Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Når begynner en lan kabel å bli dårlig pga lengde?


Anbefalte innlegg

FTP er ikke en kabel  :roll:

Sjekk ut ting før du brøler ut av deg fleire feil.

Vi er ikkje tjent med feilinfromasjon her på forumet.

 

Sjølv har eg lagt ut ein kabel på 160 meter uten problem. Får full fart på nettverket. (effektift 8mbyte/sec) men maskina eg testa opp mot er gammal og treige disker.

Fikk ikkje meir fart når maskina stod i samme rom med 1 meters kabler heller.

 

Men nettverkskortet er viktig på lange strekk.

Fordel om du ikkje har det billigste kortet du finner.

 

Men opptil 100 meter skal alt fungere. Du har vel ikkje så stor kåk vel?

 

Det er vel 90+10 meter meiner eg og hugse frå skulen. (eller 90+5+5 da)

Tviler på at så mange tok skade av akkurat den påstanden. Husk at det er et diskusjonsforum. Hvis alle utsagn skulle vært 100% korrekte hadde det blitt lite lærerikt.

 

Og om du har lagt ut en kabel på 160m som fungerer på din gamle maskin med gamle disker som du sier, så betyr ikke det at lengre strekk kan føre til signaltap/støy/refleksjoner som kan føre til lavere hastighet/ustabil forbindelse/ingen forbindelse.

 

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte en vanlig tp utp over til lagret på jobben. Kabelen gikk utenpå vegger og i luftstrekk stripset til en telekabel over gata. Jeg kom ikke til over alt så den fikk en "hengemage" i luftstrekket på noen meter ved siden av veien. Lengde var +/- 100 meter. Denne holdt et år før det ble vakkel kontakt i "hengemagen" etter vind og trailere.... Det ble så lagt opp en uskjermet kabel beregnet på utemontasje.

 

I tordenvær hender det at nettet detter ut i perioder... :dribble:

 

Dette har fungert bra uten problemer. Har satt opp et data-it Lynvern i hver ende. Virker greit selv om lynvernet ikke er cat5.

 

Av andre eksprementer kan det nevnes kat 5 i takrenner og gjennom fellesgarasjer...

 

All hardware har overlevd.....

 

Så folkens stå på! Litt "rakettforskning" skader ikke. Enten går de til værs eller så gjør de det ikke... :innocent:

Lenke til kommentar
Nå blir vel ikke kabelen dårligere pga lengde... signalene derimot er en annen sak.

Det som er nevnt der er med topp kvalitet på signalene.

det er digitalt. 1 er 1 og 0 er 0, sånn er det bare, enten så leser den det eller så leser den det ikke.

Det jeg mener er at kabelen er akkurat like dårlig eller bra om den er 10 cm eller 10 km lang. Spørsmålsstillingen i topic er feil formulert.

 

Det er forsåvidt sant at 1 er 1 of 0 er 0, og blir kabelen lang nok blir nødvendigvis spenningsfallet så stort at signalene blir for dårlige slik at det blir problemer med å tolke dem.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...