Gå til innhold

Hva er PixelPipelines?

jonni_70

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Orker ikke oversette:

Pipeline:

Also referred to as a communication channel or bandwidth (the amount of data that can be transmitted in a fixed amount of time). The fatter the pipeline, the faster the data will flow.

Pipeline-processing:

when a microprocessor begins executing a second instruction before the first has been completed. Several instructions are in the pipeline simultaneously, each at a different processing stage.

Pixel:

any of the small bits of information that together constitute an image

Lenke til kommentar

Jeg synes jeg hadde en ganske artig forklaring på dette jeg:

Pixel (Picture Element

Det er et punkt i et bilde vi ser på skjermen. Bilder blir delt opp i millioner av pixels

og arrangert i kolonner og rader. Pixelene er så nærme hverandre at det ser ut som de sitter sammen. Hvor mange bits som brukes bestemmer hvor mange farger og gråtoner som kan vises. (8-bit modus bruker 8 bit per pixel og gjør det mulig å vise 256 forskjellige farger og gråtoner. I dag brukes 32 bit som regel)

Pixel pipelines

Grafikkprosessorer håndterer millioner av instruksjoner hvert sekund og når en instruksjon er fullført utføres den neste. En pipeline gjør at flere instruksjoner kan utføres samtidig. Så når et stadie av en instruksjon utføres så utføres det andre stadier av andre instruksjoner samtidig. Uten pipelines måtte hver instruksjon ha ventet i en kø på at den forrige instruksjonen skulle blitt ferdig. Et eksempel; tenk på en fabrikk som produserer kattemat på boks. Denne fabrikken lager kun en boks om gangen og produksjon av neste boks starter etter at den forrige boksen er ferdig. Det er ikke effektivt, man kan jo mye heller produsere 500 stykker samtidig (i forskjellige stadier hvor nr.1 nesten er ferdig og nr.500 netopp er begynt på).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...