som har andre erfaring og som vil anvefale dette?

Og på hvilken måte kvaliteten ikke er god nok?

I forhold til en tilsvarende telelinse så burde jo dette bli et ganske mye rimeligere alternativ? Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg finner ikke Eagle 65A på Google så jeg bare antar at det har en diameter på 65 mm.

Jeg har brukt et 90 mm speilteleskop på digitalkamera med bra resultat. Hovedproblemet er at det er lyssvakt og det er vanskelig å stille fokus. Forstørrelsen og kvaliteten var langt over det som er mulig å få med et teleobjektiv til en sammenlignbar pris. Men veldig upraktisk.

Bildet viser samme motiv tatt med 1200 mm, 300 mm og 35 mm objektiver. På 1200 mm så er forstørrelsen så stor at luftkvaliteten og turbulensen gjør bildet uklart. 1200 mm objektivet er speilteleskopet.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Jeg har sett bilder tatt med samme type kikkert av et velkjent merke og de ble meget bra.

Dette er tre problemer man kan få hvis den optiske kvaliteten på delene ikke er bra nok:

Lyssvakt

Uskarpt, spesielt i hjørnene

Vignettering

Det finnes flere objektiver i prisklassen 1200-2000 kr og alle betydelig mer praktiske og har autofokus. Siden prisen blir ca det samme så vil jeg anbefale at du tar en kikk i produktguiden og ser litt på objektivene der.

Lenke til kommentar

Man får såkalte speiltele objektiver til en relativt rimelig penge. Dette er objektiv med fast brennvidde og fast blender (F.x F/8).

http://www.foto.no/cgi-bin/leksikon/vis_or...0&ord=Speiltele

Jeg har ikke funnet noen eksempler på nett.

Edit: Sigma 600mm F8 mirror burde man få til ca 4000,-

Om det er et alternativ eller ikke får man vurdere selv.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Nikon Nikkor AF 70-300mm f/4-5.6G

For eksempel dette. Jeg betalte ca 1200 kr for mitt, det er søppel i forhold til et objektiv til 25 000 kr men i forhold til et kompaktkamera så er det bedre enn det aller meste og man kan ta fine bilder med det i godt lys.

Jeg har sett Russiske speilteler til under 2000 kr. Men det er en del problemer, uten zoom så er det vanskelig å finne motivet siden forstørrelsen er stor, de er ofte veldig lyssvake sånn at det er vanskelig å stille fokus og man må bruke lange eksponeringstider.

Lenke til kommentar
Nikon Nikkor AF 70-300mm f/4-5.6G

For eksempel dette. Jeg betalte ca 1200 kr for mitt, det er søppel i forhold til et objektiv til 25 000 kr men i forhold til et kompaktkamera så er det bedre enn det aller meste og man kan ta fine bilder med det i godt lys.

Jeg har sett Russiske speilteler til under 2000 kr. Men det er en del problemer, uten zoom så er det vanskelig å finne motivet siden forstørrelsen er stor, de er ofte veldig lyssvake sånn at det er vanskelig å stille fokus og man må bruke lange eksponeringstider.

Var bildet av månen tatt med 70-300mm objektivet? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Dette bildet er tatt på ca 8 meters avstand uten sol og uten stativ men med støtte mot en vegg. Under sånne forhold så blir ca 90% av bildene ubrukelige. Men det er bare å holde inne utløseren så får man noen brukbare bilder.

Jeg har planer om å bruke stativ så da regner jeg med det går bra?

Psilocybe, er ikke det speiltele objektiv da?

Det siste er vle iallefall det :dontgetit:

Lenke til kommentar
Jeg har planer om å bruke stativ så da regner jeg med det går bra?

Bedre med stativ ja, men kravet til stødighet øker med brennvidden og lukkertiden (og du bør helst bruke fjernutløser/fjernkontroll/selvutløser, antakelig er fjernkontroll best egnet).

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...