Gå til innhold

Feil i Silicon SATARaid1 oppsett

Anbefalte innlegg

Fikk en feilmelding som sier SCSI Error-medium Error. Error occored on Channel 0 device on adapter 1. Senere: Member dropped. Set 0 dropped Channel 1 device on adapter 1 due to a port error.

Etter dette får jeg opp en feilmelding som sier: Snapin-modulen er ikke initialisert.

Div. programmer fungerer også dårlig f.eks. dc++ i active mode. I passiv fungerer det skikkelig.

Harddiskene i oppsettet er Seagate Barracuda 7200.7 120GB.

Er det noen som kjenner til løsningen, så blir jeg evig takknemlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper at den ene disken i radisettet ditt har tatt kvelden. (Derfor du har RAID1 ikke sant? :))

Hva sier Silicon Image oversikten når du booter?

Jeg hadde samme problem med mitt raidsett (men på ICH5 kontrolleren) da den ene disken min tryna, faktisk med samme disk som du: elendig ytelse og merkelige feilmeldinger før den tok kvelden helt.

Wish

Endret av WishYou
Lenke til kommentar

Greit... Jeg har nettopp vært igjennom dette med mitt RAID1-sett på raid-kontrolleren på ICH5 brikken. Når det gjelder feilene du beskriver tror jeg de løser seg selv ved ny disk. Hvis ikke må du kjøre restore/repair, men vent med dette til etter du har byttet disken.

Smørbrødlista blir som følger:

-Først tar du ut den ødelagte disken. Du må finne ut hvilken det er. Har du to forskjellige disker er det ikke noe problem. Ellers kan du sjekke oversikten i raidverktøyet og finn ut hvilken port den er på, så sjekker du merkingen på hovedkortet og ser hvor kabelen går. (SATA1 -> Port0, SATA2 ->port1 el) Dobbeltsjekk mot serienummeret på disken etterpå, dette finner du også i radiverktøyet.

-Send disken i retur, kryss fingre, og håp på garanti og rask respons. Du kan sjekke garantien på seagate-disker her.

-Når du har fått (og montert) ny disk kan du bruke min tidligere guide som utgangspunkt. Jeg garanterer ingenting, siden kontrollerene ikke er like, men jeg tror det blir noe av det samme. Siden du klarer å boote uten feil nå, vil jeg tro at du kan hoppe rett til RAID migration-delen. Pass på at du velger riktig kilde-disk! Du vil jo ikke speile blanke data fra ny disk over den gamle. Dersom noen andre har kontroll på silicon image kontrolleren er det bare å korrigere meg.

Et viktig poeng her, dersom du har to like disker i raid, kan det være lurt å ikke bruke maskinen så mye. Dersom dette er en feil fra seagate kan det ramme flere disker i samme batch, slik at de riskerer å krasje "samtidig". Vil også anbefale litt kjøling med en vifte eller noe for å forlenge levetiden på harddiskene (og dataene) dine.

Lykke til!

Wish

Endret av WishYou
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...