ATWindsor Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Prøv programmet Active Smart, som det er lenket til i Harddiskmonitortråden. (tråden er lenket til av innlegget mitt lenger opp) AtW prøvde det programmet, men der oså fant jeg bare 3 disker Merkelig, står jo spesefikt at det skal støtte SCSI http://www.ariolic.com/activesmart/scsi-smart.html AtW Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Sikker på at du har 4 disker? Kanskje den siste disken ikke støtter SMART? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) WD Caviar SE IDE disker , konfigurasjon : 40GB 1 plate 2 lesehoder 80GB 2 plater 4 lesehoder 120GB 3 plater 6 lesehoder 160GB 2 plater 4 lesehoder 200GB 3 plater 6 lesehoder 250GB 3 plater 6 lesehoder Noen som ser en sammenheng ? Flere platters og fysiske lesehoder vil selfølgelig på en måte øke sjangsen for feil . Endret 28. januar 2005 av syar2003 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Sikker på at du har 4 disker? Kanskje den siste disken ikke støtter SMART? Faen tar du han for og være egentlig? Kan være SCSI kortet han som ikkje slepper slik informasjon vidre. Klart man veit om man har ein SCSI disk i systemet eller ei, det er jo bare og lytte når man f.eks søker igjennom alle diskene det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-4vxCixkw Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 kjenner meg igjen her ja.. min wd 200gb's disk tok kvelden for litt siden (snakk om 3 uker nu) .. brukt i knappe 6 månder. Er vel andre eller tredje WD jeg har opplevd liknende med (retur disken har det aldri vært problemer med thou) .. Iallefall, WD kjøper jeg sikkert igjen, men ikke Caviar utgaven.. Betaler heller litt mer for å beholde viktig data over tid.. Nå blir ukeplanen min lagt til med backup hver tredje dag. En skulle da kunne forvente litt mer av disker som er forseglet og ellers mekanisk rigget til.. lykke til ellers, dere som er nye Caviar eiere Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Holdt mye på med å prøve å få ut slike attributter fra scsi-disker, både med pci-kontroller og onboard, uten å lykkes. Så det er ikke så enkelt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Holdt mye på med å prøve å få ut slike attributter fra scsi-disker, både med pci-kontroller og onboard, uten å lykkes. Så det er ikke så enkelt. Tror SCSI-disker bare sier om de er OK eller ikke OK, ikke noe mer om de resterende attributtene. AtW Lenke til kommentar
petterg Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Sikker på at du har 4 disker? Kanskje den siste disken ikke støtter SMART? Faen tar du han for og være egentlig? Kan være SCSI kortet han som ikkje slepper slik informasjon vidre. Klart man veit om man har ein SCSI disk i systemet eller ei, det er jo bare og lytte når man f.eks søker igjennom alle diskene det. Har du hørt ordet "humor"? ----------------- Jeg oppfattet det som at han har flere scsi disker. Regner med at de er koblet til samme kontroller. Det er lite sansynlig at kontrolleren slipper igjennom smart for noen disker og sperrer for andre. Er da mer sansynlig at den ene disken ikke støtter smart, mens de andre gjør det. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg har også en WD som har streika! Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg har mistet 2 wd disker, en på 13GB og en på 20GB, samt har hatt mye tull med min på 120GB, og en kammaerat av meg mista sin 120 GB. Så jeg tør ikke å kjøpe wd disker lenger Lenke til kommentar
BennyXNO Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg har mistet 2 wd disker, en på 13GB og en på 20GB, samt har hatt mye tull med min på 120GB, og en kammaerat av meg mista sin 120 GB.Så jeg tør ikke å kjøpe wd disker lenger Gjett hvem som skal ta backup av sin WD 120 GB system og utviklingsdisk når han kommer på jobb på mandag. PS: Sourcen ligger jo for det meste i versjonshåndteringssystemer, men noe privat-utviklet ligger der klar til å mistes hvis disken ryker. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Sikker på at du har 4 disker? Kanskje den siste disken ikke støtter SMART? hehe rimelig sikker på at jeg har 4 disker ja, og ja den 4. disken støttet smart ettersom 2 av de andre diskene er helt like den 4. disken Lenke til kommentar
petterg Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Sikker på at du har 4 disker? Kanskje den siste disken ikke støtter SMART? hehe rimelig sikker på at jeg har 4 disker ja, og ja den 4. disken støttet smart ettersom 2 av de andre diskene er helt like den 4. disken Kan det være at programmet ikke takler mer enn to like disker samtidig? Hvis du tar ut de andre diskene, får du da lest smart fra den som nå er problematisk? Lenke til kommentar
Launch Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 WD er somregel billigst så det er vel derfor så mange kjøper av dem, det er jo klart at jo flere som har denne fabrikantens varer vil oppleve større % feil enn de som har andre merker som er noe dyrere og ikke så utbredt. Jeg forsvarer overhodet ikke WD, jeg synes harddiskene demmes er direkte dårlige pga støy, varmeutvikling og at bare JEG alene har opplevd at 5stk har røket på ca 3 år. Heldigvis fått nye på garanti men da har jeg byttet merke de gangene det har latt seg gjøre. Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 se på den 2 mnd. gamle WD disken min Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Eg trur ikkje på slike programmer... Har hatt mangen som, har gitt meg feil info.. På meg står det at begge "wd diskane mine skal ryke om 3 daga" Får vell ta backup av viktige filer I tilfelle det er rett Endret 30. januar 2005 av londoy Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 se på den 2 mnd. gamle WD disken min Hva heter det programmet? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Eg trur ikkje på slike programmer... Har hatt mangen som, har gitt meg feil info.. På meg står det at begge "wd diskane mine skal ryke om 3 daga" Får vell ta backup av viktige filer I tilfelle det er rett Gitt feil info på hvilken måte? De gir dårlige estimater i begynnelsen. Men såvidt jeg har skjønt er de ganske gode til å bestemme når en disk faktisk er i ferd med å dø, noe som er det viktigste. AtW Lenke til kommentar
Launch Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Harddisker ryker ganske skjelden uten forvarsel, enten klikker eller hyler de eller så kan maskinen bli treg under oppstart av litt større programer osv. Hvis PC'n begynner å oppføre seg rart uten grunn så brenn ut det viktigste til CD/DVD eller kopier til annen HD. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 (endret) Tja og ja. Erfaringer med WD Hder kjøpt i sommer, høst og vinter? Jeg har en Western Digital Caviar SE WD2000JD som jeg kjøpte i juli. Null problem så langt, ikke lager den noe mer lyder heller. Eneste datatapet jeg har hatt i løpet av min karriere som "nerd" er vel egentlig et på en steingammel 10 GB HD (WD tror jeg) som min maskin på det daværende tidspunkt faktisk ikke klarte å kjøre skikkelig. Denne HDen ble partisjonert opp og greier, og med ujevne mellomrom ble en eller flere av partisjonene (som regel F:) fucka opp. Etter å ha levert den tilbake på sjekk på komplett (mens de enda holdt til i Minde alle 1) fikk jeg beskjed om at den funket. Tok den hjem og den funket ikke, i andre maskiner funket den. Så det kommer nok litt an på hovedkortet også. Etter det har jeg egentlig bare benyttet WD uten problem, og eventuelle tøyseproblemer der data har gått tapt er grunnet min testing av ting. Deriblant en del bilder. Men men Når det gjelder overvåkingsprogram finnes det et som jeg bruker, dette er gratis og sånn og kan lastet ned fra Panterasoft.com. Det tar nok ikke alt, men er greit som pekepinn på eventuelle koseproblem. Edit: Nå bør det sies at jeg aldri drar på lan, og bruker aldri vold mot min maskin når ting går meg i mot. Dernest har jeg kjøling på alle HDene mine. Endret 30. januar 2005 av Onkel Kompost Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg