Gå til innhold

Er varer virkelig så dyre i Norge som "alle" sier?

Anbefalte innlegg

Nei, det tror jeg ikke.

Mange sier at prisnivået er så lavt i Sverige sammenlignet med Norge, og klager derfor over prisnivået i Norge. Dessverre er dette fryktelig svart/hvitt siden en ikke tar hensyn til at man i Norge tjener 40% mer enn i Sverige (jeg ekskluderer her eksport hvor dette selvsagt er viktig i konkurransen med utenlanske selskaper). Hvis en tar hensyn til lønnsnivået blir situasjonen en helt annen, men kom for all del med eksempler hvor lønnsnivået ikke kan forklare prisforskjeller.

Mat, tobakk og alkohol

I Norge er maten billigere, sett i forhold til lønna.

fig-2004-06-10-01.gif

Alkohol er likt priset, mens tobakk er litt rimligere i Sverige, sett i forhold til lønna.

Hardware

Sverige:

- Sapphire Radeon X800XL til NOK 2757

- AMD Athlon 64 3000+ til NOK 1280

Norge:

- Sapphire Radeon X800XL til NOK 2750

- AMD Athlon 64 3000+ til NOK 1290

Mye billige i Norge!

Klær

Mye billigere i Norge! Ta deg en tur innom Ellos.no og Ellos.se hvis du ikke tror meg.

Mer gidder jeg ikke å komme med eksempler på. Det ser ikke ut til at varer er så dyre i Norge likevel ... Hvis en bor ved grensen kan en spare penger på nettopp at en tjener mer i Norge.

Endret av guezz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisnivå i forhold til gjennomsnitt er ikke interresant. Man må se på prisnivå i forhold til den gruppen som har dårlig råd. For det er for disse matvarer eventuellt er dyrt.

Videre må man se på prisen i forhold til hva man sitter igjen med av penger etter at faste utgifter er betalt. I Norge, spesielt Oslo, er det forferderlig dyrt å bo. For tre-fire år siden var Oslo verdens femste dyreste by å bo i. Jeg har ikke lest/sett oppdaterte undersøkelser på dette.

Det å sammenligne med gjennomsnittsinntekt i et land der gjennomsnittet tjener godt er en avsporing. Det som er interresant er hvor dyrt matvarer oppleves for de som har lite, etter at de faste utgiftene er betalt.

Lenke til kommentar
Prisnivå i forhold til gjennomsnitt er ikke interresant. Man må se på prisnivå i forhold til den gruppen som har dårlig råd. For det er for disse matvarer eventuellt er dyrt.

Dette er greit å gjøre for å avkrefte myten om de svenske varene. Du har et poeng angående "se prisnivå i forhold til den gruppen som har dårlig råd", men dette er uansett over hodene våres. Uansett tror jeg ikke at nordmenn som har lite sliter mer enn svensker som er i den samme situasjonen, men det vet jeg selvsagt ingenting om.

Videre må man se på prisen i forhold til hva man sitter igjen med av penger etter at faste utgifter er betalt. I Norge, spesielt Oslo, er det forferderlig dyrt å bo. For tre-fire år siden var Oslo verdens femste dyreste by å bo i. Jeg har ikke lest/sett oppdaterte undersøkelser på dette.

Var dette i forhold til inntekt? Det er ellers håpløst å sammenligne en husleie på NOK 8000 i Oslo med en husleie på NOK 8000 i Stockholm og dermed kunne si hvor dyrt det oppleves å bo der.

Det å sammenligne med gjennomsnittsinntekt i et land der gjennomsnittet tjener godt er en avsporing. Det som er interresant er hvor dyrt matvarer oppleves for de som har lite, etter at de faste utgiftene er betalt.

Se første avsnitt i dette svaret.

Endret av guezz
Lenke til kommentar

Har selv aldri ment det er noe dyrt i dette landet. Levde i tre mnd på madammens deltidsjobb, fordi jeg hadde ulønnet permisjon.

Dette selv om vi har lån på leilighet, en unge i barnehage, husleie, samt kost og losji for oss to og våre to barn.

Men det skal sies at vi ikke er dum nok til å kjøpe oss bil, ikke røyker vi heller, så vi slipper de gigantutgiftene.

Nå som jeg er i jobb igjen, så har vi en veldig god økonomi, alt jeg tjener er pluss i boka.

Bor for ordens skyld i Bergen.

Er vanskelig å være fattig i dette landet. :thumbup:

I tillegg er det en fryd å dra på ferie, får mye mer igjen per krone.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Biler, restaurant, og uteliv er kanskje noen omrader hvor Norge er uansett veldig dyrt. Men som JLB sa, sa er kanskje ikke matvarer osv dyrt for de som faktisk har en god inntekt, men for oss andre, som studenter, sa sliter vi veldig i forhold til studenter i andre land, f.eks. I USA kunne jeg ga ut pa byen hele tiden, spise ute hele tiden, kjope hva som helst pa butikken uten problemer. Her i Norge ma jeg naermest rasjonere det jeg handler for at jeg skal ha rad til a overleve helt ut studietiden. Det har kanskje med at studiestotten er for lav i forhold til hva den burde vaere, vet ikke... men likevel.

Klaer, hardware, noe mat, osv er ganske sa likt i Norge og andre land hvis man sammenligner via inntektsnivaet. Men andre ting er Norge helt saerdyrt pa.

Lenke til kommentar
Biler, restaurant, og uteliv er kanskje noen omrader hvor Norge er uansett veldig dyrt. Men som JLB sa, sa er kanskje ikke matvarer osv dyrt for de som faktisk har en god inntekt, men for oss andre, som studenter, sa sliter vi veldig i forhold til studenter i andre land, f.eks. I USA kunne jeg ga ut pa byen hele tiden, spise ute hele tiden, kjope hva som helst pa butikken uten problemer. Her i Norge ma jeg naermest rasjonere det jeg handler for at jeg skal ha rad til a overleve helt ut studietiden. Det har kanskje med at studiestotten er for lav i forhold til hva den burde vaere, vet ikke... men likevel.

Klaer, hardware, noe mat, osv er ganske sa likt i Norge og andre land hvis man sammenligner via inntektsnivaet. Men andre ting er Norge helt saerdyrt pa.

Jeg er ikke student, men har mange venner som er studenter. ingen av de opplever noen problemer med økonomien, noen har tilleggsjobber, andre ikke.

Det eneste de klager over er at de ikke har råd til å gå på fylla hver helg :roll:

Det er ikke statens oppgave å sørge for at studentene skal ha penger til mer enn de egentlig trenger.

Da er det bare å finne seg en jobb for å få råd til litt ekstra goder.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Jeg er ikke student, men har mange venner som er studenter. ingen av de opplever noen problemer med økonomien, noen har tilleggsjobber, andre ikke.

Det eneste de klager over er at de ikke har råd til å gå på fylla hver helg

Da ma jeg nesten sporre hvor de bor hen, og om de far pengestotte fra familien sin. Jeg far ikke noe vesentlig pengestotte fra familien min, og bor i Bergen, og jeg klarer nesten ikke holde budsjettet innenfor det jeg far fra fullt stipend og lan. Det inkluderer sa klart bredbandsutgift, mobilutgifter, og tar meg seff en tur ut i ny og ne... men i forhold til USA er dette helt annerledes.

Det er ikke statens oppgave å sørge for at studentene skal ha penger til mer enn de egentlig trenger.

Det er akkurat poenget. Man skal ikke matte ha en jobb nar man studerer. A studere er jobben. ;)

Lenke til kommentar
Da ma jeg nesten sporre hvor de bor hen, og om de far pengestotte fra familien sin. Jeg far ikke noe vesentlig pengestotte fra familien min, og bor i Bergen, og jeg klarer nesten ikke holde budsjettet innenfor det jeg far fra fullt stipend og lan. Det inkluderer sa klart bredbandsutgift, mobilutgifter, og tar meg seff en tur ut i ny og ne...

Det er akkurat poenget. Man skal ikke matte ha en jobb nar man studerer. A studere er jobben. ;)

Han soim har det "tøffest", studerer i Alta og har sitt å streve med når det koster han en del tusenlapper å komme hjem til Bergen på besøk. De fleste andre bor i Bergen. De som strever i Bergen er de tullingene som absolutt må bo i sentrum, selv om de med 10 min busstur kan få hybel til halve prisen :roll:

Er noe vås etter min mening, alle har godt av å arbeide for litt sukker til grøten. Er man student i 5-6 år og får alt servert så får man litt av et sjokk når man kommer ut i arbeidslivet og blir satt krav til.

Personlig er studenter stort sett de desidert værste man hadde å gjøre med i min tid som postansatt (er ikke der nå lenger da). Bortskjemte drittunger de fleste av dem, men heldigvis ikke alle.

Men som sagt, så lenge støtten holder til det grunnleggende, så er det godt nok. Ellers er det bare til å steke noen burgere for å tjene penger til litt ekstra festing ;)

men i forhold til USA er dette helt annerledes.

Men her prioriterer politikerne opera.... :nei:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Han soim har det "tøffest", studerer i Alta og har sitt å streve med når det koster han en del tusenlapper å komme hjem til Bergen på besøk. De fleste andre bor i Bergen. De som strever i Bergen er de tullingene som absolutt må bo i sentrum, selv om de med 10 min busstur kan få hybel til halve prisen
Men far de hjelp fra familiene sine?

Er noe vås etter min mening, alle har godt av å arbeide for litt sukker til grøten. Er man student i 5-6 år og får alt servert så får man litt av et sjokk når man kommer ut i arbeidslivet og blir satt krav til.
Nar kvalitetsreformen har det slik at studenter bor jobbe pa studiene like mange timer som en ordentlig jobb... da ma man kunne fa en sapass "lonn" for det og.

Men som sagt, så lenge støtten holder til det grunnleggende, så er det godt nok. Ellers er det bare til å steke noen burgere for å tjene penger til litt ekstra festing
Seff. Jeg mener ikke at staten skal legge ut for at jeg skal ha et fett anlegg, en fet data, fin mobil, festing 3 ganger i uken, osv. Men nar man regnes med for a studere sa og sa mange timer i uken, sa ma man fa lonn/stipend som tilsvarer det.
Lenke til kommentar
Men far de hjelp fra familiene sine?

Det varierer vel. Kameraten min i Alta får ikke støtte. Han ble tilbudt det fra faren sin, bl.a til en pc, men han nektet, han ville stå på egne ben.

kvalitetsreformen har det slik at studenter bor jobbe pa studiene like mange timer som en ordentlig jobb... da ma man kunne fa en sapass "lonn" for det og.

Studenter får jo støtte. Er ikke værre enn å jobbe 3 lørdager i mnd og få 2-3k ekstra.

Seff. Jeg mener ikke at staten skal legge ut for at jeg skal ha et fett anlegg, en fet data, fin mobil, festing 3 ganger i uken, osv. Men nar man regnes med for a studere sa og sa mange timer i uken, sa ma man fa lonn/stipend som tilsvarer det.

Nei der er jeg ikke enig. Det grunnleggende behovet, ikke noe mer. Studenter må ofre endel, de får det igjen senere i livet med høye lønninger.

En student som levde billig til han var 26 år for å bli røringeniør har hatt et mye lettere liv tilslutt enn en som gikk i jobb som ufaglært som 18 åring uten å ta noen videre studier. Vil ihvertfall jeg påstå.

Men har ikke du nok til det grunnleggende, så er jeg enig i deg, da får du for lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...