Djtrance Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Halloen. Jeg bor i ei bygd der avstanden fra Sentralen gjør at langt fra alle får breidbånd. Jeg kan få, men naboen min som bor litt over 1km i luftlinje får ikke. Vi har derfor vurdert det å kjøpe 3000/640 fra bluecom og dele den linja med vår nabo. Men det har seg slik at jeg har veldig lite peiling på hvilket utstyr vi trenger, har vert hos elfa og sett på antenner. Da det kun er denne ene naboen som vil ha bredbånd. Trenger jeg vel en veldig rettningsorientert antenne? Eller, det er vel best med en, slik at ikke hele bygda finner nettet(skal ha key og slik da) jeg har sett litt på denne Kan noen si meg hvor mye utstyr jeg trenger og hvordan dette skal settest opp? Jeg går elektronikk på skolen så kan litt, men er ganske blåst på dette området. Takk for alle svar Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Kanskje dette er noe? http://ronja.twibright.com/ Lenke til kommentar
Chrian Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 (endret) Den enkleste løsningen er to WRT54GS rutere med Sveasoft firmware og to slike antenner.Da har du en ferdig og god løsning til under 3000kr. Firmwaren til Sveasoft er slik at du kan øke sendereffekten på ruteren fra 24mw helt opptil 290mw dersom nødvendig. Vi har en link over ca 150m med standard antenner og 50mw i sendeeffekt, begge ruterne står innendørs (skal gjennom 3 stk trevegger med gips). Pingtider på denne linken er min 2ms og maks 6ms med 0 i pakketap etter flere timer med pinging. Endret 18. januar 2005 av Chrian Lenke til kommentar
Itw Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Oki er ikke proff på dette men here i go.... Vil nokk anbefale retnings styrte antenner iogmed att det bare er naboen du skal ha nett med. Antennene du har sett på ser helt ok ut, kan også anbefale grind antenner vist det er mye vind der, er ikke så mye vindfang i..... Det du trenger er 2stk antenner, 2stk kabel, og tilkobling til pc'en. Tilkobling til pc har du mange valg, du kan gå for usb tilkobling, den er helt enkel, pci kort for og ha i pc'en. Eller som jeg ville gjort vist jeg var deg kjøpt en trådløs base stasjon og hatt hjemme og vips så har du trådløst nett også i huset:) Og da kjøpt et enkelt pci kort til maskinen til naboen din. Styrke på antenner osv er jeg grønn på så det holder jeg meg unna og utale meg om.... Lenke til kommentar
End-re Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 nice prosjekt. si i fra når du har kjøpt antenner kabler osv så jeg kan få høre om det gikk/funker Lenke til kommentar
Itw Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 Har selv satt opp to nettverk, ett på 10km og ett annet påca5km med repeter på. Alt utstyret jeg brukte kontaktet jeg bare Wlansuplply til. Sendte bare en mail til dem så kom de med tilbud og med hva som passet best for meg... Anbefaler og prøve det vist du vil Lenke til kommentar
Djtrance Skrevet 18. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2005 Takk for alle svar!!! Jeg og datalærern min satt oss ned idag og sette oss inn i wlan. Det virker igrunn kanksje enkelt! Det vi fant ut av var: Sendern(der 3mb/s kommer fra) Naboen(Denne antenna er mindre men er sterk nok til å kunne sende 3km så mer n langt nok) Og som basestasjoner på hver plass D-link super G Gode kilder: wlansupply timotei data Svensk antenne side Skal bestille torsdag. Så vis det er noe dere tror er feil eller noe som er bedre. Kom med det:) Lenke til kommentar
Itw Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 ser jo helt greit ut det du har funnet Men: Lurer på hvorfor ikke Grid-antenner de er jo biligere Har veldig gode erfaringer med sånne antenner har ett nettverk som sagt som sender en mil med sånne antenner og de er jo billigere ikkesant? Vil anbefale Buffalo AirStation G54 den er ufattelig enkel og sette opp Var helt grønn da jeg fikk 4stk sånne i posten som skulle settes opp til og sende i 90graders vinkel, altså som repeter, og må si det gikk uafattelig greit! Har jo ikke prøvd de du har sett på da, men ser att du har valgt antenner fra wlansupply og basestasjon fra psdata og er jo ekstra porto det.... Men men dette er mine erfaringer da.... Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 18. januar 2005 Del Skrevet 18. januar 2005 http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=314901 <- kanskje noe å vurdere? Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Takk for alle svar!!!Sendern(der 3mb/s kommer fra) Naboen(Denne antenna er mindre men er sterk nok til å kunne sende 3km så mer n langt nok) Og som basestasjoner på hver plass D-link super G Panelantenna ser helt grei ut, sannsynligvis klarer du deg med en slik på begge sider hvis du har fri sikt. Når det gjelder radio skal du droppe D-Link og høre på Chrian, det er Linksys som gjelder. Der har du et utall av muligheter, og gutta i Sveasoft slipper stadig nye versjoner av firmwaren sin. Når det dreier seg om kun å linke en 3Mbps forbindelse er det derimot bortkastede penger å kjøpe GS, det holder i massevis med en WRT54G. Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Før du begynner å skru opp effekten for mye bør du da en titt på post og teletilsynets sider npt.no Kanskje ikke så nøye når du bor langt utpå landet, men vet at PT har kjørt rundt med peilebil i Trondheim og banket på dørene hos ivrige studenter... Lenke til kommentar
Lurifax85 Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Ikke D-link... D-link funker ikke. bare henger seg alt jeg har sett fra dlink... til og med kortetene dem er DÅRLIGE. jeg hadde satset på noe annet enn d-link hvis du ikke vil restarte access pointet all the time. Lenke til kommentar
Djtrance Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 Linksys ja...Den ser smekker ut den:D Men hva er liksom forskjellen på grind antenner og parabol antenner? Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Linksys ja...Den ser smekker ut den:D Ikke bare ser ut, den er også noe av det beste hva gjelder radiofølsomhet. Legg til at den har open source firmware og du har markedets beste nytte/kostverdiMen hva er liksom forskjellen på grind antenner og parabol antenner? I praksis ikke annet enn at grid tåler mer vind. En grid med en viss "maskevidde" stenger for RF, så radioteknisk er de ekvivalente. Lenke til kommentar
Djtrance Skrevet 19. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2005 Så jeg må ha like store antenner i begge ender? asså, Slik som jeg hadde skjønt det så kunne jeg ha en retningsantenne fra 3mb`n(parabol 18dbi) og en vanlig klient antenne i andre ennen som sprer med 35grader og 14dBi Naboen: 14 dBi Flat Panel Antenne Hjemme hos oss: 18 dBi Parabol Antenne et anna alternativ er jo 2 lowcost grind antenner: 15 dBi LowCost Grid Antenne men passer disse inn på linksys system. jeg må vel ha litt coaxkabel og 2 overganger? Lenke til kommentar
kaeksen Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Kanskje dette er noe? http://ronja.twibright.com/ Hvor i all verden finner man deler til ronjas utstyr. Det blir ei betraktelig stor liste over komponenter. Går den ann og få kjøpt ferdig? Lenke til kommentar
kaeksen Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Glemte informere djtrance om og snakke med ArticOc på forumet..han har virkelig greie på dette med antenner og slikt, han kan definitivt anbefales. Han har hjulpet meg my med mitt nettverk. Vi er koblet opp med paraboler som er svære og istedenfor vanlig parabolhoder, ble disse skiftet ut med 2.4 gHZ biquad. Her finner du info om biquad: Biquad Søk gjennom hw.no sitt søkesystem etter postene til ArticOc. Han Har mye og lære deg. Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 (endret) Så jeg må ha like store antenner i begge ender? Neida, det er totalt gain end-to-end som teller, men du klarer deg nok fint med 2x 14 dBi hvis du har fri sikt. Selv kjører jeg 1 km med 12 dB rundstråle på basen og 14.5 dBi yagi på klienten, og jeg har antakelig noen trær++ i Fresnel-sonen. Ligger stort sett på RSSI= -78 dBm og oppnår 36-54 Mbps link. men passer disse inn på linksys system. jeg må vel ha litt coaxkabel og 2 overganger? Til Linksys (WRT54G) må du enten ha antenner med RP-TNC Male eller antenner med N Female (som er mest vanlig) og overganger RP-TNC Male <--> N Male. Endret 19. januar 2005 av Arne Nåtedal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå