Gå til innhold

Noen som kan forklare litt om 3DMark poeng?

Anbefalte innlegg

Mener du at treg RAM med høy latency ikke har innvirknong på resultatet i 3DMark01?

Rammen jeg har er 2x 512MB (3-3-3-8) PC3200 400mhz (200mhz raise and fall, som nå er klokket til 210) og den er ikke direkte kjapp!!

Ut fra PCMark04 hvor jeg fikk 4300 poeng synes jeg det kan virke som om det var minnet som begrenset siden jeg fikk kun 2627 i memory, men 4260 CPU og 6802 Graphics.

Endret av Cluster1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Mener du at treg RAM med høy latency ikke har innvirknong på resultatet i 3DMark01?

Rammen jeg har er 2x 512MB (3-3-3-8) PC3200 400mhz (200mhz raise and fall, som nå er klokket til 210) og den er ikke direkte kjapp!!

Ut fra PCMark04 hvor jeg fikk 4300 poeng synes jeg det kan virke som om det var minnet som begrenset siden jeg fikk kun 2627 i memory, men 4260 CPU og 6802 Graphics.

Øøøhh... du leste mitt forrige svar?

Kanskje prøve en gang til?

Jeg har faktisk testet dette.. og ble noe overrasket hvor lite "kjapp" Ram har å si.. både i 3DMark01 og ellers..

Det er kun i rene tester av minnebåndbredde/latency at "kjapp" Ram scorer bra..

Dette av *egen* erfaring og tester jeg har lest/sett på nett..

Kjapp Ram er *oppskrytt* og koster mye mer enn det smaker..

Kjapp Ram er dog ofte *helt* nødvendig for å *klokke* FSB'n så langt som mulig..

F.eks. vil ekslusiv(og dyr) DDR400-minne med stramme timings klare DDR533 med litt "slappere" timings.. mens "billigram" (som du har) knapt klarer en Mhz over specs..

Når det er sagt, så er det meste av RAM for høyere FSB (enn DDR400) spesifsert med "slappere" timings og høyere VDimm...dvs. det er vel egentlig "same shit in new wrapping"..

Du kan finne mye artikler om dette på nettet dersom du gidder å sette deg litt inn i problematikken..

:)

Edit:

Dette gjelder særlig for P4-system hvor ytelsen ikke blir særlig påvirket ved å kjøre asynkront..dvs. FSB>RAM (har testet det også).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hm, ok.. virker litt innviklet dette her med tanke på at jeg får relativt grei score i 3DMark03 og 3DMark05.

Angående ytelsen i PCMark04 og 3DMark01 etter jeg overklokket er jeg ikke sikker på hvor mye det endret seg siden jeg fokuserte mest på 03 og 05, men jeg skal kjøre nye tester både med klokket og uklokket og notere meg resultatet.

Når jeg ser på dine resultater i signaturen din kan jeg ikke forstå hvorfor jeg ikke greier å krype opp mot 20000 i 3DMark01.. jeg har i865PE chipsetet på hovedkortet mitt som jeg mener skal ligge ganske tett opp mot i875

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

For å komme over 20k i 3DMark01 må du kjøre FSB250 (eller mer).. og klokke kortet en god del over specs..

Jeg ville *tro* at ditt X800-kort bør "knuse" mitt 9800Pro, men jeg har sett at nyere kort av en eller annen grunn (drivere?) ikke scorer noe særlig i 3DMark01..

Når det er sagt, mener jeg at du bør *lett* klare laangt over 20k da verdensrekorden er på over 40k ("Kjekka") med Amd64 og X800-PE..."klokket til døde"... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...