Innos Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Har tenkt å ta en kabel fra nede opp trappa og inn på rommet mitt, men dette krever en ganske lang kabel, men det sparer oss for å borre i taket, noe som kan bli ganske vanskelig. Så lurte jeg på om det har mye å si på lengden, altså at det blir dårlig signal og sånt. Og så et lite spørsmål sist, hvilken lang kabel ville dere kjøpt? Er det egentlig noe særlig forskjell på UTP, FTP og STP, alle de greiene der? Kan ikke tenke meg at det er noe forskjell på hvilken butikk de kommer fra. Lenke til kommentar
Acey Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Selv har jeg lagt opp vanlig uskjermet TP på 20-25 meter i huset uten problemer. Har hørt om folk som har lagt den over til nabohuset og, så jeg tror faktisk at TP skal klare opptil 100m. Ang. kvalitet så kjøpte jeg 100m TP for 300kr på biltema. Funket helt fint! Så alt i alt tror jeg det skal gå bra! Lenke til kommentar
SunDance_Kid Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 jeg har adsl routeren i første etasje, og ut derfra har jeg to kabler, den ene går opp en etasje til brodern sitt rom, og en kabel som går ned i kjelleren til rommet mitt. Jeg har ikke målt lengden men de er noen meter iallefall.. Forskjell på kablene kan jeg ikke si noe om. Lenke til kommentar
eolaih Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Ethernet klarer etter standaren 100 Meter Lenke til kommentar
McMort Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Ethernet klarer etter standaren 100 Meter [flisespikke]100 mbit ethernet over Cat5 klarer 100 meter[/flisespikke] Lenke til kommentar
End-re Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 alle kabler, uansett type har en max lengde på ca 100 meter, hvis den er lengere enn det svekkes/mistes det informasjon i mengder Lenke til kommentar
consilium Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Spørs vel også på kvaliteten på kabelen, pluss temperaturen hvor kabelen ligger. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 når du legger nettverk inni hus prøv å unngå å legge den langsved strømledninger, f.eks hvis du teiper nettverksledninga fast til en 20A kurs til kjøkkenet kan det nok bli trøbbel sånn rundt middagstider.. Lenke til kommentar
pri Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Som nevnt tidligere er cat.5 kabel spesifisert til å klare 100Mbit opp til 100 m. Bruk vanlig uskjermet (UTP) cat.5 kabel, STP er beregnet på industrielle installasjoner. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 FTP er ikke en kabel FTP = Foiled twisted pair (folieskjerm) In your face! Sjekk clasohlson.no hvis du ikke tor meg. Lenke til kommentar
Octavian Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 FTP er vel ment til bruk der det kan være forstyrring på kablene, som i et kontorlanskap. Lenke til kommentar
s13 Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) FTP/S-STP/S-FTP er skjermet , UTP er uskjermet. Cat 5 standrden sier vel egentlig 110m. Husker ikke om det var 100m fast kabel + 2x5m dropkabel, eller 90m + 2x10m. Endret 18. januar 2005 av s13 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) FTP er ikke en kabel Sjekk ut ting før du brøler ut av deg fleire feil. Vi er ikkje tjent med feilinfromasjon her på forumet. Sjølv har eg lagt ut ein kabel på 160 meter uten problem. Får full fart på nettverket. (effektift 8mbyte/sec) men maskina eg testa opp mot er gammal og treige disker. Fikk ikkje meir fart når maskina stod i samme rom med 1 meters kabler heller. Men nettverkskortet er viktig på lange strekk. Fordel om du ikkje har det billigste kortet du finner. Men opptil 100 meter skal alt fungere. Du har vel ikkje så stor kåk vel? Det er vel 90+10 meter meiner eg og hugse frå skulen. (eller 90+5+5 da) Endret 18. januar 2005 av Cornel Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 En eletriker jeg snakket med, sa han hadde strukket en CAT 5e på 160-170 meter, og målt seg til at det ikke var nevneverdig tap på strekket. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 FTP/S-STP/S-FTP er skjermet , UTP er uskjermet.Cat 5 standrden sier vel egentlig 110m. Husker ikke om det var 100m fast kabel + 2x5m dropkabel, eller 90m + 2x10m. Dette med skjermet og uskjermet kabel, er vel motsatt enn hva du sa. Etter det jeg husker. Lenke til kommentar
pri Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 STP - Shielded (skjermet) Twisted Pair. UTP - Unshielded (uskjermet) Twisted Pair. Lenke til kommentar
solreven Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Har selv planer om strekke en lang kabel, men denne skal så og si gå utendørs hele tiden. Holder det da med en vanlig uskjermet kabel? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 En eletriker jeg snakket med, sa han hadde strukket en CAT 5e på 160-170 meter, og målt seg til at det ikke var nevneverdig tap på strekket. Hva målte han med? Tang-ampermeteret sitt?? Har sett video laget av AT&T som beviser det totalt motsatte. Ganske sikker på at tommelfinger-regelen er 100m der 10 er satt av til patchekabler. Altså 90m. Har vært borti et par tilfeller der utstyr har nektet å samarbeide ved 150-200m. Spesielt hvis kabelen har et skjøtepunkt. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 FTP er ikke en kabel Sjekk ut ting før du brøler ut av deg fleire feil. Vi er ikkje tjent med feilinfromasjon her på forumet. Sjølv har eg lagt ut ein kabel på 160 meter uten problem. Får full fart på nettverket. (effektift 8mbyte/sec) men maskina eg testa opp mot er gammal og treige disker. Fikk ikkje meir fart når maskina stod i samme rom med 1 meters kabler heller. Men nettverkskortet er viktig på lange strekk. Fordel om du ikkje har det billigste kortet du finner. Men opptil 100 meter skal alt fungere. Du har vel ikkje så stor kåk vel? Det er vel 90+10 meter meiner eg og hugse frå skulen. (eller 90+5+5 da) Lynsjing er vi heller ikke godt tjent med... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå