NSAB-Sirius Skrevet 13. juni 2002 Del Skrevet 13. juni 2002 Har funnet et par SOUNDBLASTER AWE64 lydkort. Går disse an å bruke idag, og eventuelt til hva? Jeg vet ikke mer enn det som står på kortene. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 SOUNDBLASTER AWE64 , ukjent for meg! skal du ha et lydkort vil jeg anbefalle SB Live! 5.1 (billig å grei) Har sel Live!5.1 :wink: Mvh. LOZER Lenke til kommentar
shahin Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Quote: Den 2002-06-13 18:18, NSAB-Sirius skrev:Har funnet et par SOUNDBLASTER AWE64 lydkort. Går disse an å bruke idag, og eventuelt til hva? Jeg vet ikke mer enn det som står på kortene. Du kan bruke det til ALT. Soundblaster AWE64 var et råbra kort i sin tid :smile: Ingen grunn til å kjøpe et nytt kort, med mindre du trenger ny funksjonalitet som 5.1, div. inn/utganger osv. Det fungerer utmerket til spill og musikk. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 hehe, husker jeg hentet AWE64 kortet mitt (det største av de, med 16mb onboard ram), og hadde problemer med og få det til og passe i kabinettet pga. av at kortet var så inni *******'s langt :smile: men men, i den tiden så herjet Gravis UltraSound (MAX) uansett.. men, AWE64 er et kongebra kort. Lenke til kommentar
covah Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 AWE64 er vel et ISA kort? Mange nye hovedkort har ikke ISA port. ISA lydkort vil også kunne påvirke hasigheten i enkelte spill. Lenke til kommentar
druid Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Quote: Den 2002-07-28 11:37, bidz skrev:hehe, husker jeg hentet AWE64 kortet mitt (det største av de, med 16mb onboard ram), og hadde problemer med og få det til og passe i kabinettet pga. av at kortet var så inni *******'s langt :smile:men men, i den tiden så herjet Gravis UltraSound (MAX) uansett.. men, AWE64 er et kongebra kort. så vidt jeg husker så var det AWE 32 som var et monster av et kort, mens AWE 64 value/GOLD var mindre AWE 32 kunne du montere 33pins RAM brikker på :smile: Forskjellen mellom AWE 64 Value og gold var stort sett minne value hade (mener jeg) 512Kb og GOld hadde 4Mb sånt sett var kanskje AWE 32 bedre siden man kunne bruke vanlige RAMbrikker i det, det var to ledige slotter Lenke til kommentar
bruno Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Den 2002-07-28 12:04, druid skrev: Quote: så vidt jeg husker så var det AWE 32 som var et monster av et kort, mens AWE 64 value/GOLD var mindreAWE 32 kunne du montere 33pins RAM brikker på :smile:Forskjellen mellom AWE 64 Value og gold var stort sett minne value hade (mener jeg) 512Kb og GOld hadde 4Mbsånt sett var kanskje AWE 32 bedre siden man kunne bruke vanlige RAMbrikker i det, det var to ledige slotter En annen vesentlig forskjell var at Awe64Gold hadde gull RCA kontakter. [ Denne Melding var redigert av: bruno på 2002-07-28 12:31 ] Lenke til kommentar
Lch Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Quote: Den 2002-07-28 11:39, covah skrev:AWE64 er vel et ISA kort? Nei, det kom i PCI-utgave også. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Quote: Den 2002-07-28 12:31, bruno skrev:En annen vesentlig forskjell var at Awe64Gold hadde gull RCA kontakter. Noe som er meningsløst iom at kortet ikke er skjermet fra all støyen i pcen. Og RCA-utganger/innganger har vel ingen SB-kort hatt noensinne, bortsett fra tilleggsmoduler. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Quote: Den 2002-07-28 10:08, LOZER skrev:SOUNDBLASTER AWE64 , ukjent for meg! newbie :razz: Quote: Den 2002-07-28 11:37, bidz skrev:men men, i den tiden så herjet Gravis UltraSound (MAX) uansett.. men, AWE64 er et kongebra kort. aaah, husker jeg satt med ett GUS MAX kort til musikken og ett AWE32 til effektene De kortene var nemlig kongen på hvert sitt område. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Quote: Den 2002-07-28 15:31, LarsC skrev:Noe som er meningsløst iom at kortet ikke er skjermet fra all støyen i pcen. Og RCA-utganger/innganger har vel ingen SB-kort hatt noensinne, bortsett fra tilleggsmoduler. men da kan man bruke de kablene man har fra før istede for å kjøpe en ny kabel :wink: Skulle gjerne hatt RCA på lydkortet mitt jeg. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Quote: Den 2002-07-28 15:44, Anders Leipsland skrev:men da kan man bruke de kablene man har fra før istede for å kjøpe en ny kabel :wink: Skulle gjerne hatt RCA på lydkortet mitt jeg. Ny kabel? Problemene med RCA er størrelsen og at man trenger to utganger for stereo. IMO holder det lenge med digital-ut, men det er bare til å splashe ut for en tilleggsmodul det. Lenke til kommentar
bruno Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Den 2002-07-28 15:31, LarsC skrev: Quote: Noe som er meningsløst iom at kortet ikke er skjermet fra all støyen i pcen. Og RCA-utganger/innganger har vel ingen SB-kort hatt noensinne, bortsett fra tilleggsmoduler. Gullkontakter er bare tull, men det er litt enklere å plugge inn en kassettspiller eller andre programkilder i standard RCA uten å måtte tenke på overganger. Mitt Awe64 gold har RCA kontakter, og det har ingen tilleggsmoduler. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Quote: Den 2002-07-28 15:49, LarsC skrev:Ny kabel?Problemene med RCA er størrelsen og at man trenger to utganger for stereo. Om du er en av de som kobler PCen til en forsterker så har du veldig ofte en RCA kabel liggende, men siden lydkortet bare har minijack så trenger du en minijack-RCA kabel(noe færre har). Derfor ville det vært greit å hatt et lydkort med RCA. Quote: IMO holder det lenge med digital-ut, men det er bare til å splashe ut for en tilleggsmodul det. joa, den digitale er fin den om du kan bruke den :smile: bruno: gullkontakter _ser_ nå hvertfall fetere ut selv om det kanskje ikke har så mye å si for lydkvaliteten :smile: [ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-07-28 15:56 ] Lenke til kommentar
Lch Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Quote: Den 2002-07-28 15:54, bruno skrev:Gullkontakter er bare tull, men det er litt enklere å plugge inn en kassettspiller eller andre programkilder i standard RCA uten å måtte tenke på overganger. Helt enig. Quote: Mitt Awe64 gold har RCA kontakter, og det har ingen tilleggsmoduler. Ja, hvis du sier det så. Da tok jeg feil :wink: Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Quote: Den 2002-07-28 15:55, Anders Leipsland skrev: Quote: IMO holder det lenge med digital-ut, men det er bare til å splashe ut for en tilleggsmodul det. joa, den digitale er fin den om du kan bruke den :smile: Fortell meg om tilleggsmodul. Høres spennende ut. (Kan jeg bruke digital utgang på lydkort for å få lyden bort til min gamle VectorResearch-forsterker (VRX-9100)...?) Lenke til kommentar
Lch Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Quote: Den 2002-07-28 15:55, Anders Leipsland skrev:Om du er en av de som kobler PCen til en forsterker Jeg er en av dem, ja. Quote: så har du veldig ofte en RCA kabel liggende, men siden lydkortet bare har minijack så trenger du en minijack-RCA kabel(noe færre har). Derfor ville det vært greit å hatt et lydkort med RCA. Faktisk så har det seg slik at jeg har ingen RCA-kabler liggende, men derimot to MiniJack->RCA. Pussig. :wink: Ellers så ser jeg og sier meg enig med poenget ditt. Problemet er at RCA ville gått på bekostning av annen funksjonalitet ved kortet. Quote: joa, den digitale er fin den om du kan bruke den :smile: Heh, man må da ha det :wink: Quote: bruno: gullkontakter _ser_ nå hvertfall fetere ut selv om det kanskje ikke har så mye å si for lydkvaliteten :smile: Gullbelagte kontakter, tenker jeg vi sier. :wink: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå